محمد مهاجری: تور ارشاد از نظر حاج قاسم سلیمانی معنایی ندارد.

محمد مهاجری: تور ارشاد از نظر حاج قاسم سلیمانی معنایی ندارد.

محمد مهاجری گفت: نگاه حاج قاسم به موضوع حجاب یک دیدگاه کاملا فرهنگی و انسانی است که نه اجبار و فشار را می پذیرد و نه حتی زبان فقهی می گوید. من معتقدم از دیدگاه حاج قاسم سلیمانی، تور ارشاد هیچ اهمیتی ندارد. حتی پیامک هایی که برای مردم می فرستند هم جایی در آن ندارند.

یک فعال رسانه ای اصولگرا با اشاره به اینکه ظاهر حاج قاسم نگاه تعاملی با جامعه است، گفت: افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی می دانستند که فضای پراکنده و متفرقه امروز جامعه ما کشور را به سمت بی نظمی و بی قانونی می کشاند. باعث خشونت و مقداری تفرقه می شود. بنابراین طبیعی است که حاج قاسم با نگاهی که به امنیت ملی و امنیت انسانی دارد، باید کاری می کرد که درگیری ها و جناح بندی های موجود از بین برود. من نمی گویم که این بدان معناست که جناح ها باید نابود شوند. دیدگاه سیاسی خشن که اکنون وجود دارد باید ناپدید شود.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با محمد مهاجری را در ادامه می خوانید:

چهره سردار سلیمانی در تبلیغات رسمی چه نسبتی با واقعیت شخصیت سردار سلیمانی دارد؟

از آنجایی که شخصیت حاج قاسم دارای وجوه متعددی است، افرادی که به او نگاه می کنند فقط یک زاویه محدود می بینند. مثلا یک جریان فقط حاج قاسم را ضد داعش و رزمنده و نظامی می داند. از سوی دیگر افرادی هستند که در حاج قاسم فردی مدارا و مدارا با دیگران را می بینند. معمولا این دو دیدگاهی که مردم دارند با هم جمع نمی شوند. یعنی مردم حاضر نیستند بپذیرند حاج قاسم هر دو است و وقتی می خواهند او را توصیف کنند، برداشت خودشان را توضیح می دهند. افرادی که از نزدیک با او در ارتباط بودند نیز با این مشکل رایج جامعه مواجه بودند. یعنی نگاهشان به آنها «از ظن خودشان» است.

آنچه از او می بینیم نگاه تعامل گرایانه به جامعه است، در عین حال مردی با لباس نظامی و محبوبیت سیاسی بسیار بالایی است. شاید اگر نگاه حاج قاسم در جامعه جاری باشد، بسیاری از افراط و تفریط های هر دو حزب سیاسی کشورمان کاسته شود.

به برخورد تساهل آمیز حاج قاسم اشاره کردید. یکی از جملاتی که از ایشان به یاد دارم این است که می گفت: «اصلاً قبول ندارم که بگویم در بین بچه حزب اللهی ها این آدم بد شکل و قیافه دارد…! همان دختر کم حجاب دختر من، دختر ما و دختر شماست. نه دختر خاص من و تو، بلکه جامعه ماست. این نوع نگاه در جامعه امروز چقدر مفید است؟

اگر نظرات عده ای را در مورد مسائل امروز بخوانید، اصلاً سخنان حاج قاسم را نمی بینید. اگر این جمله را در رسانه های اصولگرای تندرو ببینید، آن را خبری می بینید و هیچکس برای برخورد با بی حجابی، بدحجابی و کم حجابی به آن مراجعه نمی کند. زیرا از این منظر، رادیکال، بی حجاب، بدحجاب و کم حجاب، فاسد، گمراه، عامل دشمن یا مانند آن است; بنابراین نمی تواند برای اصلاح این جامعه به حاج قاسم بپیوندد. اما اگر بخواهید مشکل حجاب در جامعه را از نگاه حاج قاسم حل کنید، این یک نگاه کاملا فرهنگی و انسانی است که نه اجبار و فشار را می پذیرد و نه حتی به زبان فقهی صحبت می کند. بلکه دیدگاه اخلاقی دارد و دیدگاه اخلاقی برای اصلاح درازمدت جامعه است.

من معتقدم از دیدگاه حاج قاسم سلیمانی، تور ارشاد هیچ اهمیتی ندارد. حتی پیامک هایی که برای مردم می فرستند هم جایی در آن ندارند.

پس از شهادت وی، برخی از اصلاح طلبان از جمله اسحاق جهانگیری اعلام کردند که در روزهای پایانی عمر خود سعی در رفع چالش های اصلاح طلبان و دولت داشته و برای حل موضوع بازداشت، محدودیت ها و … آقای خاتمی تلاش کرده است. . بر. این نوع نگاه تسامح آمیز به برخی مشکلات تا چه اندازه می تواند به حل مشکلات کنونی سیاست داخلی کشورمان کمک کند؟

نمی دانم شما چه می گویید، اما به طور کلی می توان گفت افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی می دانستند که فضای پراکنده و متفرقه جامعه امروز ما کشور را به سمت بی نظمی، بی قانونی، خشونت و یک نوعی تقسیم بنابراین طبیعی است که حاج قاسم با نگاهی که به امنیت ملی و امنیت انسانی دارد، باید کاری می کرد که درگیری ها و جناح بندی های موجود از بین برود. من نمی گویم که این بدان معناست که جناح ها باید نابود شوند. دیدگاه سیاسی خشن که اکنون وجود دارد باید ناپدید شود.

برخی از دوستان اصولگرای ما می گویند همه اصلاح طلبان را بکشیم تا کشور درست شود و از طرفی برخی از دوستان اصلاح طلب می گویند همه اصولگرایان را بکشیم تا درست شود. این قطعا نظر حاج قاسم نیست. افراد دیگری هم هستند که نگاه اصلاحی به جامعه دارند و به دنبال آن نیستند، بلکه به دنبال پایان دادن به خشم و نفرتی هستند که اکنون وجود دارد. یعنی ادامه زندگی مردی مثل حاج قاسم سلیمانی مورد قبول تندروهای هر دو جناح نبود.

اما حاج قاسم شخصیت بزرگی بود و هر جا وارد می شد می توانست در فضای سیاسی تاثیر جدی بگذارد. متأسفانه با شهادت ایشان این فضا از بین رفت و اتفاقات امسال را شاهد بودیم که شاید اگر حاج قاسم یکی دو سال پیش در جهت بهبود وضعیت کنونی قدم می گذاشت، شاهد این اتفاقات نبودیم.

دیدگاهتان را بنویسید