لزوم جذب سرمایه خارجی برای اجرای طرح های عمرانی در سواحل مکران


ساعت: 14:37
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1906158

مخبر در اولین جلسه هیئت توسعه سواحل مکران اظهار داشت:

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم جذب سرمایه خارجی برای اجرای طرح های توسعه سواحل مکران، گفت: راه تامین منابع مالی یکی از عوامل اصلی موفقیت این برنامه است و لازم است الگویی و الگو در نظر گرفته شود. طرح جامع برای بحث مالی اجرای پروژه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین جلسه شورای توسعه سواحل مکران ظهر امروز به ریاست محمد محبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

مخبر در این دیدار توسعه سواحل مکران را از اولویت های مقام معظم رهبری و یکی از موضوعات مورد تاکید رئیس جمهور برشمرد و گفت: سواحل مکران یکی از مهمترین محورهای توسعه کشور است و می تواند مورد توجه قرار گیرد. به عنوان موتوری برای پیشرفت در کنار در نظر گرفته می شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه منطقه مکران ظرفیت و ذخایر عظیمی برای توسعه کشور دارد، به سفر اخیر خود به روسیه اشاره و تصریح کرد: نخست وزیران کشورهای حاشیه دریای خزر در این سفر موضوع سواحل مکران و ظرفیت ها را بررسی کردند. این منطقه برای ترانزیت کالا تاکید زیادی داشت.

وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه خارجی برای اجرای طرح های توسعه سواحل مکران، گفت: راه تامین منابع مالی یکی از عوامل اصلی موفقیت این برنامه است و باید الگو و برنامه جامعی در نظر گرفته شود. برای بحث مالی اجرای پروژه ها.

مخبر اضافه کرد: وظایف و مأموریت های دستگاه های اجرایی نیز باید در طرح توسعه ساحل مکران احسا و هر یک به تفصیل ابلاغ شود و دستگاه ها برنامه عملیاتی مورد نظر خود را در این خصوص ارائه کنند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بر تسریع در اجرای طرح های توسعه سواحل مکران به ویژه پروژه های مرتبط با حوزه ترانزیتی تاکید کرد و افزود: در شرایطی که رقبای ایران به دنبال افزایش سهم خود در ترانزیت در منطقه هستند، هر روز با تاخیر مواجه می شود. ممکن است اجرای کارها به کندی اهداف برسد.

در این جلسه که وزرای اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند، حسین دهقان دبیر اجرایی توسعه مکران برگزار شد. شورا، گزارشی از برگزاری 60 نشست کارشناسی با دستگاه ها و نهادهای اجرایی ارائه کرد که یکی از فعالان منطقه مکران ارائه کرد و گفت: در این جلسات که از ابتدای سال جاری آغاز شد، بیشتر مسائل مربوط به توسعه سواحل مکران مطرح شد. منعقد شده اند.

در ادامه این نشست گزارشی از راهبردهای کلان و الزامات اصلی نقشه راه توسعه سواحل مکران ارائه و تصمیمات لازم برای اجرای این طرح ها اتخاذ شد.

در این جلسه همچنین برخی پروژه ها به عنوان اقدامات فوری برای توسعه سواحل مکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از جمله آنها می توان به احداث پروژه راه آهن چابهار زاهدان، احداث فرودگاه چابهار، رفع موانع عملیاتی فولاد سترگ مکران و … اشاره کرد. گازرسانی چابهار از منبع ایرانشهر و تسریع در پروژه های انرژی، شیمیایی و نفتی جاسک از جمله آنها بود.

دیدگاهتان را بنویسید