غول اعتیاد در کمین جوانان/ نقش مهم خانواده ها در پیشگیری و آگاهی


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879431

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین معضلات اجتماعی است که پیامدهای آن بر اقشار مختلف جامعه بشری تأثیر گذاشته و خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بی‌تردید اعتیاد مخرب‌ترین آسیب اجتماعی جامعه است که تمامی ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در امان نمی‌مانند.

گرایش افراد مختلف به مواد بستگی به عوامل زیادی دارد و افتادن در دام اعتیاد، زن و مرد سن و سال و فقیر و غنی را نمی شناسند اما با کوچکترین لغزشی فرد را در چاله اعتیاد رها می کند و در واقع تمام زندگی شخص ناپدید می شود

گاهی اعتیاد به مواد مخدر با یک قلیان یا ته سیگار ساده به عنوان یک تعریف از دوستان شروع می شود و در اینجا قدرت نه گفتن می تواند بزرگترین عامل نجات انسان از دام اعتیاد باشد.آنها با چنین تعریفی زندگی خود را سیگار می کشند.

به نظر می رسد افزایش آگاهی و آموزش افراد به ویژه در سنین پایین و والدین می تواند راه اصلی برای محافظت نوجوانان و جوانان از اعتیاد باشد، زیرا متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و تنوع مواد مخدری که در سال های اخیر از طریق توزیع می شود. سال، سن اعتیاد کاهش یافته است.


5f8bceb5 3a48 4b0a 9c2f 408adfad87cb خبر خاکستری



اعتیاد، آفتی که با تعریف و تمجید شروع می شود

علیرضا رخشان رئیس مرکز ترک اعتیاد تی سی بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: اعتیاد یک بیماری و آسیب اجتماعی است که ابعاد مختلفی دارد و عوامل مختلفی از جمله خانواده، اجتماع و دوستان می تواند بر اعتیاد فرد به مواد مخدر تأثیر بگذارد.

وی افزود: البته کسانی که در این زمینه آسیب پذیرتر هستند، اگر در شرایط مناسب نباشند، زودتر به دام اعتیاد می افتند. یا کسانی که تحصیلات دارند به دلایلی مانند عدم آگاهی به این شکل گرفتار شده اند.

رئیس مرکز ترک اعتیاد TC بروجرد گفت: زمانی که فردی برای اولین بار به دلیل آسیب پذیری مغزی مواد مخدر را تجربه می کند، به صورت داوطلبانه دوباره همان مواد را مصرف می کند و به تدریج تکرار می کند و معتاد می شود. این به یک رویه تبدیل می شود.

راکشان گفت: برای اولین بار می توان مواد مخدر را صرفاً برای سرگرمی مصرف کرد، اما این باعث می شود فرد دوباره مصرف کند و باعث می شود بدن و مغز به تدریج مقاومت کرده و فرد معتاد شود.

وی با اشاره به تغییر مواد مخدر از سنتی به صنعتی افزود: در گذشته مردم بیشتر از مواد مخدر سنتی استفاده می کردند، اما امروزه مواد مخدر با تنوع بیشتری توزیع می شود که آزاردهنده و توهم زا است و به سمتی رفته است که شیوع آن در حال گسترش است. تنوع مواد زیاد شده و سن اعتیاد کاهش یافته است.

رئیس مرکز ترک اعتیاد تی سی بروجرد با اشاره به مبارزه با مواد مخدر گفت: اگرچه در طول سالیان گذشته اقداماتی برای مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، اما لازم است آسیب شناسی و پیشگیری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

راکشان بیان کرد: در این راستا انجمنی از معتادان پیشرفته تشکیل شده است که تجربه موفقی دارند اما در مرکز تی سی فردی که از اعتیاد خسته شده است با میل و آگاهی خود می آید و سعی می کند در مدت مشخص شده چندین ماه زندگی کند. . عادت زنانه. یک گروه است.


ایجاد شغل پس از رهایی از اعتیاد

وی گفت: بیش از 60 درصد افرادی که به مرکز تی سی مراجعه می کنند دارای نظافت تا دو سال و 40 درصد افراد دارای نظافت طولانی مدت هستند اما این دوره خلوص اعتیاد بستگی به این دارد که بعد از این مرحله باید آماده باشید. ” تا زمانی که شرایط برای بازگشت فرد به مطالب فراهم شود.

رئیس مرکز ترک اعتیاد تی سی بروجرد با اشاره به ایجاد اشتغال پس از رهایی از اعتیاد گفت: یکی از عواملی که بهبودیافته را به سمت بازگشت به اعتیاد سوق می دهد بیکاری است که با ارائه تسهیلات و شرایط کاری می توان زمینه اشتغال را فراهم کرد. این باعث شد این افراد از مواد مخدر دور شوند.

رخشان خاطرنشان کرد: در صورت حمایت از مرمتگران TC تا دو سال اول پس از خروج، می توانند نظافت ماندگاری را برای مدت طولانی تری داشته باشند.


fe3651ef c49e 4111 a079 988d009dca6a خبر خاکستری



فعالیت 33 کمپ ترک اعتیاد در لرستان

ذبیح اله نادمی معاون پیشگیری بهزیستی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: 33 کمپ ترک اعتیاد دارای مجوز در استان لرستان وجود دارد و سالانه افراد زیادی با مراجعه به این کمپ ها ترک اعتیاد می کنند.

وی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات در بحث اعتیاد، پیشگیری است که در این راستا طرح های اجرایی در دستور کار قرار دارد که بیشتر بر اطلاع رسانی به خانواده معتادان متمرکز است تا دیگر اعضای خانواده گرفتار نشوند. یک تله اعتیاد.»

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای پیشگیری از اعتیاد، ارتقای توانایی نه گفتن است که در مدارس و به روش های مختلف به دانش آموزان داده می شود تا در صورت پیشنهاد مواد مخدر، نه بگویند. ، خودت را نجات بده

نادمی گفت: با توجه به اینکه اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی است، همه دستگاه ها باید تلاش کنند تا برای پیشگیری از اعتیاد تصمیمات لازم اتخاذ شود.


نقش محیط خانواده در سلامت کودکان

حامد پرچی جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: در حوزه اعتیاد نوجوانان و جوانان معضلات اجتماعی زیادی وجود دارد که مهم ترین عامل در این زمینه محیطی است که نوجوانان در آن رشد می کنند اعم از محیط خانوادگی، خویشاوندی. همسایگی و چه دوستانی ممکن است در عامل تمایلات مردم دخیل باشند.

وی افزود: در خصوص خانواده، محیط رشد، طرز فکر، نوع ارتباط اعضای خانواده بسیار مهم است. اول اینکه برخی خانواده ها بر این باورند که محدود کردن کودکان می تواند آنها را سالم نگه دارد و گروه دیگر خانواده ها می گویند اگر این نوجوان را محدود کنید، حریص و تمایل بیشتری پیدا می کند، اما هر دو در مسیر اشتباه هستند.

این جامعه شناس تصریح کرد: بسیاری از محدودیت ها باعث می شود که نوجوان در کوچکترین جامعه در محیطی با همسالان خود فریب بخورد، زیرا معتقدند آزادی و رهایی را تجربه کرده اند و از سوی دیگر زمانی که به او کمک زیادی کرده است. آزادی «یک سری از جنایات در حال از بین رفتن است و این هم یک مشکل است.

پارچی خاطرنشان کرد: شرایط محیط خانواده باید مناسب باشد و نوعی آزادی به شرط نظارت و کنترل بسیار مهم است. کسانی که وقتی کودک در این محیط است به تنهایی قلیان می کشند حتما اصرار دارند که آن را تجربه کنند و این اولین قدم است و اعتیادآور است و به تدریج قلیان در بین خانواده و دوستان استفاده می شود و بستری برای رشد اعتیاد است.

وی گفت: از این طرف فضای خانوادگی را داریم که برخوردشان چگونه بوده است و بهتر است بر این باور باشیم که حتما بچه ها با این فکر عمل می کنند.


37f6622a 50e6 411b 8c73 cd392b8bd58b خبر خاکستری



سیاست متعادل در تعامل با کودکان

این جامعه شناس گفت: ما به شدت تحت تاثیر محیط هستیم و زمانی که فردی در محله ای با آسیب های اجتماعی زیاد قرار می گیرد، علاوه بر فضای فرهنگی، بیشتر به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می کند، بنابراین وقتی فیلم افسانه هایی را منتشر می کند. جنایتکاران یا در این فیل ها، نوجوانان را به سمت حرکتی ناقض هنجار سوق می دهند و در نهایت آنها را به عنوان افسانه معرفی می کنند، این امر منجر به بروز حرکات نامناسب می شود.

وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی می توانند مردم را به مصرف این مواد وادار کنند که باید آموزش و آگاهی نسبت به مضرات این مواد را افزایش دهد و خانواده ها می توانند در این زمینه اقدامات خوبی انجام دهند و سیاست متعادل در برخورد با کودکان برای آگاهی لازم است.

وی بیان کرد: مصرف قلیان در خانواده زمینه ساز گرایش به اعتیاد است که باید برطرف شود.

با توجه به اینکه خانواده نقش مهمی در سلامت کودکان دارد، لازم است خانواده ها برای مصون ماندن نوجوانان از بلای اعتیاد، آنها را آگاه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید