ناوگان حمله آمریکا به سمت تایوان حرکت کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرغم هشدارهای چین در مورد عبور کشتی‌های جنگی غربی از آبراه‌های تایوان و گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن پنتاگون برای دفاع نظامی از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، ناوگان حمله‌ای آمریکا اکنون به سمت جزیره در حرکت است.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست بامداد پنجشنبه به نقل از یک اندیشکده محلی گزارش داد که ناوگان حمله آسیای شرقی نیروی دریایی آمریکا به سمت تایوان در حال حرکت است.

بر اساس این گزارش، ناوهای جنگی آمریکا در حالی به سمت این جزیره در حرکت هستند که احتمال سفر پلوسی به تایوان، خشم و نارضایتی مقامات چینی را افزایش داده است.

به گزارش سایت «رایانانیوز»، دو هفته پیش ناوگان هفتم آمریکا از فعالیت این گروهک در دریای چین جنوبی و انجام عملیات امنیتی دریایی خبر داد.

به گفته کارشناسان این اندیشکده، ناو هواپیمابر یو اس اس رونالد ریگان و گروه رزمی آن صبح پنجشنبه سنگاپور را ترک کردند. ایالات متحده مقصد نهایی این کشتی ها را فاش نکرد، اما تحلیلگران گفتند که آنها به سمت خلیج تایوان در حرکت بودند.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از نمایندگان واشنگتن گزارش داده بود که پنتاگون در حال توسعه طرحی برای اقدامات احتمالی در صورت سفر پلوسی و همچنین امکان جذب نیرو و تجهیزات اضافی به منطقه است. در عین حال، آنها اقدامات چین علیه هواپیمای پلوسی را بعید می دانند، اما معتقدند برخی «اشتباهات محاسباتی یا سوء تفاهم» می تواند امنیت آن را تهدید کند.

چین تایوان را یک استان می داند و همواره با هرگونه تماس مقامات تایوانی با مقامات غربی، به ویژه مقامات بلندپایه سیاسی یا نظامی کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده است. پکن همواره با بازدید مقامات خارجی از این جزیره مخالف بوده و گفته است که این گونه بازدیدها اصل چین واحد را نقض می کند و سیگنال های اشتباهی را به نیروهای جدایی طلب تایوان ارسال می کند.

سفر پلوسی به تایوان اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره از سال 1997 خواهد بود. گفته می شود که ارتش ایالات متحده در حال بررسی جابجایی ناوهای هواپیمابر یا ارسال جت های جنگنده برای پشتیبانی نزدیک هوایی به عنوان بخشی از این سفر است.

منابع دولتی آمریکا پیشتر گفته بودند که کاخ سفید در مورد سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان به تایوان به دلیل نگرانی از تهدیدهای چین به آن هشدار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید