مکتب سردار سلیمانی مکتب خدمت خالصانه / زندگانی حاج قاسم; الگوی صحیح عرفان حقیقی

ساعت: 23:07
تاریخ انتشار: 1400/10/18
کد خبر: 1798818

امینی گفت: ما به قهرمانانی چون شهید سلیمانی نیاز مبرم داریم چرا که آنها الگوهایی هستند که بر اساس اخلاص و احساس وظیفه کار می کنند نه تبلیغات و نمایش.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسماعیل امینی شاعر، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادبی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر مطبوعات تهران با بیان اینکه سردار سلیمانی در پیشبرد اهداف انقلاب بسیار موثر بود، گفت: شناختی که از ایشان داشتم، توصیفاتی را به همراه داشت که زمان ثابت کرد که این توصیفات نه تخیل شاعرانه بلکه حقیقت

امینی گفت: ما به قهرمانانی چون شهید سلیمانی نیاز مبرم داریم چرا که آنها الگوهایی هستند که بر اساس اخلاص و احساس وظیفه کار می کنند نه تبلیغات و نمایش.

وی با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی مرد زمینی است، گفت: حاج قاسم مستقیماً در صحنه حضور داشت و سنگین ترین، خطرناک ترین و تصادفی ترین مسئولیت ها را شخصا بر عهده گرفت. اینطور نبود که کنار دفتری بنشینی و به دیگران دستور بدهی. اگر فرمان می داد درجا فرمان می داد.

این شاعر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه هیچکس لحظه های منفی از سردار شهید سلیمانی به یاد نمی آورد، گفت: نه در کارنامه سربازی حاج قاسم اشتباهی وجود دارد و نه از لحاظ اخلاقی و گرایش به دنیا. این سردار دلها، بازمانده سرداران شهید دفاع مقدس است که سرنوشتش رقم خورد. همینطور بمانید و فراز و نشیب های دیگر را ببینید و بالاخره با شهادتشان آبروی این فرهنگ و انقلاب شوید و از طرفی توطئه های دشمن را خنثی کنید و دست پلید او را آشکار کنید.

امینی افزود: اعتراف رئیس جمهور مبنی بر دستور ترور سردار سلیمانی، اعتراف به تروریسم دولتی بود و در عین حال رسوایی بزرگی برای آمریکا به وجود آورد.

وی با اشاره به تشییع باشکوه شهید سلیمانی گفت: در مراسم تشییع سردار شاهد بودیم که همه صف ها، اختلافات و دلخوری ها از بین رفت، یعنی همه مردم از هر قشر، مذاهب، قومیت و دیدگاه به خیابان ها آمدند. افتخار سردار “این نشان می دهد که راه درست برای همدلی، همدلی و اتحاد کجاست.

امینی با بیان اینکه اگر کار خالصانه و برای خدا باشد، خداوند آن را حمایت و عزت می کند و هیچ کس اختلاف ایجاد نمی کند، ادامه داد: این میزان حضور و مشارکت انسانی باور نکردنی بود، به ویژه در شرایطی که بسیاری فکر می کردند مردم ناامید هستند مشغول زندگی روزمره و غیره بودند و دیگر به دنبال اهداف و آرمان ها نبودند، اما این اتفاق نیفتاد. مردم در تشییع جنازه بدون هیچ آگهی و دعوتی حضور گسترده داشتند. این است معنای شهیدی که شاهد راه راست است و پرچمی است که نشان می دهد راه راست چیست.

این مدرس و پژوهشگر ادبی با اشاره به اختلاف نظر در مورد اهمیت عرفان که آیا عرفان با تزکیه نفس و پاکدامنی فردی مرتبط است و عارف مسئولیت اجتماعی ندارد، گفت: در سال های انقلاب و پاسداشت مقدس و بعد از آن. ما و ما زندگی می کنیم و رفتار برخی از بزرگان ما از جمله سردار سلیمانی تبلور عرفان حقیقی به عنوان الگوی صحیح است به این معنا که در عین حال که به تزکیه و رفتار می پرداختند در اجتماع بودند و از آن جدا نبودند. جامعه و مسئولیت اجتماعی آنها در شکلی بالاتر.

امینی همچنین از توجه به کار تبلیغاتی برای بزرگداشت و تقدیم قهرمان شهید سلیمانی انتقاد کرد و گفت: کافی است کارهای تبلیغاتی مکرر مانند ساخت تندیس یا تغییر نام خیابان سردار، نصب بنر و … کتاب های شعر را در سطح ضعیف چاپ کنید «و نازل و .. چندان مناسب نیست و کمی بی مزه است و بازتاب خوبی نخواهد داشت.

وی در پایان تاکید کرد: برای ارائه چهره شهید سلیمانی باید تدریس و کار عمیق علمی و پژوهشی صورت گیرد، چرا که ما نیاز مبرم به مردی مانند حاج قاسم داریم که درس بدهد و الگو باشد و باید نسل جوان را تربیت کنیم. ویژگی های شخصیتی با این سردار شهید و نحوه ایفای مسئولیت و مشارکت در مسئولیت اجتماعی و پاسداری از آرمان های انقلاب و … آشنا شویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید