نقاط قوت و ضعف رتبه بندی فرهنگیان چیست؟

200297 601 خبر خاکستری

شهرام جمالی با اشاره به نابرابری‌ها در نظام حقوق و دستمزد کارکنان دولت، گفت: بی‌شک این احساس تبعیض است و معلمان از نظر میزان دریافتی و مزایای اجتماعی (از نظر سوابق، تحصیل، شرایط کار و…) در سایر سازمان های دولتی مقایسه، بر انگیزه و عملکرد کاری اثر منفی دارد.

وی با بیان اینکه رتبه بندی درخواست فرهنگیان از دولت نبوده بلکه درخواست دولت از معلمان بوده است، بنابراین دولت در بند 2 بند الف ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه موضوع معلمان را مرتبط کرد. صلاحیت برای سیستم پرداخت

این معلم و کارشناس تعلیم و تربیت گفت: با این حال مجلس نیز همین کار را کرد و در نهایت به تصویب لایحه رتبه بندی تبصره 3 ماده 29 قانون برنامه ششم که برابر با حقوق برابر است، نادیده گرفت. معلم و مدرس دانشگاه گفته شد که نیاز اصلی فرهنگیان دولتی داشتن سیستم جامع جبران خدمات و ارائه مزایای اجتماعی متناسب با شأن خود است. یعنی در حالی که ضعیف ترین سیستم جبران خدمات در بین کارکنان دولت متعلق به فرهنگیان است.

وی طراحی نظام پرداخت عادلانه را انتظار جامعه معلمان از دولت دانست و گفت: از دولت انتظار می رود سامانه ای برای یکسان سازی حقوق کارکنان خود طراحی و اجرا کند و در مرحله بعدی آموزش و پرورش قانون جامعی را تدوین کند. در مورد مدیریت آن.” باید بخشی از این قانون باشد.

این معلم و کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: لایحه ای که به عنوان رتبه بندی به تصویب مجلس رسیده است به گونه ای طراحی شده است که در صورت اجرایی شدن همانطور که گفته شد می تواند رضایت نسبی معلمان جدید و جدید را جلب کند و از این نظر می تواند باشد. موضوعی که از نقاط قوت این لایحه تلقی می شود اما از سوی دیگر می توان آن را یکی از نقاط ضعف لایحه دانست چرا که معلمان ارشد نسبت به معلمان جدیدالورود کمتر از مزایای این قانون بهره مند می شوند.

جمالی ادامه داد: این موضوع با یکی از اهداف رتبه بندی که در ماده یک لایحه نیز بر آن تاکید شده است، یعنی افزایش عملکرد رقابتی و افزایش انگیزه معلمان برای افزایش به نوعی مغایرت دارد. اگرچه سابقه حرفه ای را نمی توان و نباید تنها عامل موثر در کسب امتیازات شغلی دانست، اما بدون شک سابقه کاری معلمان به عنوان عاملی موثر در ارتقای کیفیت آموزش از طریق پرونده های رسمی به دست می آید و از این رو انتظار معقول و منطقی وجود دارد. سابقه خدمت و کسب عناوین بالاتر برای اینکه معلمان بتوانند از امتیازات بیشتری در محل کار برخوردار شوند.

شاخص های رتبه بندی معلمان را به نفع محدودیت های بودجه تنظیم کنید
این معلم و کارشناس تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: موضوع رتبه بندی معلمان به شدت با بحث بودجه مرتبط است و همین امر باعث شده تا ضوابط تعدیل در بررسی و تصویب این لایحه در مجلس چندین بار به نفع محدودیت های بودجه ای تعدیل شود. یکی از مهم ترین تغییرات در لایحه اولیه دولت که توسط مجلس اصلاح شد، این بود که حقوق معلمان نباید کمتر از 80 درصد حقوق معلمان در مقاطع تحصیلی عالی مربوطه باشد. و حقوق معلمان بر اساس سمت «مدرس ارشد دانشگاه تهران» تعیین شد.

جمالی افزود: علت انتخاب این سمت – که البته مشخص نیست هم اکنون چنین شغلی در نظام آموزش عالی وجود دارد یا خیر! – به این دلیل که درآمد معلمان باید معادل 80 درصد حداقل درآمد در آموزش عالی باشد که حدود 11 میلیون تن اعلام شده بود که بر اساس همین برآورد حدود 8 میلیون تن خواهد بود.

وی افزود: در صورت پایین بودن نمرات و با توجه به درصد کسب شده با افزایش رتبه، ممکن است باز هم حقوق معلمان به همان 80 درصد حقوق معلم پایه نرسد که بر اساس این لایحه مابه التفاوت به این مبلغ عنوان می شود. مطابق با رتبه بندی «در حکم قانونی معلمان در نظر گرفته شده است. بر اساس این مکانیسم تعدیل، با توجه به اینکه درآمد کلیه اساتید و با هر رتبه معادل 80 درصد حقوق پایه دانشگاه است، در سال های بعد و در شرایط رتبه های بعدی اثر افزایش درصدهای رتبه های جدید می باشد. با اعمال تفاوت تطابق به طور قابل توجهی کاهش می یابد. رتبه خنثی شده است.

شکاف حقوقی رو به رشد با افزایش تجربه کاری
این معلم و کارشناس آموزشی اظهار داشت: به این ترتیب اگرچه معلم رتبه اول 80 درصد رتبه معادل دانشگاه را کسب کرد، اما در سال های بعد با کسب عناوین بالاتر، فاصله کسب شده توسط این معلم با رتبه مربوطه. در آموزش عالی بیشتر می توان گفت: با افزایش مدت خدمت این خلأ قانونی به تدریج و در رده های بالاتر ظاهر می شود، به عنوان مثال معلمی با مدرک دکترا و 30 سال سابقه که رتبه معلمی را دریافت کرده است، همانطور که اشاره کردیم. ، حداکثر 16 میلیون تومان دریافت می کند که حدود 30 درصد حقوق فعلی دانشیار هیئت علمی دانشگاه است.

جمالی افزود: البته رسیدن به این رتبه و میزان دریافتی با توجه به ضوابط تعیین شده برای احراز رتبه ها مشمول درصد بسیار کمی از معلمان خواهد بود. اما بر اساس آماری که وزارت آموزش و پرورش بر اساس سوابق کاری معلمان منتشر کرده است، می توان گفت که در نظام ارزشیابی مشاغل فعلی که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری اعمال می شود، معلمان دارای بالاترین سمت – ارشد و بالاتر – هستند. more نیمی از کادر آموزشی را تشکیل می دهند و در صورت اجرای لایحه رتبه بندی کیفی فعلی و اجرا نشدن پایه پایه ممکن است این دسته از معلمان با افت رتبه و محرومیت از امتیاز و درصد مواجه شوند.

این معلم و کارشناس آموزشی تاکید کرد: به همین دلیل اجرای لایحه مصوب مجلس کیفی فعلی ممکن است در کوتاه مدت رضایت نسبی گروهی از معلمان مجرب را به دنبال داشته باشد اما در بلندمدت لزوما عزت نفس را افزایش نمی دهد. . انگیزه تبلیغاتی همان گروه شد.

دیدگاهتان را بنویسید