منابع علمی در حال رشد پنجره های جدیدی برای درک حرکت جنگل ها هستند


ساعت: 16:13
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914785

مدیرکل فرهنگ و رهبری اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه نیازمند افزایش منابع علمی در تاریخچه نهضت جنگل هستیم، گفت: 85 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که دریچه های جدیدی برای شناخت نهضت جنگل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذر، رضا ثاحتی، مدیرکل فرهنگ و رهبری اسلامی گیلان امروز (چهارشنبه 18 آذرماه) در همایش علمی «تبارشناسی شخصیت میرزاکوچک و نهضت جنگل» در تالار حکمت دانشگاه گیلان گفت: با اشاره به برپایی کنگره بین المللی میرزاکوچک همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت میرزا، بیش از 70 رویداد در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و سیاسی برگزار شد که مربوط به برپایی سه همایش در تهران است. قم و رشت که فردا با حضور پژوهشگران برگزار می شود.

وی با بیان اینکه برپایی این کنگره نباید محدود به یک بازه زمانی خاص باشد و اتفاقات آن پس از پایان کنگره به فراموشی سپرده نشود، تصریح کرد: در این راستا توجه بیشتری به برگزاری یک کنگره علمی داشته ایم. کنگره و ما فکر می کنیم، قیمت در این بخش یک سرمایه گذاری است و ما هیچ اسرافی نداریم.

مدیر کل فرهنگ و رهبری اسلامی گیلان به کمبود منابع در زمینه شناخت نهضت جنگل اشاره و تصریح کرد: اولین مانع در حوزه نهضت جنگل کمبود منابع علمی و پژوهشی است که انجام شد. با برگزاری این کنگره و نشریات این کمبود منابع را برطرف کنید.

سقطی با تاکید بر اینکه باید منابع علمی تاریخچه نهضت جنگلبانی را شناخت، تصریح کرد: 85 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که دریچه های جدیدی برای شناخت نهضت جنگلداری است. همچنین 15 مقاله در فصلنامه علمی منتشر شده و در نشست اختتامیه ارائه خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و رهبری اسلامی گیلان از تألیف بیش از 40 عنوان کتاب از این کنگره به عنوان منابع علمی و پژوهشی نهضت جنگل خبر داد و افزود: این کنگره باید به تأسیس بنیاد دائمی میرزاکوچک، نهادی متمرکز منجر شود. در طول سال بدون توجه به تاریخ و سالگرد شهادت میرزا، به ترویج تاریخ نهضت جنگل و میرزا بپردازد.

وی با بیان اینکه میرزاکوچک را نباید در جغرافیای گیلان حفظ کرد، گفت: شخصیت میرزا باید ملی و جهانی شود، شخصیتی که در زمان خود مانع از وقوع بلایای انسانی شد.

سقطی با اشاره به امپراتوری رسانه ای که امروز ارزش ها و آرمان های نظام را هدف قرار داده است، تصریح کرد: میرزا اولین شهید تروریسم رسانه ای بود که چهره ای متفاوت از این روحانی مبارز برای مردم ترسیم کرد و موفق شدند. در واقع یکی از دلایل شکست نهضت جنگل، افکار عمومی غالب بود که میرزا را تجزیه طلب می خواندند و حمایت عمومی از او و جنبشش رو به کاهش بود.

وی خاطرنشان کرد: میرزا در کوه حلال شهید نشد، میرزا به وجدان خواب آلود و سرد برخی از مردم آن زمان شهید شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید