مدیر سیا؛ ایران و روسیه موهایم را سفید کردند

ساعت: 12:13
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790591

ویلیام برنز، رئیس سیا، گفت که کار به عنوان سفیر ایالات متحده در روسیه در اوایل دهه 2000 آنقدر استرس زا بود که بیشتر موهایش سفید شد و ادامه داد که بقیه موهای سفیدش با مذاکرات منتهی به ژنو بسته شده است. توافق با ایران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ویلیام برنز، مدیر سیا، روز دوشنبه در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال گفت که کار او به عنوان سفیر ایالات متحده در روسیه در اوایل دهه 2000 آنقدر استرس زا بود که موهایش سفید شد.

برنز ادعا می کند که بیشتر موهای خاکستری او مربوط به سال های 2005-2008 است.

به گزارش راشا تودی، وی با اشاره به توافق بر سر یک برنامه اقدام مشترک موقت که در سال 2013 بین ایران و شش کشور دیگر درباره برنامه هسته ای ایران امضا شد، گفت: بقیه موهای سفید من در مورد مذاکره با ایرانی هاست. به خصوص مذاکرات محرمانه در سال 2013.

برنز همچنین در جریان گفتگوهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی اش پیش از دیدار دیروز (سه شنبه) نگرانی خود را درباره مرز روسیه و اوکراین ابراز کرد.

مدیر سیا در ادامه جاسوسی اخیر مسکو از واشنگتن گفت که وقتی نوبت به کی یف می رسد، او هرگز اشتهای پوتین برای ریسک را دست کم نگرفت و افزود که پاسخ او با ترکیبی قوی از بازدارندگی و امکان دیپلماسی بسیار مهم است.

کرملین بارها ادعاهای غرب مبنی بر آماده شدن مسکو برای حمله به اوکراین را رد کرده و این اتهامات را بی اساس خوانده است.

برنز همچنین به کمبود سلاح در برنامه هسته ای ایران اذعان کرد. او به وال استریت ژورنال گفت که “سیا هنوز هیچ مدرکی دال بر برنامه هسته ای ایران نمی بیند.”

آمریکا به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده است. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

ویلیام برنز هفته گذشته در بخشی دیگر از نشست لغو تحریم ها در وین گفت: ایرانی ها در حال حاضر مذاکرات را جدی نگرفته اند. “به زودی خواهیم دید که آنها چقدر جدی هستند.

مذاکرات لغو تحریم ها در وین از دوشنبه گذشته (8 آبان) در پایتخت اتریش آغاز شد و روز جمعه متوقف شد. در جریان این مذاکرات، ایران دو سند در هر دو حوزه درباره لغو تحریم های آمریکا و تعهدات هسته ای به کشور دیگر ارائه کرد.

پس از ارائه این اسناد از سوی ایران، کشورهای غربی به دنبال تحمیل حداکثر تعهدات به ایران در ازای پایبندی حداقلی خود به توافق، بازی احساس گناه علیه تیم مذاکره کننده ایرانی را در دستور کار قرار دادند و تلاش کردند تهران را به مطالبات خارج از سازمان ملل وادار کنند. شورای امنیت دور قبلی مذاکرات دادستانی را در نظر بگیرید.

به گزارش فارس، کارشناسان معتقدند رویکرد این کشور غربی نشان می دهد که آنها اصرار دارند ادامه گفت وگو را به ابتکار ایران نپذیرند، زیرا در این صورت ایران جای عمل دارد و جمهوری اسلامی ایران می تواند از اهرم استفاده نکند. از خودت استفاده کن

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به مواضع غربی ها گفت: ما در وین در حال مذاکره بر اساس پروژه هایی هستیم که برای رفع تحریم ها داده ایم و چگونه جلوی واکنش ایران را بگیریم. تمام آنچه در متون نوشته شده بر اساس برجام و پیش نویس 6 دور قبل است. این پیشنهادها اصولاً قابل حداکثر شدن نیستند، اما رویکرد آمریکا و اروپا حداقلی است، بنابراین آنها خواستند برای رایزنی به پایتخت های خود بازگردند.

بر اساس این توافق، علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز پنجشنبه در وین ادامه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید