مشکل اصلی کشور سیستم توزیع است/ حفظ اقشار محروم در شرایط فعلی ضروری است


ساعت: 12:56
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836547

عبدالمجید شیخ با اشاره به اینکه مشکل اصلی کشور ما در حال حاضر سیستم توزیع است، گفت: اگر دولت بتواند با طراحی سیستم ها در این مدت سیستم توزیع را اصلاح کند، می تواند در این شرایط بحرانی که وضعیتی را به وجود آورد. یارانه مصرف کننده.” صرفه جویی کامل در تامین کننده و کاهش شدید احتمال قاچاق.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالمجید شیخ کارشناس اقتصادی درباره حذف 4200 ارز از آرد و افزایش قیمت ماکارونی به عصرتراک گفت: به ترتیب قیمت نسبی بازاری خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز بحران در اروپا گفت: با توجه به چند برابر شدن قیمت ها در خارج از کشور و قیمت محصولات اساسی در داخل، در واقع میل به قاچاق، احتکار و انحراف بازار به شدت افزایش یافته است. “
شیخ ادامه داد: در شرایط فعلی ممکن است نیاز مبرم به این حرکت باشد اما در درازمدت راه حل این است که نقدینگی را جمع آوری کنیم که در دست برخی دلالان است و فعالیت های مجازی و غیرمولد و سودهای نامتعارف دارند و منجر به واقعی می شود. بخش اقتصاد.

وی افزود: در شرایط فعلی تقویت تولید داخلی و رسیدگی به اقشار نیازمند ضروری است تا در کوتاه مدت آسیب نبینند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در درازمدت باید به بخش غیرمولد حمله جدی کرد و با کاهش این بخش، بخش مولد را تقویت کرد که در این صورت دیگر فعالان غیرمولد برای واسطه گری بین منبع دولت حضور نخواهند داشت. یارانه ها و یارانه ها را از کاربر دریافت می کند و می تواند سودهای غیرعادی ایجاد کند.

شیخ با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی کشور ما سیستم توزیع است، یادآور شد: اگر دولت بتواند در این مدت با طراحی سامانه های نظارت بر کالاها از مبدأ تا مقصد، طراحی سامانه های حواله و مبادلات فرار مالیاتی، شیوخ، اصلاح توزیع را انجام دهد. در این شرایط بحرانی و قیمت محصولات اساسی مانند روغن، گندم، دانه های روغنی که در بازار جهانی 70 درصد افزایش یافته است، همچنان می تواند وضعیت یارانه مصرف کننده را به طور کامل حفظ کند. امکان قاچاق را به شدت کاهش می دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط فعلی دولت برای مقابله با این شوک عظیم ایجاد شده در بازار جهانی نیازمند واریز یارانه ها به صورت مستقیم به حساب مصرف کننده در طرح هدفمندسازی یارانه ها است. یک بهانه عمومی برای مردم ایجاد کنید و تعریف کنید تا عناصر بازار کمتر قیمت ها را افزایش دهند.

شیخ گفت: با توجه به اینکه اکثر اثرات غیرمستقیم حذف ارز ترجیحی، نظم کلی قیمت بازار را بر هم می زند، دولت می تواند با هدف گذاری ۴۲۰۰ تنی به عنوان حذف ارز با غیرمستقیم، با عدم اخلال در نظم فعلی قیمت، اثرات مستقیم آن را جبران کند. تأثیرات زیاد است عظمت در جامعه خواهد بود.

وی افزود: دولت باید علاوه بر ادامه فعالیت های ضد تورمی که ایجاد کرده است، برای حفظ و ثبات قیمت ها تلاش کند.

شیخ افزود: پیشنهاد این است که برنامه وزارت جهاد کشاورزی با جدیت این توافقنامه را اجرا کند تا نیاز به محصولات اساسی در بازار داخلی تامین شود و نیازی به واردات نباشد تا شوک وارده به قیمت های بازار جهانی تحت تاثیر قرار نگیرد. داخلی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید