مهلت پیشنهادی حجاب اصلا به نفع کشور نیست/ دولت به جای دستورالعمل امنیتی تصمیم مدنی بگیرد.

مهلت پیشنهادی حجاب اصلا به نفع کشور نیست/ دولت به جای دستورالعمل امنیتی تصمیم مدنی بگیرد.

این نماینده سابق مجلس گفت: فکر می کنم اگر راهکارهای امنیتی کنار گذاشته شود و راه حل دیگری در نظر گرفته شود قطعا حداقل های پیشنهادی حفظ می شود، همانطور که در کشورهای اسلامی که حجاب اجباری ندارند شاهد هستیم.

طیبه سیاوشی، نماینده سابق مردم تهران در شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که بحث حجاب به موضوعی مورد بحث و مناقشه بین جامعه، دولت، فعالان سیاسی و نهادها تبدیل شده است. . چه راهکارهایی برای جلب رضایت مردم و رعایت آداب و رسوم جامعه در خصوص حجاب حداقلی وجود دارد؟ با این حال، این مهم است که در نظر گرفته شود. متاسفانه بحث حجاب در کشور ما در قالب سازش و با گفت و گو و تفاهم بین جامعه و دولت حل نشده است، به همین دلیل این چالش در 40 سال گذشته افزایش یافته است و اخیرا مشکلاتی که شاهد آن بوده ایم. در 6 ماه گذشته خارج شده اند.

وی افزود: به دلیل تسلط بخشی از دولت نمی توان گفت با اقدام فوری قابل حل است. به همین دلیل تصمیمات قضایی و انضباطی که اخیرا شنیده ام برایم نگران کننده شده است. چون احساس می کردم عده ای به نوعی سرنوشت کشور را به بحث حجاب گره زدند و متأسفانه همه مسائل و مشکلات دیگر را نادیده گرفتند و این روند بسیار نگران کننده است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: خوب است ابتدا راه حل مدنی برای این موضوع پیدا شود. راه حلی مبتنی بر تفاهم و گفتگو. این بدان معناست که دولت برای اولین بار راه حل دیگری را امتحان خواهد کرد. یعنی دستورات سیاسی، انتظامی و قضایی که صادر می شود و این برداشت نتیجه نمی دهد. یعنی درگیری و درگیری با جامعه زنان، کل جامعه را درگیر می کند. آنچه در 6 ماه گذشته دیده ایم. به همین دلیل معتقدم اگر این راهکارهای امنیتی کنار گذاشته شود و راه حل دیگری در نظر گرفته شود، قطعاً همان حداقل هایی که مطرح شده است، حفظ می شود، همانطور که در کشورهای اسلامی که حجاب اجباری ندارند، می بینیم.

سیاووشی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از الگوهای کشورهای مسلمان در کشورمان استفاده کرد، گفت: متاسفانه در کشور خودمان مسائل فرهنگی را الگوبرداری نمی کنیم و این نیازمند تلاش آموزشی و فرهنگی است که زمان بر است. ، مهلت در یک سال آن کار نمی کند. یعنی آقایان باید متوجه باشند که اقداماتی که در اوایل انقلاب انجام شد، به دلیل تحریکات بعد از انقلاب و مسائلی که حول محور انقلاب اسلامی مطرح شد، اکنون با این دستورات و دستورالعمل ها قابل انجام نیست. بخشنامه ها

وی تصریح کرد: خیلی خوب است که آقایان توجه کنند که راهکارها و تلاش های فرهنگی در کشورهای دیگر برای اسلامی شدن چیست و گفتگو را نبندند. متأسفانه در کشور ما راه گفتگو کاملا بسته است. یعنی مردها باید بنشینند و با جامعه زنان صحبت کنند و این واقعیت را بپذیرند که یک گروه نخبه در جامعه زنان وجود دارد که اگر با آنها و افراد جامعه صحبت کنند، می توانند یک سری ارزش ها را ایجاد کنند. که همیشه در این حوزه در کشور ما وجود دارد، برای حفظ آنچه بود، نه به گونه ای که مردم به دنبال مشکلاتی مانند فرهنگ برهنگی و ترویج فسادی باشند که برخی مطرح می کنند.

سیاووشی تصریح کرد: اگر دولت تلاش کند تا با جامعه زنان صحبت کند، جلساتی برگزار می شود و آموزش ها ارائه می شود تا این آموزش ها فقط از سوی دولت ارائه نشود، یعنی نهادهای دیگر نیز مشارکت داشته باشند، سرمایه گذاری در این تلاش صورت گیرد. در غیر این صورت نتیجه خواهد داد. با این دستورالعمل ها کار نمی کند.

وی افزود: این برخوردها باعث می شود بخشی از جامعه پابرجا بماند و نه طرفی قبول کند که حداقل ها را دارد و نه این طرف بپذیرد که بخواهد اعمال قدرت نکند و ادامه این روند اصلا نمی تواند نتیجه خوبی داشته باشد. بنابراین بار دیگر تاکید می کنم که به جای دستورالعمل های امنیتی باید راه حل های مسالمت آمیز و مدنی را دنبال کرد.

آقای رادان در پاسخ به این سوال به موضوع حجاب و سیستم کنترل آن پرداخت و اعلام کرد که از روز شنبه کسانی که حجاب را رعایت نمی کنند با دوربین شناسایی می شوند و در مرحله اول تذکر داده می شود. صادر و در مرحله بعد پرونده تشکیل می شود اجرای این گونه تصمیمات چه آثاری در جامعه دارد و آیا منجر به تفرقه در جامعه نمی شود، گفت: از این نیروی انتظامی باید پرسید بر اساس کدام قانون و بر اساس کدام شرع. و حکم دادگاه مرتکب چنین اقدامی هستند؟ جامعه زنان حافظه خوبی از ادبیات و این طرز رفتار و مخصوصا این مرد ندارد. به همین دلیل فکر نمی‌کنم دستوراتی که او می‌دهد، و مدتی که از روز شنبه تعیین می‌کند، اصلاً لازم‌الاجرا شود. یعنی به یک مسیر بیهوده می روند و تقابل دو طرف را شدیدتر می کنند. این روند اصلاً به نفع دولت نیست. ما موضوعات و موضوعات مهم تری داریم تا درگیری با بخشی از جامعه که باید در اسفند امسال پای صندوق های رای بیایند و شرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر این اتفاق بیفتد از این پس چه سناریوها و پیش بینی هایی برای کنترل این اتفاقات می توان داشت، گفت: انجام این کار بسیار تحریک آمیز است. یعنی متاسفانه یک هیجان کاذب در افکار عمومی ایجاد می کنند و این موضوع اصلا راه حل نیست.

این فعال سیاسی تصریح کرد: نکته این است که مسئولان امنیتی چاره اندیشی کنند. مردم می گویند عجیب است که تمام امکاناتی که نیروی انتظامی ذکر می کند برای مقابله با حجاب استفاده می شود، اما چرا این کار را برای مقابله با مسمومیت دختران در مدارس انجام نمی دهند که علامت سوال بزرگی برای مردم ایجاد کرده است. آیا این امکانات را دارید یا خیر؟ اگر این امکانات را دارید و می توانید آنها را کنترل کنید، چرا از آنها استفاده نمی کنید؟ نباید این تصور ایجاد شود که بخشی به هر قیمتی بخواهد علیه جامعه زنان اعمال قدرت کند که متأسفانه آسیب های فراوانی به منابع انسانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور وارد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید