شرکت های دانش بنیان؛ راه آهن به سمت پیشرفت اقتصادی / آفت اقتصاد درون زا


ساعت: 12:19
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817985

امسال شعار جدید که اهمیت اشتغال و تولید دانش بنیان را نشان می دهد به عنوان نقشه راه تولید و اشتغال در کشور در سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب هدایت شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مردهرهبر معظم انقلاب هر ساله در اولین لحظات سال جدید در پیامی به ملت ایران با تبریک سال نو، مسیر حرکت یک ساله کشور را مشخص می کنند.

امسال در اولین لحظات آغاز قرن جدید تولید دو مختصات مبتنی بر دانش و اشتغال زایی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان موتور محرکه سال قبل انتخاب شد.تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور برای پویایی، رقابت پذیری استفاده حداکثری از منابع، پرهیز از رانت های غیرمولد و شایسته سالاری.


c1e378d7 66aa 414a b060 b9aef6c71674 خبر خاکستری


شرکت های دانش بنیان؛ پیاده نظام در جبهه اقتصادی کشور

محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار مرآت با بیان اینکه ما در میانه جنگ اقتصادی هستیم تا تولید ملی را افزایش دهیم و قدرت اقتصادی را برای ملت ایران به ارمغان بیاوریم. به همین دلیل امسال مقام معظم رهبری به نوعی موضوع تولید و اشتغال زایی از طریق شرکت های دانش بنیان را به عنوان شعار سال مطرح کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امروزه دنیا به سمت استخدام شرکت های دانش بنیان گرایش پیدا کرده است، افزود: این شرکت ها محصولات خود را بر اساس دانش جدید و به روز شکل می دهند و شرکت های دانش بنیان زیادی در کشور وجود دارند که با یکدیگر همخوانی دارند. در داخل کشور محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کنند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از رشته های علمی جزء 10 کشور برتر دنیا هستیم و در این زمینه ها باید بتوانیم به تولید ملی دست پیدا کنیم، افزود: بر اساس دانش و تکالیف اشتغال زایی که مقام معظم رهبری در دستور کار قرار داده اند. سال نو.

انبارلویی با برشمردن اهمیت صنایع خرد دانش بنیان گفت: بنگاه های کوچک و سریع الرشد، پیاده نظام در عرصه اقتصادی کشور هستند و رئیسی قبل از تصدی ریاست و قوه قضائیه، شرکت های تعطیل را بازگشایی کرده و اکنون بر سر کار است. موانع اجرای آنها را برداریم، بنابراین شاهد اراده قوی برای جهش اقتصادی در کشور هستیم.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه اجرای شعار امسال می تواند منجر به ایجاد اشتغال جدی شود، گفت: در حوزه مسکن، صنعت و کشاورزی شاهد جهش در این حوزه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر رهبری با حمایت از تولید در کشور منجر به تشکیل شرکت های دانش بنیان شده و با حمایت های معنوی و مادی این شرکت ها آنها را به سطح ملی و جهانی رسانده است. مردم نیز مخاطب این فرمان رهبری هستند و در سال جدید می توانند با خیال راحت در این عرصه حضور پیدا کنند.


257cb3da 1e3e 44b4 bd2f fe4d75c4dc9b خبر خاکستری


اقتصاد دانش بنیان؛ اقتصاد پس انداز در جهان

حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاسی در گفتگو با مرآت با تشریح اهمیت تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال گفت: اقتصاد دانش بنیان یک مدل اقتصادی به نام اقتصاد دانش بنیان در دنیا و بسیاری از کشورها مانند سنگاپور یا مالزی است. از این مدل استفاده کرده اند آنها اقتصاد خود را نجات دادند.

وی افزود: تولید علمی و جهش علمی یکی از مولفه های قدرت است که با نخبگان، اندیشمندان و تولید علمی می توانیم در بهترین رده های اقتصادی دنیا قرار بگیریم. البته ارزش افزوده علم خام فروشی یکی از مولفه های تولید است و افزودن آن به فناوری می تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند. باید به سمت جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم.

این کارشناس سیاسی افزود: در حال حاضر همه دنیا تشخیص داده اند که علاوه بر بحث نظامی و اقتصادی، علم و فناوری جزء مهمی از قدرت است. اگر بتوانیم در علم و فناوری پیشرفت کنیم و سرآمد باشیم، قطعا می‌توانیم حرف اول و آخر را هم در حوزه نظامی و هم در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حضور مردم در گسترش و رونق تولید ملی بسیار تاثیرگذار است، گفت: اگر مردم اقتصاد را از آن خود بدانند و علاقه خود را به مشارکت اقتصادی احساس کنند، قطعا به جای انحراف سرمایه، به سرمایه گذاری در تولید روی خواهند آورد. اگر دولت بتواند اعتماد مردم را در این بخش جلب کند، سرمایه گذاری موثری انجام خواهد شد که البته برای تحقق این امر نیازمند بازگرداندن اعتماد مردم است.

کنعانی مقدم افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان عموماً استارت‌آپ‌های خوبی هستند، یعنی می‌توانند در زمینه علم و تجهیزاتی که قابلیت تولید صنعتی دارند، کار کنند، اما وقتی وارد تولید صنعتی می‌شوند، هزاران مانع از جمله تأمین مالی بر سر راه‌شان وجود دارد. بیمه.»، مالیات، نیروی کار و… به همین دلیل سال هاست که بحث زنجیره های تولید در سراسر دنیا مطرح شده است و می توان از این مدل برای این شرکت های کوچک برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت ها بر اساس دانش در مرحله تولید صنعتی استفاده کرد. .

وی با بیان اینکه کشور ما باید الگوی توسعه اقتصادی مناسب و منحصر به فردی را تشکیل دهد، گفت: تاکنون آنطور که باید این اتفاق نیفتاده است. تا بتوان با استفاده از امکانات موجود این الگوی مناسب را شکل داد و از این وضعیت پراکنده و معدود الگوهای کنونی که موجب اتلاف نیروی انسانی و ظرفیت کشور می شود جلوگیری کرد.


d88489fd 5313 456b adc4 d97843a0a92f خبر خاکستری


واسطه گری آفت بزرگ اقتصاد / سود دلالی رونق و جذابیت تولید را از بین می برد.

رحمان سعادت، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با مرآت در تشریح تولید و اقتصاد دانش بنیان گفت: علم به دنبال اقتصاد نیست، بلکه علم به دنبال کشف واقعیات و پدیده های جهان است. حوزه دانش بسیار گسترده است و بخشی از آن نمی تواند در حوزه تولید باشد یا تکمیل آن سال ها طول می کشد، اما بخشی از آن منجر به تولید اقتصادی می شود که بخشی از تولید یا اقتصاد دانش بنیان است. به عبارت دیگر دانشی که منجر به سودآوری اقتصادی می شود، یک اقتصاد دانش بنیان است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دستگاه های دولتی باید با پرهیز از شعارزدگی و تبلیغات، تولید دانش بنیان و اشتغال زا را تولید کنند، گفت: دانش با ارزش اقتصادی را شناسایی کرده و آن دانش را به معنای واقعی فرآیند تولید در بقیه زمان ها قرار دهند. سال رفع موانع و ایجاد انگیزه و بسیج همه ارگان ها برای شناسایی و بکارگیری بخشی از دانش که ممکن است به تحرک اقتصادی در تولید منجر شود.

وی افزود: آنچه در قرن اخیر وجود داشته این است که اقتصاد ایران بیشتر دلال محور است تا تولید محور و این در اقتصاد ایران به وضوح نشان داده است که واسطه گری بیشترین سود را دارد. و این وساطت باعث شده تا تولید در ایران هیچ گاه رونق و جذابیت لازم را نداشته باشد. این امر اقتصاد ما را ضعیف‌تر و کوچک‌تر کرده است.

به گفته این کارشناس، میانجی گری آفت بزرگی برای اقتصاد است و امیدواریم در سال جدید مبارزه واقعی با میانجی گری صورت گیرد.

سعادت خاطرنشان کرد: هر شرکتی مواظب باشد با ارائه یکسری مدارک دانشمند استخدام نشود. دانش بنیان برای حمایت از صنایع و محصولات ایجاد می شود، افراد غیر ماهر وارد این عرصه نمی شوند و در زمینه رانت-تقاضا ایجاد نمی شود.

وی با بیان اینکه تولید نقش اساسی در اقتصاد از جمله ایران دارد و کلید حل مشکلات اقتصادی و همچنین پیشرفت و توسعه محسوب می شود، گفت: اینها کاهش است، اما از سوی دیگر تولید بیشتر منجر به اشتغال بیشتر می شود که این امر موجب اشتغال بیشتر می شود. فقط در واقع مشکل بیکاری را حل می کند. در واقع با تیر تولید می توان دو هدف را در جهت مهار تورم و کاهش بیکاری هدف قرار داد. اکثر کشورهای تأثیرگذار که اکنون جزء کشورهای توسعه یافته هستند، موضوع تولید منشأ موفقیت آنهاست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید