مفاد قانون جوانان برای جمعیت برای همه ارگان های کشور الزامی است

وی افزود: از زمان ابلاغ سیاست های مشترک برای جمعیت، دغدغه قانونی ما این بوده که با این تغییر سیاستی که صورت گرفته و تغییر جهتی که برای نهادهای کشور در نظر گرفته شده، چرا همچنان قوانینی در کشوری اعمال می شود که در تضاد با اهداف سیاسی تعیین شده توسط این مقام مسئول است.

وکیل معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: مسئولان موظف به اجرای قانون هستند اما از زمان ابلاغ سیاست های کلی جمعیت با قوانینی مواجه شدیم که با این سیاست ها در تضاد جدی است و هر چه این دغدغه بیشتر دنبال شود کمتر می شود. نتیجه گیری برخی از این قوانین از نظام حقوقی کشور حذف شده است.

وی گفت: هیچ نظامی در کشور وجود ندارد که در قانون جمعیت جوان برای آن پیش بینی نشده باشد و از نظر نظام با یک قانون جهانی مواجه هستیم که هیچ استثنایی ندارد.

قانون جوانان با هدف تسهیل تولد یک کودک است

بهشلو خاطرنشان کرد: قانون جوانان جوانان به دنبال تسهیل فرآیند تولید بهترین منابع کشور است، لذا این امر را فراهم کرده است.

وی گفت: با قانونی مواجه هستیم که دارای نظام مشترک و محوریت موضوع با محوریت جمعیت و خانواده و همچنین احکام گسترده است.

این حقوقدان گفت: قانون جوانان برای جمعیت یک حکم کلی برای همه دستگاه ها است از جمله اینکه همه دستگاه ها موظف هستند در برنامه های خود به موضوع خانواده و جمعیت توجه کنند. در این قانون نیز مقررات خاصی برای دستگاه های ذیربط پیش بینی شده است.»

وی گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانان متأثر از قوانین مختلف از جمله قانون خدمات کشوری، قانون برنامه ششم، قانون تکلیف وزارتخانه، قانون تامین اجتماعی، قانون مسکن و بهداشت و درمان است. قوانین قانون مجازات اسلامی در مورد جرائم اداری قوانین خاصی است که در زمینه های استخدامی، قوانین آموزشی، قوانین حاکم بر دانشگاه ها و قانون کار حاکم است.

برخی از دستگاه ها قوانین جمعیت جوان را رعایت نمی کنند

باکسلو گفت: قانون جوانان حدود 80 ماده دارد اما قوانین زیادی را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین باید به این قانون توجه ویژه شود.

وی گفت: امروز نمی توان گفت که قوانینی نداریم که با سیاست مشترک جمعیتی در کشور مغایرت داشته باشد، اما بسیاری از قوانینی که به نظر می رسید با سیاست های مشترک جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری مغایرت داشته باشد، با قانون جوانان اصلاح شد.

وکیل معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: بسیاری از مواد قانون جوانان نیاز به اعمال آیین نامه ها و دستورالعمل ها یا آیین نامه های پایین تر از قانون ندارد.

وی گفت: در حال حاضر دو آیین نامه در کمیته های دولتی در حال بررسی و تصویب هستیم. آیین‌نامه‌ای در کمیته اقتصاد ناظر بر بحث سهامداران پیش‌بینی‌شده در قانون است و به ازای هر فرزند تازه متولد شده یک میلیون جلد سهام در بورس عرضه می‌شود.» در صورتی که اتفاق خاصی در یک ماه آینده رخ ندهد.

باکسلو افزود: آیین نامه های مربوط به مرخصی زایمان، مرخصی زایمان و کلیه مقررات مربوط به حضور مادران در دستگاه های اجرایی از سوی سازمان اداری برای استخدام ابلاغ شده است اما متاسفانه گزارش های متعددی وجود دارد که دستگاه ها همچنان رعایت نمی کنند.

وی تاکید کرد: آیین نامه تنظیم مرخصی زنان در قانون جوانان برای جمعیت ابلاغ شده و لازم الاجرا است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید