عقب نشینی استراتژیک یا تغییر استراتژی؟

عقب نشینی استراتژیک یا تغییر استراتژی؟

دولت رئیس جمهور چگونه از دستور مفتضح وزارت کشور که مجلس را به خشم آورد عقب نشینی کرد؟

هفته گذشته خبرگزاری تسنیم با استناد به انتقاد مجلس از بخشنامه جدید وزارت کشور نوشت: «در آخرین بخشنامه وزارت کشور آمده است که چون در سال منتهی به انتخابات مجلس است، استانداران، استانداران و سایر بخشداران نباید با نمایندگان مجلس یازدهم تعامل داشته باشند.”

شکل و محتوای گزارش مجلس و رسانه ها، برنامه ریزی هدفمند دولت ریاست جمهوری برای کنترل نمایندگان فعلی برای فرصت رای دادن در دور بعدی انتخابات و هدایت نامزدهای آنها به بهارستان دوازدهم بود.

کار به جایی رسید که سه شنبه گذشته با حضور احمد وحیدی بر تریبون مجلس، فضای جلسه متشنج شد. به گزارش تسنیم وحیدی، وی برای بررسی آخرین بخشنامه معاونت سیاسی وزارتخانه خود به مجلس رفت اما در بدو ورود مورد انتقاد تعدادی از نمایندگان قرار گرفت و حتی یک نماینده در اعتراض به حضور وی تهدید به خروج از صحن شد.

در همین روز علیرضا سلیمی نماینده محلات طی تذکری شفاهی ضمن اعتراض به مفاد این بخشنامه گفت: بخشنامه مذکور در واقع به معنای محدود کردن نمایندگی مجلس توسط معاون وزیر کشور به سه سال است. “در تضاد با قانون اساسی است”.

وی در ادامه این بخشنامه انتخاباتی از سوی معاون وزیر که رئیس ستاد انتخابات کشور نیز هست، آن را توهین به مجلس دانست و گفت: باید گفت که مجلس ممنوع است. آقا و اگر عده ای فکر می کنند که مجلس باید به دستور آنها عمل کند، اشتباه می کنند».

با همه این اتفاقات، رسانه های رسمی حکومتی به طور کامل از این مصوبه که تحت عنوان نامه معاون سیاسی وزیر کشور منتشر شده بود، دفاع کردند.

ایرنا موضوع نامه مورخ 20 خرداد معاون سیاسی وزیر کشور را که ظاهرا دستور «ممنوع از حضور نمایندگان در امور قوه مجریه در سال گذشته مجلس» به منظور «حفظ کیان نظام» بوده است، عنوان کرد. انتخابات» و اظهار داشت: «استفاده سیاسی از هر خدمتی که به مردم ارائه می‌شود و شعارها و مواضعی که برای کسب آرای مردم اتخاذ می‌شود، قطعاً تأثیرات منفی بر مشارکت و سلامت انتخابات خواهد داشت.

ایرنا حتی نوشت که احمد وحیدی روز یکشنبه در نامه ای به استانداران سراسر کشور، بندهای «جنجال برانگیز» بخشنامه معاونت خود را لغو کرد که « باعث سردرگمی و سوء تفاهم برخی نمایندگان مجلس شد».
سایت خبری تابناک با تایید این موضوع مدعی شد اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد وزیر کشور این بخشنامه را لغو کرده است.

هیچ کدام از این حرف ها و اخبار نتیجه نداد و روز دوشنبه 8 خرداد، سایت انتخابات به نقل از رجب رحمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گزارش داد که «بیش از 100 نماینده نامه استیضاح وزیر کشور را امضا کرده اند. و بیش از 200 نماینده مجلس. آنها هم موافق استیضاح هستند.» وی همچنین به خبرگزاری دانشجو گفت: نامه معاون سیاسی وزارت کشور به فرمانداران نشان از ضعف و تنبلی وزیر کشور است که نه. آشنایی با این مسائل و بخشنامه.» همه مصوبات دولت باید به مجلس بیاید و تصویب شود، در وزارت کشور خللی ایجاد شده است. «تعدادی از استانداران سیاست دولت را ایجاد نمی کنند و به دنبال برهم زدن وحدت نیروهای انقلابی هستند. “

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حتی خواستار برکناری معاون سیاسی وزارت کشور شد و تاکید کرد: معاون سیاسی وزیر کشور تخلف آشکاری از قانون اساسی کرد. ” قانون اساسی به مجلس اختیاراتی چون نظارت، سوال، استیضاح و تعامل با مردم و مسئولان داده است، بنابراین این بخشنامه مخالف همکاری و تعامل و بوی تفرقه و تفرقه مجلس و دولت است. بنابراین از دولت انتظار داریم معاون وزیر کشور را که پیش از این پایه های تفرقه، بلاتکلیفی و تنش را در جامعه و اختلاف مجلس و دولت گذاشته است، کنار بگذارد و در هیچ سمتی به او مسئولیت ندهد. “

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت جام، تایباد و بهرز در مجلس گفت: وقتی وزیر کشور متوجه اشتباه معاون سیاسی خود شد، یکشنبه شب طی نامه‌ای دستورات رئیس ستاد انتخابات کشور را لغو کرد. اما استیضاح وزیر ادامه یافت و وی خواستار برکناری معاون سیاسی وزیر کشور به دلیل سخنان و دستورات ناشایست از سوی نمایندگان شد.

احمد واحدی نیز مانند هر وزیر دیگری و مانند هر وزیر کشور دیگری در دولت های مختلف، پایگاه رای قوی در بهارستان دارد و بسیاری از حامیان او این روزها استیضاح را محکوم کرده اند.

به عنوان مثال، محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه که در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز معاون پارلمانی بود، این اقدام را پاسی از جبهه نیروهای انقلاب دانست و گفت: این موضوع از سوی یک نفر مطرح شده است. اقلیت در مجلس که می خواستند از آن استفاده کنند.

موضوع این بخشنامه و استیضاح وزیر کشور حتی منجر به تشکیل جلسه غیرعلنی شد و پس از تشکیل آن، احمد نادری، عضو کمیسیون رئیس مجلس در جمع خبرنگاران توضیح داد که توضیحات وزیر کشور این بود که وی از ابلاغ این بخشنامه اطلاعی نداشت و آن را لغو کرد و به همه حاکمان تاکید کرد که حداکثر همکاری و دوستی را با نمایندگان مردم داشته باشند.

این عضو کمیسیون مجلس با بیان اینکه اکثریت نمایندگان مجلس گلایه شدیدی از معاون سیاسی وزیر کشور دارند، گفت: وزیر کشور قول داد موضوع را بررسی و در مورد معاونت سیاسی خود تصمیم گیری کند و اقدامی انجام دهد. مجلس و دولت را راضی کند

از سوی دیگر، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ضمن تشریح این موضوع ضمن تاکید بر اینکه اصل این اطلاعیه برای برگزاری انتخابات است، گفت: برای جلوگیری از تخلفات متعدد در انتخابات، نیاز است انتشار یک اطلاعیه عمومی، که همه را زیر سوال می برد. به همین دلیل وزیر کشور بلافاصله این ابلاغیه را اصلاح و به اطلاع نمایندگان رساند. قاسم جعفری معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهور نیز در این باره گفت: مشکل اصلی سوءتفاهم ایجاد شده برای نمایندگان محترم بود.

در ظاهر این بخشنامه با مخالفت شدید نمایندگان لغو شده است که در سایر طرح ها و لوایح دیده نمی شود. با شناختی که از مجلس یازدهم داریم این سر و صدای استیضاح برای وزیری مثل احمد وحیدی راه به جایی نمی برد. اما هنوز هزاران راه برای رسیدن به مجلس دوازدهم پیش روی دولت ابراهیم رئیسی است.

دیدگاهتان را بنویسید