ضعف در «روایت اول» و عملیات روانی دشمن در بهره برداری از این شکاف رسانه ای


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910630

مردم معمولاً اولین خبری را که می‌بینند درباره رویدادی که فکر می‌کنند مهم است، بازنشر می‌کنند و بعداً، اگر روایت دیگری از آن رویداد ببینند، یا باور نمی‌کنند یا دوباره آن را بازنشر نمی‌کنند. این یک اصل در ارتباط جامعه و رسانه… توجه به این امر از سوی ما می تواند دشمن میدان را از تاختن و موج سواری بر امنیت روانی مردم محروم کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ وقتی صحبت از روزنامه نگاری و خبر نویسی به میان می آید، موضوع سرعت اخبار همیشه یک اصل مهم بوده است و این خبرگزاری و خبرگزاری هم از چشم مردم و هم از نگاه کارشناسانه اهالی رسانه که اخبار را منتشر می کنند شناخته می شود. اطلاعات در مورد یک رویداد در اسرع وقت

اهمیت این پرسش زمانی آشکارتر می شود که به تحرکات دشمن به ویژه در سال های اخیر در حوزه عملیات روانی نگاه کنیم و به بخشی از جنگ شناختی که به آن جنگ روایت ها گفته می شود توجه کنیم.

در جنگ ترکیبی یا جنگ ترکیبی که بارها و بارها از سوی مسئولان کشور از جمله رهبر انقلاب صحبت می شود، یکی از عرصه های مبارزه، جنگ شناختی یا جنگ ادراکی است که به معنای مستقل شدن درک مطلوب دشمن از واقعه است. از حقیقت داستان

چگونه این اتفاق می افتد یکی از مهمترین عوامل برتری حریف در این زمینه، روایتی است که او برای اولین بار از یک اتفاق در کشورمان می گوید. از شرح کشته شدن مهسا امینی تا گزارش آشوب و آشوب های خیابانی و… در همه این موارد این دشمن خبیث است که اولین روایت ها را با چاشنی های دیگر عملیات روانی خود از قبیل دروغ، شایعه، ارعاب، ارائه می کند. اغراق و غیره

مردم معمولاً اولین خبری را که می‌بینند درباره رویدادی که فکر می‌کنند مهم است، بازنشر می‌کنند و بعداً، اگر روایت دیگری از آن رویداد ببینند، یا باور نمی‌کنند یا دوباره آن را بازنشر نمی‌کنند. این یک اصل در ارتباط جامعه و رسانه برقرار می شود.

بنابراین اهمیت روایت اول از وقایع و اخبار اینجاست و همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، وقتی اولین روایت وقایع و اخبار را می خوانیم، چه اخباری که الان می گذرد و چه اخباری که در گذشته اتفاق افتاده است. دشمن حتی در اوایل انقلاب و چندین دهه پیش روایت مورد نظر خود را از این اتفاقات به افکار عمومی ارائه می کند و از این طریق بر افکار عمومی تأثیر می گذارد.

در خلاصه موضوع روایت اول، یا بر اساس قوانین تخصصی و شگردهای رسانه ای و ژورنالیستی و یا بر اساس آنچه از سوء استفاده دشمن از کندی ما در گزارش اخبار و خبرها تجربه کرده و دیده ایم، به این نتیجه رسیده ایم. یا بر اساس قواعد جنگ شناختی و عملیات روانی، چه بر اساس توصیه های رهبر فرزانه و فرزانه انقلاب، اهمیت ارائه اولین روایت از حوادث و اخبار مشخص می شود.

اما شاهد بوده ایم که این موضوع نه از سوی رسانه ها و نه سازمان ها و مراجع و نه حتی نهادهای بالادستی که باید به طور مرتب پارامترهای امنیتی کشور را رصد کنند، رصد می شود.

وقتی اتفاقی مانند مرگ مهسا امینی می‌افتد، رسانه‌های بین‌المللی عربستان بلافاصله این خبر را منتشر می‌کنند، سایر رسانه‌های معاند نیز پخش برنامه‌های همیشگی خود را متوقف می‌کنند و به طور کامل به این موضوع می‌پردازند، اما چه انتظاری از رسانه‌ها داریم. کشور و به خصوص اگر منابع رسمی اخباری را در این راستا منتشر کنند، خبری نخواهد بود و اخبار رسمی زمانی منتشر می شود که رسانه های خارجی گشت و گذار خود را انجام داده و از شکاف اطلاعاتی بهره کافی برده و آنچه را که می خواهند کاشته باشند. اولین روایت کل جامعه

این ضعف نه تنها در این حادثه بلکه در بسیاری از حوادث دیگر که دشمن آن را بهانه ای برای ناامن ساختن جامعه قرار می دهد دیده می شود.

با رفع این ضعف هم از رسانه های داخلی کشور و هم نهادهایی مانند روابط عمومی ادارات و سازمان ها می توان تا حد زیادی جلوی هجوم دشمن به فضای روانی جامعه را گرفت. این معضل مستلزم آمادگی فوری این رسانه ها و نهادها در برابر این گونه حوادث و پیش بینی پاسخ مناسب به هر مشکلی است که حتی دشمن می تواند به صورت ساختگی ایجاد کند و با دست گذاشتن بر آن فضای جامعه را دوباره ملتهب کند.

از نظر امنیت ملی نیز این موضوع بسیار حائز اهمیت است و شاهدیم که در روزهای اخیر که این همه تقلب و اغتشاش اتفاق افتاده، خون پاک این همه بسیج و نیروی انتظامی کشور بر زمین ریخته شده است. علت کشتار این همه انسان بی گناه توسط شورشیان به طوری که اجرای پروژه ترور ممکن شد، همه این کشتارها در کشور اتفاق افتاد و خلاصه کشور متشنج شد، به دلیل تلقینات دروغین دشمن بود. و با آن مردم و نوجوانان تحریک و به خیابان کشیده شدند.

البته فراموش نکنیم همانطور که گفته شد «روایت اول» یکی از پارامترهای جنگ ادراک است و جنگ ادراک خود یکی از عرصه های جنگ ترکیبی دشمن علیه ماست. پارامترهای دیگری نیز در این عرصه وجود دارد، اما روایت اول، مشکلی پایدار و گاه نادیده گرفته شده است که در همان تحولات اخیر کشور در مقاطع مختلف نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید