شناخت اولیاالله در پرتو تعظیم در برابر عظمت بی‌نهایت الهی شکل می‌گیرد


به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله تحریری، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با بیان این که آیات متعددی در قرآن کریم بر توجه به ذوی‌القربی تأکید و وظایفی را برای امت اسلامی نسبت به خاندان نبی مکرم اسلام تشریح نموده است، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین وظایف امت اسلام، اظهار محبت و ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام است که از آن به مودت ذوی‌القربی یاد می‌شود.

وی محبت و ارتباط خاص با ذوی‌القربی را وظیفه امت در مقابل اجر نبوت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله توصیف نمود و اظهار داشت: ارتباط خاص بدین صورت است که حضرت را به‌صورت رسول خدا و دینش را به‌عنوان دین دائمی و دستوراتش را احیا بخش تمام شئون زندگی بدانیم و در مرحله عمل آنها را به کار بندیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که محبت ذوی‌القربی نیز در راستای ارتباط خاص با پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله تجلی می‌یابد، خاطرنشان کرد: اسلام دین نجات‌بخش تمام انسان‌هاست؛ لذا در جمیع شئون باید اولیا را رهبران نجات‌بخش بدانیم، چرا که این نخستین مرحله قرارگرفتن در مسیر ذوی‌القربی است؛ ذوی‌القربی تنها امر قلبی نیست، بلکه بر بینش‌ها و اعتقادات تکیه دارد.

آیت‌الله تحریری در ادامه ضمن اشاره به ویژگی‌های بارز شخصیت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها با بیان این که هرکس این بانوی مکرمه را عارفا بحقها زیارت کند، بهشت بر او واجب خواهد شد، اظهار داشت: بهشت جای انسان‌هایی است که التزام قلبی و عملی به حقانیت دین اسلام، پیامبر اعظم و امامت ائمه هدی علیهم‌السلام داشته باشند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به راه‌های ابراز مودت و محبت بعد از کسب بینش اشاره و بر اهمیت ارتباط عملی و تبعیت از خاندان نبوت تصریح نمود و خاطرنشان کرد: محبت همواره با تبعیت همراه است که از آن به مودت یاد می‌شود؛ بعد از اظهار تبعیت که نشان‌دهنده نوعی مودت است؛ زیارت مضجع شریف اولیاالله از مظاهر مودت است.

وی رسیدن به بهشت و سعادت ابدی را ثمره زیارت بامعرفت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها دانست و یادآور شد: در محتوای زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها که تقریر امام معصوم است، ضمن تجلی ابعاد شخصیتی حضرت، رهنمودهای کلی که با به‌کاربستن آن بهشتی بودن تضمین می‌شود.

آیت‌الله تحریری ضمن تأکید بر این نکته که باید به شخصیت زیارت شده معرفت داشته، خواص زیارت را بشناسیم و نسبت به آداب زیارت نیز واقف بوده، بدان عمل نماییم؛ به تشریح آداب زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها پرداخت و دقت در آداب زیارت را معرفت آفرین توصیف نمود.

وی با بیان این که در جای‌جای زیارت باید قلب خود را متوجه ذات اقدس الهی نماییم، خاطرنشان کرد: تأکید بر روبه‌قبله بودن در زیارت قبور اهل‌بیت علیهم‌السلام، نشان‌دهنده جایگاه والای توجه به خداوند متعال است؛ چرا که محتوای زیارت همچون نماز اظهار خضوع و بندگی به ذات اقدس الهی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ذکر تکبیر، تسبیح و تحمید و نیز به‌جاآوردن حمد پروردگار با ذکر لا الله الا الله در آداب زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را مسیری بر پاکی دل و کسب معرفت الله توصیف و تصریح کرد: شناخت عظمت اولیاالله در پرتو تعظیم در برابر عظمت بی‌نهایت الهی و در گرو شناخت خاص خداوند متعال و اظهار خضوع در برابر ذات اقدس الهی است.

وی با بیان این که پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بیشترین خضوع را در برابر پروردگار عالمیان داشتند، خاطرنشان کرد: هرکسی عظمتی در این عالم داشته باشد، از ناحیه خداوند است؛ عظمت افراد به‌نوعی تجلی اظهار خضوع در برابر خدا، دین خدا و در مقابل بیان‌کننده دین الهی است.

آیت‌الله تحریری در پایان سخنان خود ضمن تبیین حکمت‌های ذکر تسبیحات پیش از قرائت زیارت‌نامه، آن را اقرار به عظمت الهی دانست تا توجه به عظمت اولیاالله ما را از عظمت خداوند متعال غافل نسازد، اظهار داشت: زیارت اهل‌بیت علیهم‌السلام مسیری برای برقراری ارتباط با خداوند متعال است؛ چرا که اولیاءالله از والاترین وسیله‌های رهنمون سازی انسان به‌سوی ذات اقدس الهی هستند.





آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید