نقش موثر شهید سلیمانی در مرزهای شرقی از برقراری امنیت تا کمک به رونق اقتصادی / تاریخچه حاج قاسم در دوره

زمان: 09:36 ساعت
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797372

رسولی گفت: سردار شهید حاج کاسم سلیمانی با حضور در منطقه مرزی شرق کشور علاوه بر ایجاد امنیت پایدار به توسعه و محرومیت زدایی توجه ویژه داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی رسولی همرزم شهید سلیمانی در منطقه مرزی شازک کشور در گفت و گو با خبرنگار कاورستانبه حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه دره اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی طی سه ماموریت به منطقه دره آمدند و من با وی همراهی کردم و از وجودش بهره بردم.

وی افزود: پس از پایان جنگ، بلاتکلیفی زیادی در منطقه دره وجود داشت. هر شب یکی دو مورد آدم ربایی توسط افغان ها در این منطقه صورت می گرفت. منطقه مقاومت منطقه ویژه عشایری بود. مأموریت های قرارگاه عملیاتی و امنیتی سپاه استان سیستان و بلوچستان از نظر عملیاتی به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی بود.

این همراه سردار سلیمانی بیان می کند: شهریور سال 91 در منطقه دره درگیری رخ داد. فردی به نام حمید نهتانی که از پاکستان وارد کشور شده بود و در منطقه سیستان و بلوچستان ربوده یا کشته شده بود، وارد منطقه دره شده و در هر روستا چندین آدم ربایی انجام داده بود.

رسولی گفت: از آنجایی که در آن زمان برقراری ارتباط بسیار سخت بود، امکان برقراری ارتباط با اسدآباد (اسدی فعلی) و سپس با بیرجند با تلفن دستی و سپس انتقال اطلاعات وجود داشت.

وی بیان می کند: در آن زمان مرحوم آقای سالاری فرمانده منطقه عشایری دره با حاج قاسم ارتباط نزدیک عملیاتی داشتند.

این همرزم سردار سلیمانی خاطرنشان می کند: در سال 1370 حمید نهتانی از سیستان و بندان وارد دره شد و در بین راه تعداد زیادی از نیروهای نظامی و ژاندارمری را به هلاکت رساند. فرمانده پولیس ولسوالی نیز در دره کشته شد. یکی از نیروهای انتظامی منطقه به منطقه عشایری آمد و به مرحوم سالاری گفت که اشرار وارد منطقه شده و سربازان را گروگان گرفته و به قتل رسانده اند. اگر بتوانیم برویم جلوی اشرار را بگیریم. اشرار حدود 40 نظامی را در منطقه به گروگان گرفته اند.

رسولی گفت: مرحوم آقای سالاری 5 نیرو داشت، دو بسیجی و دو سرباز نگهبانی می دادند و نظامی هم حدود 4 نفر بود. همه رفتیم منطقه ای که اشرار نظامی را گروگان گرفتند تا به منطقه رسیدیم، شهادت بود.

وی گفت: به هر حال ما در ارتفاع بودیم و با سلاح دوشیکا که همراه داشتیم به سمت اشرار شلیک می کردیم. این شهید قوی قوماندان امنیه ولسوالی نیز با سلاحی که در اختیار داشت تعدادی از اشرار را زخمی کرد.

این همرزم سردار سلیمانی گفت: اشرار با گروگان هایی که گرفته بودند از منطقه خارج شدند و تعدادی خودرو نیز به آتش کشیده شد.

رسولی افزود: مرحوم سالاری به دلیل شهادت فرمانده گروهان به دستور فرمانده هنگ مرزی گزیک به طور موقت فرماندهی را بر عهده گرفت. حدود سه روز بعد آقای بختیاری دادستان وقت بیرجند و مرحوم سالاری با حاج قاسم تماس گرفتند و وضعیت منطقه را توضیح دادند و پس از آن شاهد حضور سردار سلیمانی با بالگرد بودیم.

وی افزود: حاج قاسم هنگام ورود به دره به مردم گفت: نگران نباشید ما امنیت را در این منطقه برقرار می کنیم.

سردار سلیمانی اهل تشریفات نبود

همرزم سردار سلیمانی با بیان اینکه حاج قاسم باید به حوزه عشایری می آمد، گفت: باید قبل از ورود سردار سلیمانی به حوزه برویم، گفت: با رسیدن به خط با تعداد کمی از نیروهایی که داشتیم منتظر بودیم تا مراسم برگزار شود. سردار سلیمانی با دیدن آماده بودن نیروها گفت نیازی به تشریفات نیست رسول مطمئن باشید حاج قاسم مخالف تشریفات بود.

رسولی گفت: سردار سلیمانی اصلاً عکاس نبود و در مدتی که در منطقه دره بود و هر جا که می رفت به محض اینکه متوجه شد در حال عکاسی است به او اجازه عکس نمی داد یا به او می گفت عکس بگیر. عکس بعد از من و اصلا اجازه میدم ازش عکس بگیریم پس همه عکسهای مربوط به حضور سردار در دره حاج حاجیم در عکسها نیست.

اقامه نماز شهرداری به امامت حاج حاجم / توجه به سربازان

وی ادامه داد: حضور سردار سلیمانی در منطقه عشایری دره مصادف با اقامه نماز ظهر و عصر بود که وی دو پتو در منطقه پهن کرد و مردمی که در آنجا بودند در مسجد امام قاسم(ع) به اقامه نماز پرداختند.

بعد از نماز باید ناهار می خوردیم و چون غذا کم داشتیم، اگر غذا خوب بود، برای مهمانان یا فرماندهان در نظر می گرفتیم. با توجه به حضور سردار در آن روز جوجه ای برای ناهار تهیه کردند و برای سردار دادستان بیرجند فرمانده ناحیه در اتاق نگهبانی افسر سفره و برای سربازان در اتاقی دیگر سفره گذاشتند. آنها کجا هستند؟

گفتم آنها را در اتاق دیگری می پوشانیم، حاج قاسم گفت بیایید اینجا. با خونسردی به آقای سالاری گفتم که غذا کافی نیست چون غذا کمیاب است و برای حاج حاجیم و همرزمانش آماده شده است. آقای سالاری هم از طریق آقای بختیاری به حاج حاجیم گفته بود که غذا کم است و سربازها در یک اتاق هستند. حاج قاسم گفت نه این غذاها را به سربازها بدهید. حاج حاج قاسم خودش سربازها را صدا کرد و آنها را به سمت اتاقی که کنارش بود هدایت کرد و به من گفت: «آقای رسولی برای من یک قافله بیاورید».

این همرزم سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی پس از صرف ناهار به سه روستای منطقه رفت و در نهایت جلسه شورای تامین برگزار کرد که در آن درباره شرایط منطقه تصمیم گیری شد. در نهایت سردار سلیمانی نسخه خطی را که حاوی چند نکته مهم بود به مرحوم سالاری تحویل داد.

رسولی افزود: نتیجه شورای تامین این بود که طرح تسلیحات در منطقه اجرا شود و در بحث تامین تجهیزات حوزه نیز دستوراتی داده شد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی طی سه ماموریت به دارا آمده است، گفت: دومین حضور سردار سلیمانی در دره مربوط به 16 مهرماه 91 است که در این سفر سردار برای بررسی و پیگیری تصمیمات اتخاذ شده از جمله اجرا به منطقه آمد. از طرح تسلیحات، و درخواست رفتن به زندان. در آن زمان یک ماشین لنکروز در منطقه عشایری بود و ما چند نفر بودیم که باید به زندان می رفتیم. سردار سلیمانی پشت ماشین نشست و اصراری که سردار جلو بنشیند را قبول نکرد.

حاج قاسم در سفر به دره به کشاورزان کمک می کرد

این همرزم سردار سلیمانی گفت: در مسیر از کویر دره که منطقه ای به نام چاه ملنگ است گذشتیم و از آنجایی که فصل برداشت گندم بود کشاورزان زیادی در منطقه مشغول درو بودند. بیایید یک ساعت به این کشاورزان کمک کنیم. ما پایین رفتیم و به کشاورزان در برداشت محصول کمک کردیم و تا آن زمان اهمیت گروه جهادی را نمی دانستم.

وی افزود: سردار سلیمانی تمام گندمی را که کشاورزان صبح برداشت کرده بودند بر روی پشت خود گذاشت و به محل در نظر گرفته شده برای نرم شدن و قرار دادن تراکتور منتقل کرد.

رسولی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند حاج قاسم فقط با سوریه ارتباط دارد. اما اینطور نبود. چرا سردار سلیمانی فرمانده دل شد؟ چون چنین کارهایی می کرد و در جایی که می توانست کمک می کرد و همین باعث شد که او راهنمای دل ها باشد. فرمانده سپاه شرق فقط در منطقه دره می توانست دستور بدهد، اما نه تنها برای برقراری امنیت در منطقه تلاش می کرد، بلکه حتی الامکان برای کارهای کشاورزی مردم به مردم کمک می کرد.

وی گفت: اندکی پس از خداحافظی با کشاورزان به سمت بندان حرکت کردیم. سردار سلیمانی در بندان با سران عشایر بزرگ منطقه دیدار کرد و گفت نگران نباشید تا یک ماه دیگر امنیت را در منطقه برقرار می کنیم. وی همچنین دستور تسلیح روستاهای این منطقه را صادر کرد و از این منطقه خارج شدیم.


با نقشه های حاج قاسم امنیت داد

این همرزم سردار سلیمانی تاکید کرد: تمام امنیتی که در منطقه دره حاکم بود مدیون حضور و برنامه های حاج قاسم بود.

رسولی با بیان اینکه برای سومین بار از سردار سلیمانی استقبال شد، گفت: در این سفر سردار سلیمانی مجبور شد به مرز افغانستان رفته و تحقیقاتی انجام دهد. سردار را به مرز رساندیم و یکی از افغان ها باید دنبال سردار می آمد تا حاج قاسم را تا مرز همراهی کند. من و مرحوم سالاری قرار بود به دنبال سردار به همان نقطه ای برسیم که دو روز بعد ساعت 15:45 از آن پیاده شدیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که سردار به ساعت اشاره می کرد باید در راس ساعت قرار می گرفتیم زیرا سردار روی دقیقه حساس بود و برنامه داشت. از موتور پیاده شد و پیشانی راننده را بوسید و به سمت ما رفت.

این همراه سردار سلیمانی گفت: لباس سردار سلیمانی پاره شد زیرا موتورسوار خار و خاشاک صحرا خورد. تکه نان خشکی در دست داشت و در حال خوردن غذا به ما نزدیک شد. با هم احوالپرسی کردیم و آماده رفتن شدیم. مرحوم سالاری به من گفت که من راننده می شوم و با فرمانده جلوی ماشین می نشینم و با سربازها برمی گردم. سردار سلیمانی گفت برمی گردم جبهه نمی نشینم.

رسولی گفت: به ماهیرود رفتیم. سالاری گفت چرا سردار سلیمانی هستیم گفت اکنون که آماده دیدار با خانواده شهدا هستیم. حاج قاسم احترام خاصی برای خانواده شهدا قائل بود و همیشه تاکید می کرد که خانواده شهدا را فراموش نکنیم.

وی افزود: به منزل شهید حاج عبدالهی در روستای ماهیرود رفتیم و حاج کاسم با خانواده شهید دیدار کرد. سقف یکی از خانه های خانواده شهید بر اثر باران تخریب شد و مادر شهید گفت آجری برای تعمیر ندارد. سردار سلیمانی به مرحوم سالاری گفت امشب آجر تهیه کن تا برای تعمیر سقف اینجا باشیم. مرحوم سالاری گفت بعدا این کار را می کنیم، اما سردار نپذیرفت. حاج قاسم قول تعمیر سقف مرحوم سالاری را داد و بعد رفت. حاج قاسم چند روز بعد از ارتباط مجدد با مرحوم سالاری، خانه مادر شهید را که تعمیر کردیم یا نکردیم، ردیابی کرد. این کار را کردیم و سقف را تعمیر کردیم.

این همراه سردار سلیمانی تصریح کرد: خلاصه امنیتی به منطقه دره بازگشته است. مردم آن زمان نمی‌دانستند حاج قاسم کیست، اما وقتی سردار شهید شد و عکس‌ها و فیلم‌هایش را در تلویزیون دیدند، همه گفتند او همان مردی است که ۲۸ سال پیش برای برقراری امنیت آمده بود و در روز تشییع سردار از او تشکر کرد. تمامی روستاهای دهستان دره برای حضور در این مراسم به کرمان رفتند.

وی خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی در سه ماموریتی که انجام شد، نه تنها دغدغه امنیت، بلکه توسعه نیز داشت. وی برنامه ای برای منطقه ارائه کرد و گفت: تعدادی چاه موتوری در این منطقه حفر می شود و کارهای کشاورزی انجام می شود تا بر اقتصاد مردم و نوازندگان منطقه تأثیر بگذارد. ساخت سد سیاهو نیز از پیشنهادات سردار سلیمانی برای منطقه بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید