روند افزایش سگ‌ها به شهروندان نیشابور/ کوتاهی شهرداری در قبال سگ‌های ولگرد


ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1809682

در میزگرد تخصصی «سگ های ولگرد در نیشابور»؛

میزگرد تخصصی سگ های ولگرد نیشابور که با حضور کارشناسان و مسئولان برگزار شد، روند تشدید حمله سگ ها به ساکنان نیشابور و عدم همکاری شهرداری نیشابور در این زمینه را برجسته کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; تعداد سگ های ولگرد در شهرستان نیشابور در ماه های اخیر رشد فزاینده ای داشته و نارضایتی گسترده مردم را در پی داشته است و هر لحظه این نارضایتی بیشتر می شود. توس صبح زود گزارشی از نارضایتی در این زمینه منتشر کرد که پس از آن هنوز شاهد اقدام موثری در این زمینه نبودیم.

رسانه ها از بانفوذین این موضوع دعوت کردند تا میزگردی درباره وضعیت سگ های ولگرد در نیشابور و راه های برون رفت از آن در شورای اسلامی شهر نیشابور برگزار کنند.

مهمانان این میزگرد احمد همت آبادی، عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست، محمدمهدی نورباش، رئیس اداره محیط زیست نیشابور، ابوالفضل اسدی، معاون شهردار نیشابور، علی سلیمانی، رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور، زهرا دستجردی مدیر پیشگیری و کنترل بیماری ها توسط معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور و مهدیه لطفی رئیس انجمن حیوانات ولگرد برگزار شد.


انجام تعهدات شهرداری از طریق سمن اکولوژیک

مهدی لطفی در ابتدای این جلسه گفت: سمن حامی در دو سال و نیم گذشته به موضوع نگهداری از سگ های ولگرد پرداخته و تمامی خدمات خود را به صورت رایگان و با کمک های مردمی به شهرداری ارائه می کند و شهرداری نیز در این زمینه اقدام کرده است. تنها فضا برای این سمن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ماهیانه 250 تا 300 قلاده سگ توسط پیمانکار شهرداری جمع آوری و به مرکز نگهداری از سگ ها تحویل داده می شود.

لطفی افزود: در معاینه اولیه سگ هایی که به دلیل بیماری و … نمی توانند زنده بمانند به گفته دامپزشک با مرگ خاموش کشته می شوند و بقیه با عقیم سازی، انگل درمانی و واکسیناسیون علیه هاری و سایر بیماری ها و در نهایت پلاک گذاری می شود. به آنها اعمال می شود.”

این فعال محیط زیست تصریح کرد: معمولا ماهیانه 90 تا 130 تلفات داریم که باقی مانده سگ ها پس از زاد و ولد یا به صورت رایگان به متقاضیان تحویل داده می شود یا در زمان نامزدی رها می شوند.


کمبود فضا برای سگ های ولگرد

وی تاکید کرد: ظرفیت مکانی که شهرداری در اختیار ما قرار داده 300 قلاده سگ است اما در حال حاضر بیش از 800 قلاده سگ در این مکان پرورش می یابند.

لطفی افزود: شهرداری نیشابور تنها یک خودرو برای جمع آوری سگ ها در اختیار دارد و با هزینه کمک های مردمی دو خودروی پراید اجاره کرده ایم و از طریق تماس های مردمی در حال بحث جمع آوری سگ ها هستیم.

این فعال حقوق حیوانات گفت: از صفر تا صد هزینه تمام خدمات را انجمن پرداخت می کند و حتی شهرداری اختیار بحث پاکسازی محیط زیست را به ما نداده و چندین نفر را برای این کار استخدام کرده ایم.

وی با اشاره به مشکلات این مرکز گفت: سگ های روستاها و بخشداری ها به اینجا اجازه ورود دارند و کنترلی بر روستاها وجود ندارد.

لطفی که خود را معلم معرفی کرد، گفت: این اقدامات برای شهرستان کاملا رایگان است و هیچکس از نظر مالی درآمدی ندارد و فقط ما به فکر محیط زیست و حیوانات هستیم.


هزینه 5 میلیون تن در روز برای غذای سگ

این فعال محیط زیست تاکید کرد: هزینه غذای این حیوانات تنها 50 میلیون ریال در روز است که در صورت نداشتن گوشت گندیده دامپزشک و نیاز به ناپدید شدن باید تامین شود.

وی با اشاره به آمار فعالیت از ابتدای کار گفت: 5886 زندگی سگ توسط پیمانکار و توسط ما انجام شده است و تاکنون 2020 عقیم سازی انجام شده است.

لطفی ادامه داد: 2143 مرگ طبیعی در پناهگاه رخ داد و 960 مورد مرگ خاموش را زیر نظر دامپزشک انجام دادیم.

این فعال حقوق حیوانات گفت: 764 قلاده به صورت رایگان اهدا شد و در نهایت 1300 قلاده سگ پس از طی مراحل فوق در حاشیه شهر رها شدند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه نگهداری از این سگ ها ماهیانه حدود یک میلیارد ریال است و مردم به صورت متغیر بین 200 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال در ماه به این حیوانات کمک می کنند.


مردم نباید به سگ ها غذا بدهند

محمدمهدی نورباش رئیس اداره محیط زیست نیشابور نیز گفت: در برخی مناطق جمعیت سگ در نیشابور افزایش یافته و این نگران کننده است و از سوی دیگر باید عمدتاً در حوزه روستایی فکر کرد.

وی گفت: اگر امروز به کمک انجمن های محیط زیستی نیاییم، موضوع سگ ها در آینده به معضلی تبدیل می شود.

این مقام مسئول با تایید اینکه برخی از شهرها و روستاها سگ را در پناهگاه نگهداری می کنند، گفت: باید به مردم آموزش داد که به حیوانات غذا ندهند زیرا باعث تجمع سگ ها می شود.

نوربخش تاکید کرد: اینکه مردم در مناطقی مانند جاده باغرود به سگ ها غذا می دهند باعث ایجاد مراکز پرورش دام شده و شاهد مشکلات زیادی بوده ایم.


a56f1d9a 5355 4c7c bbea 8c2b4921834a خبر خاکستری


تایید عدم اقدام شهردار در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد

احمد همت آبادی، عضو شورای اسلامی شهر نیشابور نیز گفت: مطالبه افراد و رسانه ها از سگ های ولگرد تشدید شده است و این موضوع نیز صادق است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز سگ های ولگرد در نیشابور به معضلی تبدیل نشده اند، گفت: من به زندگی سگ ها در مناطق شهری در محدوده خودم اعتقاد دارم.

رئیس کمیته خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست ادامه داد: شهردار کم کاری برای اسکان سگ ها انجام داده و از نحوه کار او ناراحت هستیم. مقامات برای جمع آوری سگ ها کار زیادی انجام نداده اند. شورا چند ماه پیش تصمیمی را اتخاذ کرد که در کمیته تطبیق تصویب شد اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

همت آبادی با خواندن صحیح، سگ‌های دیگر شهرها و روستاهای نیشابور را رها کرد و وجود فیلم‌هایی از این حادثه نشان می‌دهد: اینکه روستا کامیونی از سگ‌ها را با دست و پا در کیسه‌ای جلوی پناهگاه می‌گذارد، نیاز به ورود یک دادستان

وی تاکید کرد: شهر پر از سگ است و در صورت همکاری مسئولان به زودی مشکل سگ ها در نیشابور حل می شود.


ممنوعیت رهاسازی سگ ها پس از احیا / تخلف آشکار شهرداری نیشابور

علی سلیمانی رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور نیز در این میزگرد گفت: شهرداری نیشابور در سال 95 حدود 3000 قلاده سگ را زنده کرده و کشته است.

وی افزود: بعداً وزارت کشور و سازمان شهرداری ها دستورالعمل ها و قوانینی را صادر کردند که جمع آوری سگ در شهر به عهده شهرداری و در روستاها بر عهده دهجاری است و در شرایطی باعث مرگ بی سر و صدا شد. “

وی با اشاره به اینکه در حال نزدیک شدن به مشکل هستیم، گفت: هاری قابل درمان نیست و سگ با یا بدون صاحب اگر واکسینه نشود در معرض بیماری هاری قرار می گیرد که برای انسان خطرناک است.

سلیمانی با اشاره به اینکه شهرداری نیشابور از نظر حیوانی بسیار جلوتر از سایر شهرداری های کشور است، خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل نباید سگ های ولگرد را پس از پارازیت درمانی رها کرد اما شاهد هستیم که این اتفاق در نیشابور رخ داده است.


b67d26d3 b8a3 4b3a 97ec b23df0f2d226 خبر خاکستری

وی گفت: سگ های سایر شهرهای شهرستان هم اکنون در نیشابور هستند و باید این مراکز نگهداری از سگ ها در سایر شهرداری ها راه اندازی شود.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ادامه داد: تمامی سگ های وارد شده به این مرکز واکسن هاری و … را رایگان دریافت می کنند، علاوه بر این در نظر داریم از ابتدای سال 12 هزار قلاده سگ هاری را واکسینه کنیم اما تاکنون 8 هزار و 200 قلاده را واکسینه کرده ایم. . زیرا اگر سگ در طبیعت مورد حمله سگ دیگری قرار گیرد، دیگر هاری را منتقل نمی کند.

سلیمانی گفت: در یک ماه گذشته دو مورد هاری از سگ های مالک داشته ایم.

وی در پایان افزود: من به عنوان دامپزشک و طبق دستورالعمل مخالف راه اندازی سگ در شهر هستم.


روند رو به رشد حمله سگ ها به مردم نیشابور

زهرا دستگردی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشکده پزشکی نیشابور نیز گفت: حیوان گزیدگی در حال تبدیل شدن به یک معضل است و همه باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: در سال 95 تعداد حیوانات گزیدگی در سطح دانشکده علوم پزشکی نیشابور با احتساب شهرهای نیشابور، فیروزه و زبرخان یک هزار و 719 مورد بوده که به طور میانگین ماهانه شاهد 143 مورد هستیم.

این پزشک ادامه داد: اما از ابتدای امسال تاکنون شاهد افزایش آمار حیوان گزیدگی توسط انسان بوده ایم که به طور میانگین به 240 مورد در ماه رسیده است.

دستجری ادامه داد: بیشترین گزش حیوانات از سگ است که حدود 85 درصد کل گزش ها را شامل می شود.

وی با اشاره به آمار افرادی که مورد حمله حیوانات قرار گرفته اند، گفت: بیشتر مشاغل دانش آموزی، خانه داری و مشاغل آزاد را کودکان، کارگری تشکیل می دهند و معتقدیم وجود سگ در سطح شهر مشکل ساز شده است.


40168885 b05c 4f43 be5b 4303266e5ceb خبر خاکستری


هزینه هر حمله سگ به انسان باورنکردنی 50 دلار است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: منطقه گرماب در جاده فیروزه و جاده باگرود بیشترین گزش ها و بیشترین گزش ها مربوط به حیوانات و 40 درصد گزش ها مربوط به حیوانات بوده است.

دستجردی با بیان اینکه مراکز واکسیناسیون هاری در نیشابور مانند اورژانس 24 ساعته است، گفت: با توجه به خطر بالای این گزش ها، هر فردی که به این مراکز مراجعه کند، تزریق هاری یا سرم دریافت می کند. افزایش حضور سگ ها در مراکز تجمع می تواند از کاهش ارزش پول کشور جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه حیوان گزیدگی در شهرستان نیشابور در حال افزایش است، گفت: ایجاد پناهگاه حیوانات باید در کمیته بهداشت استان مطرح شود تا هر شهرستان در استان خراسان رضوی موظف به ایجاد یک پناهگاه باشد.


فرمانداری و شهرداری نیشابور

ابوالفضل اسدی معاون شهردار نیشابور نیز در این میزگرد گفت: انتقاد از تجمع سگ های ولگرد را می پذیریم و با آن مشکل داریم.

وی افزود: موضوع ترس مردم از سگ را قبول دارم اما زمانی که 80 درصد گاز گرفتگی ها از سگ باشد، مردم باید آموزش های لازم را ببینند.

این مقام مسئول با انتقاد از فرماندار به عنوان رئیس کارگروه حیوانات ولگرد شهرستان، گفت: کارگروه شهرستان طبق دستور فرمانداری باید زیر نظر فرماندار باشد و در چند ماه گذشته هیچ جلسه ای تشکیل نشده است. “

وی تصریح کرد: این سگ ها از شهرستان بر و شهرستان فیروزه به نیشابور آورده و رهاسازی شدند.

اسدی تاکید کرد: به منظور ایجاد آرامش در ایام نوروز به زودی تیم های زنده گیری سگ ها افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید