مهمترین بخش نهضت جنگل، اسلامی شدن میرزا کوچ بود


ساعت: 13:13
تاریخ انتشار: 1401/09/10
کد خبر: 1914961

اسدالله عباسی استاندار گیلان و رئیس کنگره بین المللی میرزا کوچوک جانی با اشاره به اینکه میرزا کوچوک پرچمدار مبارزات گیلان بود، گفت: میرزا کوچوک استقلال طلب بود و با دشمنان سازش نکرد و هدف داشت. از جنبش او استقلال طلبی، ایجاد حکومت ملی در ایران و ترویج سواد در میان مردم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، اسدالله عباسی استاندار گیلان صبح پنجشنبه در کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک جنگلی در تالار مرکزی رشت با اشاره به ویژگی های قیام میرزا کوچک جنگلی گفت: میرزا کوچک خان یک مسلمان و مؤمن، عدالت خواه، آزادی خواه، استقلال طلب و خواستار، تمامیت ارضی باید حفظ می شد.

وی با اشاره به اینکه میرزا کوچوک پرچمدار مبارزات گیلان بود افزود: مقام معظم رهبری میرزا کوچوک و رئیسعلی دلواری به عنوان شهدای فرهنگ بسیجی معرفی شدند و ما نیز به وجود چنین مردان بزرگی افتخار می کنیم.

رئیس کنگره بین المللی میرزا کوه جنگی با تاکید بر اینکه میرزا هرگز بحث جدایی طلبی را دنبال نکرد، تصریح کرد: برخی شخصیت او را مخدوش می کنند در حالی که میرزا کوه متعلق به همه مردم است و شاخص های قیام او مشخص است که مهم ترین قسمت آن است. اسلام گرایی مال اوست.

عباسی افزود: میرزا کوچوک استقلال طلب بود و با دشمنان سازش نکرد و هدف حرکت او استقلال طلبی، ایجاد حکومت ملی در ایران و ترویج سواد در بین مردم بود.

وی با بیان اینکه میرزا پس از پیروزی قصد داشت امتیازاتی را که به بیگانگان داده بود پس بگیرد، اظهار داشت: توزیع عادلانه زمین ها بین مردم از دیگر اهداف قیام میرزا بود.

عباسی با اشاره به برافراشتن پرچم مبارزه میرزا کوچوک در گیلان ادامه داد: میرزا کوچوک و یارانش مبارزه را در استان گیلان به بهترین شکل آغاز کردند اما این به معنای تشکیل حکومت جداگانه یا تجزیه طلبی نبود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه ویژگی های قیام میرزا باید به نسل حاضر و آینده منتقل شود افزود: آشکار ساختن واقعیت های مبارزات میرزا کوه وظیفه اساتید و اندیشمندان است.

وی تصریح کرد: باید از فرصت ایجاد شده برای ارائه شخصیت شهید میرزا کوچوچ استفاده کنیم و مجموعه مقالات ارسالی به این کنگره زمینه ساز شناخت میرزا در ایران و جهان شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید