«سگ های ولگرد» در حال تبدیل شدن به یک فاجعه ملی و تهدیدی بزرگ برای جان شهروندان هستند


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881868

جمعیت “سگ های ولگرد” در مناطق مختلف کشورمان در پناه اقدامات افرادی که مدعی حمایت از حقوق سگ ها هستند، به طرز وحشتناکی در حال افزایش است و هر روز شاهد تکه تکه شدن کودکان و حتی بزرگسالان توسط این سگ ها هستیم. روندی که به یک فاجعه ملی تبدیل می شود. !

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معضل حضور سگ های ولگرد در شهرها و روستاها روز به روز در حال افزایش است و جمعیت میلیونی سگ های ولگرد به تهدیدی بالقوه برای شهروندان تبدیل شده است.

از سوی دیگر، سگ های ولگرد نیز حیات وحش کشورمان را تهدید می کنند که بنا به گزارش سازمان محیط زیست، یوزپلنگ، پلنگ، کاراکال، سیاه گوش، گربه قصر، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی و… مفقود شده است. سگ ها هستند.

بسیاری از اساتید و کارشناسانی که در کشور ما به محیط زیست اهمیت می دهند، یکی از دلایل افزایش گله های سگ های ولگرد را برای غذا دادن به سگ ها و بر هم زدن چرخه طبیعی آنها می دانند. این متخصصان بر این باورند که تغذیه باعث می‌شود سگ‌ها قدرت لازم را پیدا کنند و به تولید مثل بپردازند و نسل‌های بیشتری داشته باشند.

از سوی دیگر، تعداد کمی از مردم معتقدند که سگ ها باید پس از تغذیه در همان زیستگاه رها شوند، با استناد به دستورالعمل های ICAM (ائتلاف بین المللی برای مدیریت جمعیت حیوانات) برای غذا دادن به سگ ها در مناطق تعیین شده و سپس رهاسازی آنها در همان زیستگاه!

در این میان نظر سازمان هایی که به نوعی با معضل سگ های ولگرد مرتبط هستند بسیار حائز اهمیت است که در زیر به برخی از نظرات رسمی این سازمان ها اشاره می کنیم:


1. شهرداری

بر اساس دستورالعمل کنترل سگ های ولگرد مصوب بهمن ماه 1396، شهرداری ها مسئولیت اصلی سگ های ولگرد را بر عهده دارند و باید آنها را در مراکز ویژه خارج از مناطق مسکونی نجات، واکسینه و پرورش دهند. شهرداری ها عموما با غذا دادن به سگ های ولگرد مخالف هستند و حامیان آن ها را مانعی برای جمع آوری سگ های ولگرد از شهرها می دانند.

به عنوان مثال، رضا امینی، شهردار اهواز، قبلاً گفته بود که غذا دادن به حیوانات موذی مانند سگ در ملاء عام جرم است. شهرداران تمام مناطق اهواز باید جسارت داشته باشند و از فضای مجازی نترسند. همه در شهر به آنها بگویند کی گفته در این حوزه کار کن، بگویند شهردار اهواز گفته و من جواب همه را می دهم.

بابک مهدی آزاد رئیس سازمان پسماند شهرداری همدان در اظهارنظری دیگر گفت: به سگ های ولگرد به هیچ وجه غذا ندهید زیرا باعث تجمع و انتقال از نقطه ای به نقطه دیگر و افزایش تعداد این حیوانات می شود.

همچنین علی ناصری; فرماندار بیرجند نیز در این خصوص اظهار نظر کرد و گفت: باید افرادی که غذای بی وجدان عرضه می کنند و باعث افزایش جمعیت سگ های ولگرد شده اند درک شوند. برخی از مردم، مانند حامیان حیوانات و محیط زیست، در خیابان ها، پیاده روها و حومه شهرها و روستاها غذای بی وجدان تهیه می کنند.


2. وزارت بهداشت

وزارت بهداشت یکی دیگر از مراجعی است که می تواند نقش تعیین کننده ای در ارائه راهکارهای کنترل جمعیت سگ های ولگرد داشته باشد.

در همین راستا دکتر بهزاد امیری، رئیس اداره مدیریت بیماری های منتقله بین انسان و دام وزارت بهداشت از شهروندان خواست از غذا دادن به سگ ها و گربه های خیابانی خودداری کنند زیرا این حیوانات در صورت آلوده شدن به ویروس هاری، مهمترین منبع انتقال این بیماری هستند. با غذا دادن به آنها، برخلاف نظر بسیاری از شهروندان، نه تنها به این حیوانات کمک نمی کنیم، بلکه به آنها ظلم می کنیم، زیرا گربه ها و سگ ها اگر غذای کمتری بخورند، باروری آنها کاهش می یابد و حتی تعداد تولدهای زنده نیز کاهش می یابد. گربه‌ها و سگ‌ها پیدا می‌شوند و پس از آن، جمعیت سگ‌ها و گربه‌های ولگرد بدون دخالت انسان و البته بدون اقدامات غیرانسانی کنترل می‌شود.

دکتر روزبه بشر، رئیس بخش تحقیقات هاری آنسیتو پاستور در اظهارنظری دیگر اعلام کرد که در سال های اخیر مردم به نام حفاظت، با غذا دادن به سگ های ولگرد به این حیوانات غذا می دهند. این کاملا اشتباه است و تعادل جمعیتی این موجودات را به هم می زند و باعث افزایش بی رویه جمعیت آنها می شود.


3. سازماندهی محیط زیست

در دستورالعمل کنترل سگ های ولگرد به نقش سازمان بوم گردی اشاره ای نشده است و این سازمان عملاً هیچ تعهدی در قبال کنترل جمعیت سگ های ولگرد ندارد.حیات وحش ارزشمند کشور، نظرات کارشناسی اکو سازمان می تواند در این زمینه تعیین کننده باشد.

رضا فرجی درباره غذا دادن به سگ های ولگرد؛ رئیس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش جمعیت سگ های ولگرد در سال های اخیر به دلیل عدم آگاهی عمومی و تغذیه آنها، گفت: وجود سگ های ولگرد باعث افزایش مشترکات می شود. بیماری هایی مانند هاری، جذام، کیست هیداتید و انواع بیماری های عفونی و تبدیل به انگل در جامعه می شود و این در حالی است که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا اقدامات ویژه ای برای کنترل جمعیت این حیوانات مضر انجام شده است. .

وی تاکید کرد: سگ های بدون صاحب از مهم ترین مخازن بیماری ها در طبیعت به شمار می روند و نقش غیر قابل انکاری در انتقال بیماری های مشترک با حیوانات وحشی دارند که از جمله بیماری هایی که جمعیت حیوانات وحشی را تهدید می کند می توان به بیماری دیستمپر سگ اشاره کرد. در سال های اخیر با افزایش جمعیت این حیوانات با تغذیه، عدم جمع آوری و کنترل جمعیت، با افزایش بیماری هایی مانند هاری مواجه هستیم که چرخه انتقال آن بین حیوانات وحشی و سگ های ولگرد مشترک است.

رئیس سازمان حفاظت و مدیریت حیات وحش خاطرنشان کرد: تغذیه به عنوان یک اقدام نادرست و مخرب منجر به افزایش گونه های ناقل بیماری از جمله سگ های ولگرد و موش های شهری می شود که می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به سلامت انسان در شهرها و روستاها وارد کند. تحویل غذا در اکثر کشورهای پیشرفته با سیستم های بهداشتی قوی جرم تلقی می شود و افرادی که مرتکب این عمل می شوند که به محیط زیست و سلامت و ایمنی عمومی آسیب می رساند، مشمول مجازات های سنگینی می شوند.

به هر حال باید گفت که جمعیت «سگ های ولگرد» در مناطق مختلف کشورمان در پناه اقدامات افرادی که مدعی حمایت از حقوق سگ هستند، به طرز وحشتناکی در حال افزایش است و هر روز شاهد اخباری در مورد کودکان و نوجوانان هستیم. حتی بزرگسالان نیز توسط این سگ ها پاره می شوند، روندی که در حال حاضر به یک فاجعه ملی تبدیل شده است!

سوالی که در این راستا باید به آن فکر کرد این است که چرا با وجود تاکید ارگان ها و سازمان های مسئول که به نوعی با مشکل افزایش جمعیت سگ های ولگرد ارتباط دارند چرا در کشور ما نیز مانند بسیاری از توسعه یافته ها آیا در کشورهای دنیا قانونی برای ممنوعیت یا محدودیت تغذیه سگ های ولگرد تصویب و اجرا نشده است و چرا هیچکس مسئول تهدید جان شهروندان و نابودی حیات وحش کشور توسط سگ های ولگرد نیست. جمعیت؟!

انتهای پیام/
منبع: تسنیم:

دیدگاهتان را بنویسید