فاطمه زهرا (س)؛ الگوی زنان جهان چیست/ شرط حضور زنان در جامعه چیست؟

ساعت: 09:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803150

حضرت زهرا (س) در جامعه حضوری فعال و تأثیرگذار دارد که زنان می توانند با الگوبرداری از ایشان با حفظ کرامت زن مؤمن در جامعه حضور یابند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، یکی از نقش های اصلی و مهم مادران، تربیت فرزندان، محبت و آرامش خانواده است، بنابراین اگر می خواهیم آینده کشور بهترین باشد، باید به این نقش اساسی توجه کنیم. وقتی مردها در خانه می مانند و خانم ها بیرون از خانه کار می کنند نتیجه این می شود که تعداد آسیب های اجتماعی افزایش می یابد، مشخص است که مادر علاوه بر تربیت فرزندان، نقش مهمی در امنیت روحی آنها نیز دارد، وارد جامعه می شود. این امنیت روانشناسی دیگران را نیز منتقل می کند.

از آنجایی که بیشتر تربیت فرزندان از سوی مادرانشان است، بنابراین زنان باید برای خود الگو انتخاب کنند که بهترین الگو و بسیاری از خوبی ها هم در قرآن و هم در داستان های ائمه حضرت معصومه(س) معرفی شده است. . اگرچه پدر و مادر هر دو باید در کنار هم باشند، اما به گفته کارشناسان بانوان، می توانند با حفظ کرامت اسلامی، شفقت و روحیه زنانه خود در جامعه حضور داشته باشند.

فاطمه زهرا سلام الله علیها بلند قدترین و بلند مرتبه ترین بانوی جهان از نظر مسلمانان در هر سن و سالی است که از روی ناچاری در جامعه زمان خود فعالیت می کرد.

برخی با الهام از آموزه های نظری فیلسوفان یونان، در دفاع از مقام زن و تامین کرامت او، انکار کامل تفاوت حوزه های فعالیت زن و مرد را ضروری می دانند و ضرورت تلاش برای هویت زن را نادیده می گیرند. آنها بر جنسیت و تحقق اصل برابری تأکید دارند. بر خلاف این منطق تشابه مدار، اسلام از نظر سایر ادیان الهی، با توجه به حکمت الهی در این آموزه که مبتنی بر پیوند خلقت و شریعت است، برتری، کمال، آرامش و امنیت روانی زن در یک افق فراتر از ابعاد مادی در نتیجه این دیدگاه، وظایف خاص مربوط به ویژگی های خاص مردان (مانند نیاز به جنگ و جهاد) شامل زنان نمی شود و بالعکس، وظایف خاص مربوط به توانایی های مشترک انسانی بین آن دو (مانند حساسیت به محیط). ) تفاوت های اساسی بین زن و مرد هستند. وجود ندارد. (مطالعات راهبردی زنان، 2008، № 39).

فاطمه الگویی برای زنان در سراسر جهان است

همه می دانیم که ائمه اطهار (ع) در همه شئون زندگی الگو هستند. در این میان حضرت زهرا علیهاالسلام نماد و نماد ویژه زنان در جهان است، اما برخی دیدگاه ها میزبانی و عدم حضور زنان در جامعه را ایجاد می کند.

شرایط جامعه عربستان در زمان پیامبر به گونه ای نبود که زنان در جامعه حضور نداشته باشند; بلکه حضوری اجتماعی و حتی حضوری فعال در جنگ ها داشتند، البته نه به عنوان رزمنده، بلکه در نقش حمایت از همسرانشان و تشویق و ترغیب مردان جامعه; به همین دلیل اسارت زنان در جنگ ها در تاریخ مشهود است.

اما یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی کشورها، حضور زنان در جامعه است، چرا که سطح توسعه یافتگی یک کشور با عواملی مانند ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با مشارکت عمومی افراد به ویژه زنان سنجیده می شود. که در جامعه اسلامی سرمایه ای مشهود است که منجر به حضور فعال زنان مسلمان در عرصه های مختلف می شود. در حالی که در غرب اگرچه شاهد حضور گسترده زنان برای حضور در جامعه هستیم، اما با توجه به جایگاهی که غرب برای زنان قائل است و آزار و اذیت های گوناگونی که زنان روزانه در جامعه غربی با آن روبه رو می شوند، ترجیح می دهند در خانه بمانند و کارهای مادرانه خود را انجام دهند. بدهی.

چه نیاز و چه نیازی برای حضور زنان در جامعه

حجت الاسلام مجتبی شیدایی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: یکی از موضوعاتی که امروزه برای زنان بسیار جذاب است، حضور اجتماعی آنان در جامعه، علم و آموزش است.

وی افزود: اگر به سیره حضرت زهرا(س) رجوع کنیم و بخواهیم این سوال را تحلیل کنیم و پاسخ آن را بگیریم، آنچه می توان برای جایگاه یک زن مسلمان در رابطه با جامعه و آموزش و پرورش ارائه کرد این است که در تحصیل علم حضرت زهرا علیهاالسلام در اینها قله های معرفتی بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند حضرت زهرا سلام الله علیها پیشوای زنان جهان است و این مورد تأیید علمای شیعه و سنی است. این تأیید علما به این معناست که حضرت زهرا علیهاالسلام در بعد معرفتی و علمی نیز هست. زنان ارباب دنیا هستند.

وی با بیان اینکه علمای دین به صحیفه فاطمی درباره حضرت زهرا (س) اعتقاد دارند، افزود: با الهامات الهی حضرت زهرا (س)، کتاب های فاطمی را که علی (ع) نقل کرده، اما نسل به نسل برای بشر آوردند. «ائمه اطهار منتقل شده اند و دست امام زمان (عج) هم هست.

این استاد حوزه با بیان اینکه برخی معتقدند صحیفه فاطمی همان قرآن است، گفت:

شرط حضور زنان در جامعه چیست؟

حجت الاسلام شیدایی گفت: حضرت زهرا(س) یک مرجع علمی در حوزه فقه و سایر موضوعات بود که خیلی ها به آن مراجعه می کنند، حضرت زهرا(س) این پیام را برای بانوی مسلمان ما دارد که می توانید بشناسید و رشد معنوی و به شما داشته باشید. رسیدن به بالاترین سطوحی که می توان به آن رسید.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) امام نبودند و اگر مرد بودند امام می شدند که در داستان ها هم هست، چرا حضرت زهرا(س) امام نشدند؟ زیرا خداوند متعال جایگاه زن و مرد را در صحنه جامعه به گونه های مختلف معرفی کرده است زیرا کار زنان در پشت صحنه است.

این مدرس حوزه علمیه به شباهت ها و تفاوت های زن و مرد اشاره کرد و گفت: با توجه به شباهتی که در ایجاد این دو وجود دارد، هر دو جنس ویژگی های خاص خود را دارند که هر کدام وظایف خود را برای بچه دار شدن و بچه دار شدن دارند. «این بدان معناست که بیشتر کارهای زنان در پشت صحنه است و بیشتر کارهای مردان روی صحنه است.

وی ادامه داد: کار مردان بیشتر اجتماعی است و کار زنان بیشتر خانگی است، اما این بدان معنا نیست که جایگاه زن را پایین تر و جایگاه مرد را بالاتر ببینیم، البته مطلقاً اینطور نیست که مردان فقط در جامعه کارگری باشند. کردن.

این کارشناس با بیان اینکه فمینیسم به وضعیت خانواده و جامعه نیز همین نگاه را دارد، گفت: اگر زنی تشکیل خانواده داده باشد، مدت زیادی درگیر تربیت فرزندش بوده و محدودیت های مذهبی و عادت ماهانه خواهد داشت.

وی روحیه بین زن و مرد را منتقل کرد و افزود: روحیه این دو متفاوت است. هر دوی آنها روح انسانی دارند، اما این روحیه روحیه زن و مرد را تولید می کند که هر کدام مأموریت های خاص خود را دارند و با آن دیدگاه کار می کنند.

این کارشناس ادامه داد: روایتی از پیامبر اکرم(ص) وجود دارد که امور داخلی با حضرت زهرا(س) و امور خارجه بر دوش حضرت علی(ع) بوده که ایشان را از این تقسیم تعهدات خوشحال می کند. زنان می خواهند در جامعه حضور مردانه داشته باشند.

وی گفت: ساختمان اصلی حضور زنان در خانه و در مواقع نیاز است; آنها همچنین حضور اجتماعی دارند. ارزش بر هیچ چیز دیگری برتری ندارد، جامعه زمانی پیشرفت می کند که هم عوامل پشت صحنه (زنان) و هم عوامل روی صحنه (مردان) فعال باشند، در اسلام بیشترین نقش روی صحنه بر عهده مردان است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه شهدای زیادی داریم که مادرانشان در پشت صحنه هستند، گفت: تاثیر مادران شهدا در جامعه به اندازه خود شهداست.

وی با اشاره به شرایط سخت مالی جامعه و لزوم فعالیت زنان در جامعه برای امرار معاش گفت: او داستان دختران شعیب و آیه 23 سوره قصص را روایت کرده و می‌گوید: هنگامی که حضرت موسی علیه‌السلام به چاه آب نزدیک مدینه رسید، دید گروهی (گوسفندان خود) را گرفتند و دو نفر را یافتند. زنانی که از مردان دور بودند جمع کردند و از اختلاط گوسفندان خود جلوگیری کردند. موسی گفت: اینجا چه می کنی و کار مهمت چیست؟ آن دو زن پاسخ دادند که گوسفندان خود را سیراب نمی کنیم تا مردها گوسفندان خود را سیراب کنند و برگردند و پدر ما شیخ پیری است (و ما مرد دیگری نداریم، ما را برای چرای گوسفندان فرستاد).

این کارشناس با بیان اینکه چرای گوسفندان کار مردانه است، گفت: زنان نیز در مواقعی که مجبورند باید کارهای مردانه را انجام دهند اما در خلوت برای حفظ ارتباط؛ بنابراین وقتی خانواده به کمک مالی نیاز دارد، برای زنان مشکلی برای کار وجود ندارد، زیرا دختر پیامبر هم کار می کرد، اما کار برای زنان نباید در اولویت باشد و برای زنانی که سر کار نمی روند نباید مشکلی ایجاد شود.

حجت‌الاسلام شیدایی گفت: وقتی درآمد مرد در خانواده کافی نیست، زن مجبور به کار است، حتی در مواقعی که خانم‌ها مجبور به کار هستند، زیرا ما به یک زن قوی پزشک، مربی و مربی مهد کودک نیاز داریم که مورد استقبال اسلام نیز قرار گرفته است.

زنان در وهله اول باید آرامش و عشق را به خانواده هدیه کنند

محمدمهدی درکشی کارشناس مذهبی با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن گفت: حضرت زهرا (س) الگوی همه مسلمانان و حتی یک امام زمان (عج) است که می فرماید: «خداوند خوب است. برای من مثال است.”

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) بهترین الگوی امروزی است که می تواند از نظر رفتاری و معنوی الگوی مناسبی برای دختران و زنان باشد، افزود: ایشان بسیار خوب هستند و در سوره کوتر نیز به این امر اشاره شده است.

این کارشناس مذهبی گفت: زن به عنوان رکن اصلی جامعه در کنار هر مسئولیتی در جامعه، محور خانواده است و در نظام ارزشی اسلامی، اداره خانه و خانواده از جایگاه و قداست ویژه ای برخوردار است، بنابراین زنان باید همیشه روحیه زنانه خود را دارند.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در جامعه حضوری فعال و تاثیرگذار داشتند که زنان با الگوبرداری از ایشان با تمام شأن یک زن مومن در همه عرصه ها حضور داشتند، گفت: البته جایگاه زن در جامعه. باید حفظ شود. و مراقب باشید، زیرا همه چیز خارج از خانه در شأن زن نیست.

این کارشناس مذهبی خراسان جنوبی بیان می کند: زنان باید ابتدا آرامش و محبت را به خانواده خود هدیه کنند و زنان نجات طلب نیز با الگو گرفتن از سفر بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) به رستگاری دست یابند.

در نهایت به این نتیجه می رسیم که حضرت زهرا علیهاالسلام همه چیز را رعایت کردند، پس خط قرمز حضور زن در جامعه همان چیزی است که «وظیفه» ایجاب می کند وقتی در جامعه خلاء نباشد، وظیفه اصلی مهماندار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید