فرصت بی نظیر آذربایجان غربی در زمینه تولید صادرات محور / حمایت از تولید و سرمایه گذاری دانش بنیان پیش نیاز رشد اقتصادی است.


ساعت: 08:24
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817728

آذربایجان غربی ظرفیت های اقتصادی بالایی دارد که می توان با توجه ویژه به شعار سال و منویات مقام معظم رهبری برای توسعه و توسعه اقتصادی استان از آن بهره برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز، اقتصاد موضوعی است که در سال های اخیر پاشنه آشیل و مبنای نام گذاری سال ها از سوی مقام معظم رهبری بوده است و ایشان در سال های اخیر به موضوع اقتصاد و تولید توجه زیادی دارند. .

در واقع با نامگذاری سال ها، رهبر معظم انقلاب علاوه بر بیان انتظارات خود از مردم و مسئولان، خط مشی و محور حرکت مسئولان را نیز مشخص کردند که باید در رأس مردم و مسئولان قرار گیرد. .

امسال نیز رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال جدید، تولید را محور شعار قرار دادند و شعار سال را «تولید دانش بنیان و اشتغال زا» تعریف کردند تا بر اهمیت صدور و از مسئولان خواستار توجه ویژه به این موضوع شد. .

آذربایجان غربی نیز یکی از استان های با ظرفیت های اقتصادی فراوان کشور است که با پیروی از شعار سال و منویات مقام معظم رهبری می توان در راستای توسعه اقتصادی و پیشرفت استان گام های ویژه ای برداشت.


توجه شرکت های سرمایه گذاری و دانش بنیان در امر تولید ضروری است

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: توجه به تولید موجب رشد اقتصادی و کاهش بیکاری و تورم می شود.

مهدی عیسی زاده گفت: لازم است همه کارکنان با توجه به بیانات و توصیه های مقام معظم رهبری برای خود نظم عملیاتی را به دقت تعیین کنند و در این راستا گام بردارند که تولید یکی از این حوزه ها است.

وی با تاکید بر تمرکز بر شرکت های تولیدی دانش بنیان گفت: مسئولان وظیفه دارند در راستای اجرای شعار گام بردارند و در جهت افزایش تولید و ایجاد اشتغال گام بردارند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت از کارآفرینان و رفع موانع تولید، گفت: به عنوان مثال در حوزه موانع تولید متاسفانه برخی از سرمایه گذاران در سال گذشته در مجوز اکولوژیک زمین مشارکت کرده اند. با این سنگ اندازی ها هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود و شکی نیست که مسئولانی که مانع تولید می شوند را نمی توان نوکر و نوکر نامید.

وی با بیان اینکه هر گونه سرمایه گذاری از نقاط مختلف کشور به آذربایجان غربی جذب شود، مسؤولان را با موانعی مواجه می کند و آنها را مجبور به فرار می کند، افزود: مقام معظم رهبری و شعار سال باید بر سر راه باشند.


لزوم حمایت از فرصت های شغلی و توجه به رشد اقتصادی

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر رفع موانع تولید و رشد اقتصادی گفت: اولویت ما در آذربایجان غربی توجه به رشد اقتصادی است که وظیفه استان ها در این زمینه است و با توانمندسازی استان ها امیدواریم از همه فرصت هایی که در استان داریم، دولت و دستگاه های حاکمیتی و حمایت های مردمی استفاده کنیم تا بتوانیم گام های بلندی در توسعه، آبادانی و پیشرفت آذربایجان غربی برداریم.

محمدصادق معتمدیان افزود: سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری از نظر تولید، حمایت و انفصال منصوب شد. وی در همین راستا هفته ای یک روز را به وقفه و حفظ تولید اختصاص داد و روز یکشنبه 15 با همراهی مدیران اقتصادی و در واحدهای تولیدی به صورت میدانی حضور یافتیم و مشکلات و مسائل را در قالب بررسی کردیم. ستاد تسهیل موانع و راهکارهایی اتخاذ کرد.

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که قطعاً در برنامه های خود قرار خواهیم داد و با قوت کار خواهیم کرد، بحث جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است؛ قطعاً نیازمند همکاری همه دستگاه های دولتی، دولتی، نظارتی، قضایی و نیروهای مسلح هستیم. و به ویژه به نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی که انشاءالله بتوانیم با همکاری یکدیگر به رشد اقتصادی هشت درصدی کشور دست یابیم، گام های بلندی برداریم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: ما یکی از استان های دارای مواهب و برکات الهی هستیم; توسعه بخش معدن به عنوان موتور توسعه استان و توسعه بخش های اکتشاف و تولید و ایجاد و توسعه صنعت معدن در آذربایجان غربی از اولویت های جدی ما در داخل و خارج است. سرمایه گذاران و بخش خصوصی ، شخصیت، مدیریت و حاکمیت، در جهت توسعه و پیشرفت استان گام بردارند.

وی حمایت از ایجاد فرصت های شغلی و تمرکز بر رشد اقتصادی در استان را از اولویت های مهم آذربایجان غربی در سال جدید عنوان کرد و گفت: از دانش بنیان، اشتغال زایی استفاده می کنیم.


فرصتی بی نظیر برای آذربایجان غربی در زمینه محصولات صادراتی

رضا صدر، کارشناس و تحلیلگر سیاسی و اقتصادی در این زمینه گفت: آذربایجان غربی با نگاهی به وضعیت صنعت و کارخانجات تولیدی، رتبه نه چندان قابل قبولی نسبت به استان همجوار خود (آذربایجان شرقی) در سطح بسیار پایین دارد. .

وی افزود: این تراز ناهمگون نسبت به شهرهایی مانند آذرشهر و بناب امتیاز قابل قبولی دریافت نمی کند و این ناشی از نگرش مسئولان قبل و بعد از انقلاب اسلامی است؛ من در محدوده جغرافیایی شما.

صدر افزود: نکته حائز اهمیت این است که اقتصاد، تولید و مزیت داشتن مرز و همچنین بازارچه مرزی، ضمن ایجاد ارزش و کاهش بالا، فرصت بی نظیری را برای آذربایجان غربی در زمینه تولید محصولات صادرات محور ایجاد می کند. بیکاری به ویژه اقشار.» دانشگاه موتور محرکه اقتصاد و توسعه آذربایجان غربی خواهد بود.

وی با اشاره به حضور میدانی استاندار و بازدید از واحدهای تولیدی برای حمایت از تولید و اشتغال زایی بیان کرد: اکثر مشکلات کارخانجات استان بسیار ساده اما پیچیده در بروکراسی اداری با حضور استاندار و معاونان و مدیران کل است. در این واحد تولیدی بخشی از کارخانجات تولیدی و صنعتی استان که گرفتار این مشکلات کوچک اما مانع تولید هستند به زنجیره تولید بازخواهد گشت.


نیاز به چرخش اقتصاد به فناوری

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان «تولید دانش‌بنیان، اشتغال‌زایی» از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: اقتصاد کشور و جریان‌سازی تولید باید به گونه‌ای باشد. بر اساس دانش؛ یعنی باید هزینه های عدم قطعیت در چرخه تولید یا غیرعلمی بودن آن حذف شود تا اقتصاد کشور به وضعیت باثباتی برسد.

عادل نجف زاده با بیان اینکه باید تولید را به سمت دانش بنیان شدن سوق دهیم، افزود: استفاده از استارت آپ های جدید یکی از مهمترین تصمیمات در این حوزه است و اجرای این استراتژی مستلزم مشارکت نخبگان در این حوزه است. فرآیند اداری و ایجاد مراکز تحقیقاتی و توسعه همراه با مراکز صنعتی و تولیدی و همچنین افزایش نقش دانشگاه ها در روند ارتباط دانشگاه و صنعت.

وی گفت: ما استعدادها و ظرفیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی داریم که در برخی از آنها برتری مطلق در دنیا داریم و اگر سرمایه‌گذاری هنگفتی روی این ظرفیت‌ها و زنجیره‌های مرتبط داشته باشیم، می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. منابع برای سال ها برای توسعه کشور و بهبود معیشت مردم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید