سهم ۷ میلیون تنی مازندران در تولید محصولات کشاورزی کشور / اولویت های پنج گانه دولت در حوزه کشاورزی چیست؟


ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893140

نگاه ویژه و حمایتی دولت سیزدهم به بخش کشاورزی موجب شد تا در هفته دولت 47 طرح با اعتباری بالغ بر 147 میلیارد در مازندران از طریق اعطای اعتبارات نرم به بهره برداری برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; بر اساس آمار رسمی سازمان برنامه و بودجه مازندران، 7.8 درصد محصولات کشاورزی کشور در مازندران تولید می شود، 23 درصد اشتغال و حدود 11 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور مربوط به استان مازندران است. بنابراین بخش کشاورزی در این استان نه تنها تولید مواد غذایی است، بلکه ظرفیت حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را دارد و دولت سیزدهم با اتخاذ سیاست‌های کلان در کنار تدوین برنامه‌های مدون و با استفاده از برنامه‌های مدون، موفقیت‌های چشمگیری را در استان مازندران به دست آورده است. سرمایه انسانی و کشاورزی

23 طرح برای بخش آب و خاک، 4 طرح جدید برای آبیاری در 31 هکتار از مزارع و باغات، 7 پروژه برای کانال های انتقال آب بتنی، 6 طرح برای شن ریزی جاده های بین مزارع، 3 طرح برای تعمیر و بهسازی سد، یک خط برای آب. طرح انتقال و لوله گذاری 1850 متری و طرح احداث یک قنات یکی از پروژه های قابل افتتاح و مدیریت حوزه آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران در هفته دولت امسال است.

*مدرن سازی کارخانه های برنج در مازندران مورد توجه دولت قرار گرفته است

مازندران 230 هزار هکتار شالیزار دارد که سالانه یک میلیون و 500 هزار تن برنج در آن تولید می شود. در حال حاضر طبق آمارهای رسمی یک هزار و 268 کارخانه شالیکوبی در استان وجود دارد که نوسازی این کارخانه ها مورد تاکید و حمایت دولت سیزدهم قرار گرفته است. زیرا ضایعات کیفی تبدیل برنج به برنج سفید در این واحدها از 25 تا 30 درصد در کارخانه های برنج سنتی به کمتر از پنج درصد کاهش می یابد.

آغاز بهره برداری از 8 طرح کشت و صنعت با ظرفیت 11600 تن و اشتغال 83 نفر در هفته دولت امسال شاهد 1800 تن و طرح یک شرکت فرآورده های گوشتی با 20 فرصت اشتغال خواهیم بود.

10 پروژه باغبانی و 8 طرح گلخانه گل و زینتی، سبزیجات و صیفی جات، ارکیده و نمدار، طرح مجتمع گلخانه ای به مساحت 5.5 هکتار با اشتغال 26 نفر و طرح گلخانه هیدروپونیک گل و زینتی با 5 شغل در هفته دولت امسال افتتاح و عملیاتی خواهد شد.

6 طرح تولیدی در حوزه دام و طیور استان با اشتغال 29 نفر، 3 طرح مرغداری تولید گوشت با ظرفیت 118 هزار راس، یک طرح پرورش گاو شیری صنعتی 70 راس و 2 طرح پرواربندی گوساله 180 راسی در دام و طیور به بهره برداری رسید. در هفته دولت امسال بهره برداری خواهد رسید.

* کشاورزی اولویت اول ما در استان مازندران است

در همین زمینه سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران با بیان اینکه کشاورزی اولویت اول ما در استان مازندران است، گفت: محصولات کشاورزی و باغی مازندران از دیرباز علیرغم همه بی مهری ها رتبه اول را در کشور دارد و همین یک افتخار و امتیاز بزرگ

او اعلام کرد که امروزه قدرت غذا از قدرت نظامی بالاتر است. وی افزود: باید بر این مولفه و تبیین آن پافشاری کنیم و مقام معظم رهبری در شعار سال این موضوع را روشن کردند.

استاندار مازندران تصریح کرد: متأسفانه کشاورزی در بین 900 شرکت دانش بنیان استان مازندران جایگاهی نداشت و از این رو اولویت ما این بود که تمامی شرکت های دانش بنیان کشور را برای بهره مندی از امکانات ملی در استان بسیج کنیم. کشاورزی و موفقیت های زیادی در زمینه استفاده از این ظرفیت به استان داده شد.

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: مدیریت آب در مازندران نیاز به تغییر دارد و این امر نیازمند زیرساخت های گران قیمت است.

حسینی پور گفت: متاسفانه بسیاری از زمین های کشاورزی ما زهکشی نشد و امسال به سختی توانستیم آب کشاورزی را تامین کنیم که این امر پایدار نیست.

وی اعلام کرد: بیش از 75 درصد تسهیلات بانکی ما صرف ساخت و ساز شده است و امروز در این دولت تسهیلات کشاورزی رتبه اول را در استان دارد.

استاندار مازندران تصریح کرد: تولید گندم در استان در این دولت جهش قابل توجهی داشته و اقدامات خوبی در زمینه بذر گندم از نظر کیفی انجام شده است.

* سهم ۷ میلیون تنی مازندران از تولیدات کشاورزی کشور

در این زمینه حسن عنایتی کلیجی رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اقدامات موفق دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی گفت: با توجه به گذشت 43 سال از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای بزرگی در بخش کشاورزی بوده ایم. کشور و مازندران

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب 28 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شد و سهم مازندران کمتر از یک میلیون تن بود، اظهار داشت: در سال 1380، 200 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شد. وی افزود: هم اکنون 134 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که سهم مازندران به 7.6 میلیون تن رسیده است.

* افتتاح 47 طرح کشاورزی با اعتبار 147 میلیارد تومان در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال در هفته دولت 47 طرح کشاورزی با اعتباری بالغ بر 147 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای 167 نفر به بهره برداری می رسد. وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم 148 طرح در کشاورزی اجرا کرده ایم که نشان از جهش در کشاورزی دارد.

این مسئول ادامه داد: در دولت سیزدهم رکورد جوجه ریزی استان شکسته شد و فرآیند جوجه ریزی و تولید مرغ در حال انجام است.

عنایتی کلیجی بیان کرد: 380 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون در استان پرداخت شد و 1178 دستگاه جدید به تجهیزات مکانیزه استان اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه کشت قراردادی برنج در 39 هزار هکتار از شالیزارهای استان اجرا شده است که با افزایش تولید همراه بوده است، خاطرنشان کرد: در سال 1385 با افزایش تولید برنج در سطح استان، 39 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان نیز بهره برداری شده است. وی بیان کرد: سال خوبی در کشت برنج داشته ایم و دولت قیمت کود اصلی را کاهش داده و مدیریت مزرعه و ضریب تبدیل مدیریت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تجهیز حدود 1000 هکتار از شالیزارهای استان و همچنین بهسازی و لایروبی 2 هزار و 300 هکتار از مخازن استان خبر داد و افزود: 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد و اپراتورهای کشاورزی در استان و 4700 کارگاه جدید ایجاد شد.

این مسئول تصریح کرد: از نظر تولید برنج در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم و در برخی از مزارع تا 30 درصد افزایش عملکرد داشته ایم. وی اعلام کرد: پیش بینی می شود استان 1.5 میلیون تن برنج شلتوک و حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید کند.

* اولویت های پنج گانه دولت در بخش کشاورزی

عنایتی کلیجی با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه کشاورزی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم پنج اولویت را در دستور کار قرار داده که یکی از آنها الگوی کشت است و در این راستا الگوی کشت را در پاییز نهادینه خواهیم کرد. کشت .کردستان و کشاورزی قراردادی را با قوت بیشتری ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: طرح جامع آب و خاک را در دولت سیزدهم دنبال می کنیم تا با اجرای طرح های زهکشی و تجهیز و نوسازی شالیزارها و غیره بتوانیم بهره وری را در بخش کشاورزی ارتقا دهیم.

لازم به ذکر است که استان مازندران با 220 هزار هکتار شالیزار و 120 هزار هکتار باغ و تولید حدود 8 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، قطب مهم حوزه کشاورزی کشور محسوب می شود.

اکنون در هفته دولت شاهد بهره برداری 47 طرح در حوزه کشاورزی و اشتغال 168 نفر در بخش کشاورزی استان مازندران خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید