رعایت دستورات مدیریت برجام ضروری است/ تیم مذاکره کننده نباید از الزام لغو واقعی تحریم ها عدول کند.

ساعت: 14:16
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784436

برای توضیح اینکه در مذاکرات 8 آذر چه کرده و چه نیازی نداشته است، بررسی شد;

کارشناسان بر این باورند که انتظار می‌رود مذاکرات آتی هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مطابق با دستورات مقام معظم رهبری در مورد برجام باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، پس از تلاش های آمریکا و ترویکای اروپایی برای قرار دادن جمهوری اسلامی ایران بر میز مذاکره، سرانجام قرار است این دیدار برگزار شود.

در این مذاکرات، تیم مذاکره کننده ایرانی باید پایبندی جدی به فرامین مقام معظم رهبری در مورد توافق برجام را مدنظر قرار دهد، چرا که تاکنون هر مسیری غیر از مسیری که معظم له تشریح کردند، اشتباه بوده است.

d20b02d9 9bd6 4d3f ad28 ede0b15d9798 خبر خاکستری

در مذاکرات آتی نباید چیزی جز نحوه لغو تحریم ها مطرح شود

حمیدرضا ترگی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: چارچوب مذاکرات هسته ای شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به مذاکرات اعلام کرده است و آن شروط الزام آور است و باید رصد شود. “

وی افزود: مذاکرات همان طور که دولت اعلام کرده عمدتاً بر سر نحوه لغو تحریم ها است و نباید موضوع دیگری مطرح شود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در این مرحله آنچه از برجام و مذاکرات مربوطه باقی می ماند چگونگی انجام تعهدات طرف های دیگر است.

ترکی گفت: ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

وی گفت: اگر این مذاکرات منجر به مشخص شدن نحوه اجرای تعهدات طرف مقابل نشود، به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست و با چالش جدی به مذاکرات ادامه خواهد داد.

d6d52ca4 218f 46d7 af42 7ada106f8eae خبر خاکستری

در مذاکرات پیش رو نباید از الزام لغو واقعی تحریم ها عدول کنیم

حنیف غفاری به مرصادنیوز گفت: همانطور که در موضع دولت آمریکا مسلم و منعکس شده است، واشنگتن به دنبال بازگشت پوچ به برجام است، یعنی از یک سو قصد دارد از مزایای پیوستن به این توافق، از جمله بالقوه بهره مند شود. در واقع از مکانیسم ماشه ای علیه ایران استفاده می کند، اما از سوی دیگر می خواهد هندسه و ساختار تحریم ها علیه ایران را حفظ کند.

وی افزود: آمریکا قصد دارد تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران را به اشکال، عناوین و به بهانه های مختلف حفظ کند و تحریم ها علیه ایران را همیشه بازگرداند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: با این حال جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اگر آمریکا به دنبال بازگشت واقعی به برجام است، باید بر هندسه و ساختار تحریم ها تمرکز کند، یعنی باید به طور موثر تحریم ها را لغو کند. علیه ایران.”

غفاری گفت: اگر آمریکا بخواهد برخی از آنها را در بحبوحه تحریم ها نگه دارد و برخی را نگه دارد و بخشی دیگر را به بهانه های مختلف متوقف نکند، این مصداق عدم بازگشت آمریکا به برجام است.

وی افزود: چارچوبی که تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات جدید باید به آن پایبند باشد، محدود به تقاضای لغو واقعی تحریم ها و تمرکز بر هندسه و ساختار تحریم ها نیست. شرکت های بین المللی در تجارت با کشور ما ریسک پذیری بیشتری خواهید یافت.

غفاری گفت: اگر آمریکا مانند گذشته و حتی زمانی که در برجام حضور داشت، بخواهد تنها به بقای برجام تعهد رسمی بدهد، این موضوع حاشیه مطمئنی برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران ایجاد نمی کند.

این کارشناس بین الملل گفت: علاوه بر این در مذاکرات آتی باید به موضوع راستی آزمایی نیز پرداخته شود، چرا که آمریکا برای اولین بار از برجام خارج شد در حالی که ما اکنون عضو برجام هستیم، بنابراین قواعد بازی نیازمند بازیگری است که زمانی کاملاً مسئول بود. «شما کاملاً با محدودیت ها و مجموعه قوانین بازگشت به گذشته موافق هستید که حداقل آن حقیقت، آزمایش و تضمین است.

غفاری گفت: در مذاکرات نباید از چارچوب مذکور عدول کنیم زیرا هر انعطافی که در قبال این خطوط قرمز از خود نشان دهیم، آمریکا را در تاکتیک بازگشت بدون شخصیت و ناباروری به برجام جسورتر می کند.

وی افزود: امیدواریم تیم مذاکره کننده هسته ای بتواند با در نظر گرفتن خطوط قرمز و منافع کشور، مذاکرات را با دست پر هدایت و مدیریت کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید