سورگوم و شتر در همدان کشت می شود


ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1913100

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت سورگوم در استان همدان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; با توجه به اینکه خوراک بخش قابل توجهی از هزینه تولید دام را تشکیل می دهد (حدود 70 درصد)، تامین مواد خوراک دام و تولید فرآورده های دامی مانند شیر و گوشت موضوعی است که در درجه اول مورد توجه کارکنان قرار می گیرد. و تولیدکنندگان بخش کشاورزی امروز. با توجه به اینکه ایران دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است و پدیده خشکسالی و کم آبی در حال تبدیل شدن به یک بحران است، ضرورت رسیدگی به منابع جدید علوفه مقاوم به خشکی و افزایش بهره وری آب و خاک در فهرست بلندمدت قرار دارد. وزارت جهاد کشاورزی تعیین شد. در این راستا علوفه و سورگوم دانه ای گیاهان مناسبی هستند که می توان آنها را در برنامه های زراعی گنجاند و به طرق مختلف برای تغذیه دام مورد استفاده قرار داد. با توجه به نیاز آبی زیاد ذرت علوفه ای که باعث محدود شدن کشت این محصول شده است، سورگوم را می توان به صورت سیلو در جیره دام های شیری و پرواربندی به دلیل محدود بودن فصل رشد در کشور سیلو کرد و جزء … تامین علوفه یا سیلو ضروری دام.


علی بیگانه گفت: در سال برداشت (1400-1401) سی و دو هکتار سورگوم گیاهی علوفه ای که از ارقام اصلاح شده است به عنوان نمونه در شهرستان های ملایر، بهار و اسدآباد کشت شد. همچنین در سال زراعی آینده سورگوم دانه ای در برنامه توسعه علوفه جدید در نظر گرفته شده است.


وی افزود: این گیاه به دلیل مقاومت به خشکی در بین گیاهان زراعی به شتر معروف است که با توجه به خشکسالی های اخیر و برنامه کشت نمونه سازمان جهاد کشاورزی اقدام به کشت محصولات کم آبزی مانند سورگوم کرده است.


آرشیو گفت؛ این محصول در اوایل ژوئن رشد می کند و در عرض 3 هفته برداشت می شود و از هر هکتار حدود 40 تن علوفه برداشت می شود.


سورگوم شباهت زیادی به ذرت دارد و می توان از آن به عنوان سیلو در خوراک دام استفاده کرد و از دانه سورگوم می توان برای خوراک طیور استفاده کرد. این گیاه می تواند نقش مهمی در عدم وابستگی به واردات مواد اولیه دام داشته باشد. بایگان گفت: برای هر هکتار 15 تا 25 کیلوگرم بذر مورد نیاز است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید