علائم مهم یبوست/ هشدار در مورد مصرف خودسرانه مواد مخدر

فلوشیپ جراحی کولورکتال توضیحاتی در مورد علائم و درمان یبوست ارائه کرد.

فخرالسادات انارکی با تاکید بر اینکه در بیشتر موارد علائمی که فرد دارد با یبوست اشتباه گرفته می شود، افزود: مدفوع خشک و سفت، کمتر از سه بار در هفته، زور زدن زیاد هنگام اجابت مزاج، اجابت مزاج ناقص و ناکافی و در نهایت استفاده روی انگشت. کمک به اجابت مزاج برای سه ماه متوالی یکی از علائم یبوست است.

شهید بهشتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، یبوست را یکی از بیماری های شایع در بین مردم دانست و به باورهای غلط در این زمینه اشاره کرد و افزود: متأسفانه مردم به جای رفع مشکل زمینه ای که منجر به یبوست می شود، از مواد مخدر استفاده می کنند و برای تسهیل حذف حرکت می کنند.

انارکی از مصرف بی رویه ملین ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از افراد برای تهیه داروهای رفع یبوست به داروخانه ها مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: برخی داروها یبوست را به طور موقت درمان می کنند، اما نکته اینجاست که مصرف بی رویه و طولانی مدت این داروها می تواند اثرات بسیار زیانباری داشته باشد.

این فلوشیپ جراحی کولورکتال با اشاره به اینکه برای درمان یبوست باید علت مشکل را درمان کرد، خاطرنشان کرد: فشار خون، دیابت و داروهای قلبی عروقی می تواند منجر به یبوست شود، بنابراین کنترل برخی از بیماری ها مساوی است با نداشتن آنها یبوست.

انارکی سبک زندگی و نوع غذای مصرفی مردم را ارتباط مستقیمی با یبوست عنوان کرد و افزود: در وعده های غذایی که امروزه مردم استفاده می کنند کمبود قابل توجهی از مایعات و فیبر وجود دارد.

بورسیه جراحی کولورکتال ادامه می دهد: در روش استاندارد برای اینکه هضم به درستی کار کند، هر فرد باید روزانه 8 تا 10 لیوان مایعات و 25 تا 30 گرم فیبر در روز مصرف کند.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی ایرانیان عمدتاً به ترکیبات نشاسته ای مانند سیب زمینی، برنج و ماکارونی محدود می شود، افزود: مصرف زیاد گوشت و چربی خطر ابتلا به یبوست را دو برابر می کند.

انارکی با اشاره به اینکه مهم ترین تصور غلط در مورد یبوست استفاده از دارودرمانی است، گفت: رسیدگی به مشکلات تغذیه ای مهم ترین عامل در درمان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از افراد به قدری ناتوان در اجابت مزاج می شوند که برای مدت طولانی به انجام برخی مانورها ادامه می دهند، گفت: بسیاری از بیمارانی که به مدت طولانی از اختلالات اجابت مزاج رنج می برند، گاهی اوقات مجبور می شوند از انگشتان دست خود برای استفاده استفاده کنند. تخلیه مدفوع

وی با بیان اینکه آسیب ناشی از اجابت مزاج با انگشت بسیار زیاد و در مواردی غیرقابل جبران است، ادامه داد: آسیب وارد شده به انتهای بافت مخاطی روده در اثر تحریک مکانیکی انگشت باعث ایجاد زخم در فرد می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: باید علت اصلی اختلال اجابت مزاج را برطرف کرد، استفاده از انگشت، ملین یا تنقیه فقط برای رفع علائم است و مشکل اصلی همچنان وجود دارد، مثلا استفاده از برگ سنا برای تسکین یبوست در طولانی مدت باعث ایجاد مشکلاتی در اعصاب دستگاه گوارش می شود که ممکن است غیر قابل درمان باشد.

انارکی با اشاره به اینکه بسیاری از مبتلایان به یبوست به طور مرتب از ملین ها استفاده می کنند، رفتاری مانند معتادان به مواد مخدر دارند و دوز دارو را به طور مداوم افزایش می دهند، توصیه کرد: این گونه افراد بهتر است به جای مصرف مداوم مواد مخدر با جراحان گوارش و روده بزرگ مشورت کنند.

وی با اشاره به اینکه ضعف عضلات کف لگن باعث ایجاد اختلال در افراد می شود، ادامه داد: مشکلات سایکوتیک 40 تا 50 درصد علت آن است و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب برطرف شود، مشکلات این افراد نیز حل می شود.

انارکی با بیان اینکه افزایش سن باعث ضعف عضلات کف لگن و یبوست نیز می شود، افزود: با توجه به اینکه کاهش مصرف مایعات و استفاده از داروها برای درمان بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و دیابت با افزایش سن ارتباط مستقیمی دارد. یبوست بیشتر در افراد مسن دیده می شود و پیشگیری از این مشکل نیاز به مداخله پزشک متخصص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید