طرح های جدید حجاب و عفاف، شمشیرها را تیز کرده است

طرح های جدید حجاب و عفاف، شمشیرها را تیز کرده است

روز جدید «در این سوی تاریخ، طرف مردم. رد 33000 دلار، افزایش سرسام‌آور اجاره‌ها، افزایش سرسام‌آور قیمت‌های نیازهای حیاتی، افزایش جریان گرد و غبار، تشدید بحران آب و برق، فروریختن کلان شهر، خروج قطارها از ریل و حوادث ترافیکی بیش از کشته‌ها در گذشته. اما در آن سوی تاریخ، از سوی مسئولان، ملاالی به نظر چیزی جز بدحجابی نیست که باید با آن سخت برخورد شود!» این نقل قول تلخ و طنز کاربران فضای مجازی، اشاره ای به تقابلی است که به نظر می رسد این روزها در میان این همه سختی و سختی های بیشمار متحمل شده است. برخورد با بی حجابی و بدحجابی که امسال بیش از هر سالی شروع شد و جوابگو بود.

درگیری ها تشدید می شود

اگرچه هر ساله در آستانه تابستان طاق و برنامه های زوجین برای مقابله با بدحجابی با عناوین مختلفی از جمله «امنیت اخلاقی» یا طرح «حجاب و عفاف» آشکار می شود، اما امسال با روی کار آمدن سیزدهمین روز دولت، این طرح ها تندتر به نظر می رسد. همیشه در میدان بوده و به همین دلیل چند روزی است که خبری از فعال سازی برنامه های مقابله با فحاشی و فحاشی و برخورد مستقیم و شدید با مردم نیست.» ستاد برای کنترل بی حجابی طرح جامعی تدوین کرده است. وی گفت: در 11 حوزه با رویکرد اجرایی و فرهنگی که اولین حوزه آن با ابلاغ شاخص های حجاب به 120 دستگاه دولتی و حاکمیتی وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است.

سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی از دبیران ستاد استانی خواست تا مقدمات لازم را برای اجرای طرح ستاد موضوع عفاف و حجاب در کشور با برپایی دو قرارگاه 21 تایر و قرارگاه جهاد مردمی فراهم کنند.

به گفته وی، بیست و یکمین اردوگاه تیر به منظور ارتقای پوشش کارکنان دستگاه های دولتی و حاکمیتی تا روز عفاف و حجاب (21 تیرماه) ایجاد شد. تکمیل عرصه به عنوان اولین مرحله از طرح حجاب ستاد.

دومین ستاد این ستاد با نام قرارگاه مردمی جهاد تیبین با اهداف 3. دین داری جامعه و بسترسازی برای مشارکت مردمی در اجرای طرح حجاب کلی.

این سازمان جدید، همانطور که کارشناسان معتقدند؛ نوع و نحوه پوشش کارکنان ادارات و دستگاه های کشوری طبق مقررات اداری ـ انتظامی اعلام شده مشخص می شود چرا که اینگونه نیست که همه با پوشش مطلوب در محل کار حاضر شوند.

با این حال شایعاتی مبنی بر اجرای سریعتر قوانین اردو به گوش می رسد.

بدحجابی مساوی است با دشمنی نظام!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران روز گذشته از تعهد دانشگاه علوم پزشکی تهران به اجرای مقررات پوشش دانشجویی خبر داد. حسین کناتی با بیان اینکه قانون پوشش دانشجویی مصوب 1393 باید با دقت اجرا شود، گفت: به عنوان رئیس دانشگاه اجازه نخواهم داد افرادی که با نظام دشمنی دارند به اهداف خود برسند.

این در حالی است که از فروردین ماه امسال با بازگشایی دانشگاه ها اخبار مختلفی از نحوه برخورد حراست دانشگاه ها با دانشجویان رسانه منتشر شده است. محمدعلی ذوالفیگل چندی پیش تلویحاً به عدم نظارت بر ظاهر و وضعیت دانش آموزان در دوره دو ساله ولیعهدی اشاره کرد و یادآور شد: در شأن آنها نیست که بخواهند در حوزه دانش آموزی از زور استفاده کنند. تن پوش. اما باید آموزش هایی برای تبیین و اطلاع رسانی احکام جدید اعم از آموزشی، فرهنگی و مبدلی ارائه شود. با توجه به اینکه دو سال است که دانشجویان دانشگاه نرفته اند، باید به آنها اطلاع رسانی شود.»

تعمیم موضوع حجاب به مردان

از سوی دیگر نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته با حاشیه هایی همراه بود. طی یک سوال، یک خبرنگار مرد از منطقه از سخنگوی وزارت شکایت کرد که بر خلاف سال های گذشته، نگهبان به او هشدار داده بود که در صورت پوشیدن تی شرت، اجازه حضور در نشست های خبری را نخواهد داشت.

اما به نظر می رسد از ابتدای سال جاری تقویت این نظارت ها محدود به دانشگاه ها و خدمات عمومی و حتی نشست های خبری نبوده است. طی روزهای اخیر با انتشار تصاویر و مصاحبه‌های مربوط به تیراندازی به گشت‌های شهروندی در پارک پردیزان تهران به دلیل آنچه همسرش «عدم رعایت حجاب» می‌خواند، مشکلات مربوط به گشت‌های هدف، حجاب و محدودیت‌های اجرای آن وجود دارد. واکنش های زیادی از سوی پلیس به همراه داشت.

صدور گزارشات مربوط به حجاب در خدمات عمومی، زیرا نوع و نحوه پوشش کارکنان دستگاه ها و ادارات دولتی بر اساس مقررات اداری و انتظامی اعلام شده مشخص است و اینطور نیست که همه بتوانند با پوشش مطلوب سر کار حاضر شوند.

حجاب با سلاح و اسلحه و باتوم ساخته نمی شود

یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای هشدار داد که «در بحث حجاب اگر به همین منوال ادامه دهیم شبیه طالبان می شویم».

گلمرضا نوری گزلچه نماینده شهرستان بستان آباد با اشاره به “حادثه پارک پردیزان” و استفاده از سلاح توسط گشت ها برای اجبار زنان به رعایت حجاب گفت: اخلاق و حجاب صحیح است اما خودشان را دارند. با “اسلحه، تفنگ، خفاش و جنگ درست نمی شود. آنها می توانند به نام معروف در افغانستان از سلاح استفاده کنند، اما در کشور ما نباید این اتفاق بیفتد.”

«این نوع رفتار در نهایت به طالبان می انجامد. درست است که ما خیلی با آنها فاصله داریم، اما جهت گیری ما روی مسائل زنان یا همه مسائل فرهنگ و اخلاق اجتماعی درست نیست و کاستی هایی داریم و باید اصلاح شویم. “

وی گفت: نمی دانم ماده ای در قانون استفاده از ضابطین در بحث امر به معروف و نهی از منکر با سلاح وجود دارد یا خیر. لایحه استفاده از سلاح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بررسی است که امیدواریم خلاها و ضعف ها برطرف شود. ما معتقدیم که استفاده از سلاح باید قوانین خاص خود را داشته باشد و نباید از سلاح برای هیچ مشکلی استفاده کرد.»

این در حالی است که اخیراً مجلس قانونی را برای تسهیل استفاده از سلاح در بین مقامات انتظامی تصویب کرده است. قانونی که بسیاری از کارشناسان را نگران کرده، تنش بین گشت ارشاد و مردم را تشدید کرده و حتی به حوادث خطرناک و فاجعه‌باری مانند حادثه پارک پردیزان منجر می‌شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور: وی از دبیران ستاد منطقه ای درخواست کرد مقدمات لازم را برای اجرای طرح این ستاد در حوزه عفاف و حجاب در کشور حداکثر تا دو سال فراهم کنند. اردوها، 21 تایر و قرارگاه مردمی جهاد.

کمپ 31 تیر و اعلام جنایات جدید

اما دلیل 12 جولای چیست و چرا در هفته های اخیر اینقدر محبوب شده است؟ گفته می شود در 21 تیر 1314 گروه هیجار در اعتراض به قانون بازکردن حجاب در مسجد گوهرشاد تجمع کردند و توسط نیروهای مسلح حکومت سرکوب شدند.

به همین دلیل مدتی از اعلام این روز به عنوان روز «عفاف و حجاب» از سوی شورای عمومی فرهنگی می گذرد و اخیراً عنوان «کمپ 21 تایر» که زیر نظر ستاد فرماندهی کل قوا فعال شده است، می گذرد. امر به معروف و نهی از منکر بسیار شنیده می شود. به نظر می رسد این ستاد در حال برنامه ریزی عملیات کلان با رشد بودجه چشمگیر است.

بر اساس گزارش ها، ستاد ملی امر به معروف و نهی از منکر در سال 1401 بالغ بر 1180 میلیارد ریال بودجه داشته است. سید محمد صالح هاشمیه گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همزمان هدف از افزایش بودجه را فعال سازی ستاد 426 شهرستان کشور دانست.

اکنون به نظر می رسد این ستادها بیش از گذشته فعال شده اند، از این رو دیروز دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان نیز بر آنچه که افشا شده خط کشی کرد و گفت: همه دستگاه های دولتی موظف هستند همه افرادی را که هستند را حذف کنند. نازل کرد یا آشکار کرد «اجازه دهید بیرون».

چنین اظهاراتی البته بی سابقه است. امامان غالباً در تریبون های خودشان علیه گروه های جامعه به ویژه زنان موضع گیری می کنند. مواضعی که در مجامع عمومی نه تنها باعث ترویج همزیستی و تساهل اجتماعی و تحمل سبک های مختلف زندگی از اقشار مختلف نمی شود، بلکه قواعد را تقویت کرده و حس همدلی را در جامعه بیش از پیش از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید