نگرش به نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی


ساعت: 22:11
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920546

در این رویکرد و اقدام توحیدی، شهید گرانقدر سردار سلیمانی در نبردهای استکبار و استکبار به شدت با عناصر حکمت، نبوت، امام و ولایت همراه است و بر اساس آیه «اشداء علی الکفار» است. -رحمة – بینهوم » ؛ با کفار لجوج و خشمگین و در جمع خودی ها به نیکی رفتار می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی شیرازی در یادداشتی نوشت: منظومه فکری مرحوم سپهبد حاج قاسم سلیمانی مجموعه ای نظام مند متشکل از اجزای سازمان یافته و عناصر مرتبط و هدفمند با محوریت هسته مرکزی توحید در حوزه بصیرت، ارزشی و نظام اجتماعی است. .
شناخت این منظومه فکری و مطالعه دقیق و کامل و بر اساس آن جهان بینی و رفتار و اهداف اجتماعی خود ضروری است. برای اینکه از مکتب شهید سلیمانی فاصله نگیریم و بینش شهید عزیز سلیمانی را در جامعه گسترش دهیم:

1. سیستم بینایی;
در این نظام گزاره های مربوط به جهان بینی و تعلقات ایمانی مطرح می شود.
نوع ادراک و طرز تفکری که انسان به جهان و هستی ارائه می کند زیرساخت و پشتوانه فکری آن شخص محسوب می شود. به این زیرساخت و حمایت، جهان بینی می گویند.
جناب شهید حاج قاسم سلیمانی، همه عالم هستی را بررسی می کند، همه فعالیت در عرصه هستی، همه عوالم اجتماعی و اراده و کنش کنشگر انسانی در سلسله مراتب هستی را از مبدأ عالی تا انسان خاکی و تا انسان خاکی بررسی می کند. وجود طبیعی جهان مادی.او ارتباط بین این حلقه های هستی و نظم وجودی فاعل انسانی اعم از فردی و اجتماعی و عوامل غیر مادی مانند تأثیر فرشتگان و شیاطین و همه را تحلیل و تبیین می کند. این تأثیرات و تعینات اجتماعی در ساختار کلی تر توسعه تحت عنوان تحلیل سنت های الهی است.
در این رویکرد و اقدام توحیدی، شهید گرانقدر سردار سلیمانی در نبردهای استکبار و استکبار به شدت با عناصر حکمت، نبوت، امام و ولایت همراه است و بر اساس آیه «اشداء علی الکفار» است. رحمة البينهوم؛ در برابر كفار لجوج و تندخو و در معاشرت با خودي ها، با محبت رفتار مي كند، خود را مجبور نمي كند و با خرد فقهي و عقلانيت، فضاي تقريب ستيزي را از بين مي برد و با توجه به فرهنگ فرهنگي. جغرافیای وحدت و شناخت اشتراکات معرفتی، درباره شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در تلاش است تا مکتب شهید سلیمانی را با هستی‌شناسی و نگاه زیبای خدا و انسان و عنصر جهان‌بینی الهی پایه‌گذاری کند.
مکتب فکری و معرفتی این شهید گرانقدر و بزرگ، چارچوب جهانی تمدن نوین اسلامی را با جهان بینی باشکوهی که تار و پود تمدن جهان اسلام را شکل داده است، ترسیم می کند.
اگر بخواهیم نظام بصیرت شهید عزیزمان را دقیق و عمیق بشناسیم، باید گزاره های معرفتی، الهیات، مردم شناسی، ولایت گرایی، اسلام شناسی، کیهان شناسی و جامعه شناسی را در این نظام مطرح کنیم تا برای همه ما ملموس شود که اساس و سنگ بنای نظام بصیر شهید ما توحید است.

ج: توحید:
یکی از مهمترین مشکلاتی که انسانها با آن مواجه هستند شناخت خداست. معرفت خداوند همراه با معرفت به توحید اوست و این معرفت بدون تعریف توحید محقق نمی شود.
در نظام فکری شهید سلیمانی، توحید اساسی ترین اصل ایمان به اسلام واقعی و به معنای یگانگی و یگانه دانستن خداوند است.
توحید در مقام عمل یعنی در مقابل هیچکس و هیچ چیز جز خدای یگانه و بی همتا سر تعظیم فرود نیاوریم.
دقیقاً در همین راستا است که شهید سلیمانی در سال 1388 در یادواره شهدای هانوک کرمان گفت: «توحید در اندیشه شهید با توحیدی که ما تصور می کنیم متفاوت است. بنابراین این تصور از توحید به این شهید معرفتی داد که او را به این مقام عالی رساند».

اولین و مهمترین رکن این دیدگاه، ایمان قلبی و ایمان عمیق به خداوند متعال به عنوان خالق و مولای جهان و قرار دادن آن ایمان و عقیده در مرکز همه امور زندگی است.
تمام شئون زندگی شاگردان مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر ایمان به خدا و خدامحوری و در یک کلام بر اساس ایمان به خدا، عشق به خدا و توحید خالص است.
شهید حاج قاسم سلیمانی در 13 تیر 1397 در همدان گفت: همه دنیا از آن خداست. تمام دنیا مظهر خداست. تمام دنیا به سوی خدا است.»
وی در همین سخنان افزود: اگر وجود انسان از محبت خدا و عشق خدا پر شود از چیزهای دیگر خالی می شود.
شهيد بزرگ سليماني در نامه اي به تاريخ 20 فروردين 1393 مي نويسد: هر كه خدا را بشناسد به او رغبت خاصي به ويژه در عبادت مي يابد و از گناه و گناه دوري مي كند.
در همان نامه می فرماید: «علم خداوند متعال موجب اطاعت و رضایت انسان است. معرفت خدا موجب بی نیازی از دیگران است.

ب: جهت گیری وظیفه؛
ملاک شهید و شاگردان مکتب شهید سلیمانی پس از شناخت خدا و ایمان به خدا، سکوت و فریاد، ایستادن و ایستادن، حب و بغض، حرکت و سکوت و… است، تنها رضایت خداوند و عملکرد است. وظیفه الهی .
شهید سلیمانی در گفت وگویی درباره شهید حسین هرازی می گوید: «اما ایشان نسبت به تعلقات دنیوی بی تفاوت بود. فکر نمی کنم دنبال چیزی جز انجام وظیفه و رضای خدا بود. در مجالس، در نماز، در آزار و اذیت، در دستانش کسانی را که در مقام کنوت کنار هم می‌گرفت… و گردنش را به دست‌هایش خم می‌کرد و دعا می‌کرد، این نشان می‌داد که او عشق خاصی به خدا دارد».
سردار عزیز شهید سلیمانی با آموختن از شهید خرازی فقط به دنبال انجام وظیفه و جلب رضایت الهی بود.

این شهید فرزانه و گرانقدر با شناخت صحیح سنت های الهی و انجام وظیفه و قرار گرفتن در ردیف اولیای الهی و التزام دقیق به مؤلفه های ایمان قلبی توانست با فطرت الهی مردم همگام شود. و گفتار و کردارش در دل مردم نشست و با هم هماهنگ بود و با تأیید اداره احادیث الهی توانست نهضتی اجتماعی به نام جبهه مقاومت اسلامی در جهان اسلام ایجاد و تقویت کند.
حرکتی که راه مجاهدین در جنگ هشت ساله را دنبال می کند، با هدف ارائه حقیقت اسلام ناب محمدی (ص) به جهانیان است.

ج: اسلام شناسی;
اسلام راستین و ناب، تسلیم در برابر خدا و ترک هر گونه بندگی و بندگی خالص در برابر خداوند است.
اسلام ناب در نگاه شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی عامل وفاق و ارتباط جامعه در قالب پیکر واحد و عامل رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی توسط انسان است.
شهید بزرگ جبهه مقاومت اسلامی سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در جماعت نور شهر دوکوه گفت: شاید بعد از انقلاب مجموعه جامع تری در معرفی اسلام به عنوان رهبر اسلام، حقیقت اسلام نداشته باشیم. اسلام در همه ابعاد، صحنه ای مثل نه باید صحنه جنگ داشته باشیم، یعنی صحنه ای که بخواهد اسلام و حقیقت اسلام، به ویژه فرهنگ شیعه را ارائه کند… جنگ تمام حقیقت اسلام را معرفی کرد. منظورم مردم در جنگ است… افرادی که در جنگ هستند. بر اساس یک فرهنگ در آنجا جمع شدند، عمل کردند، جنگیدند و شهید شدند. مجموع افکار و اعمال و حکم و کردار و رفتار آنان حقیقت اسلام را در این صحنه تداعی می کند… عرفان و معرفت واقعی، اسلام شناسی و انسان سازی اسلام ناب حقیقی و حقیقی، تسلیم حقیقی، حاکمیت واقعی در همه ابعاد این حقیقت بود. مستمر و مستمر
تلاش رهبر عزیز ما این بود که جریان را به عنوان نماینده عملی اسلام ناب محمدی شکل دهد و خود نمونه کامل پیروی از اسلام ناب محمدی (ص) بود و معتقد بود: «ایران امروز چون متکی بر اسلام ناب است. حضرت محمد (ص) توانست همه توطئه ها را شکست دهد».

د: ولایت گرایی;
یکی از مفاهیم کلیدی در نظام فکری سردار شهید سلیمانی، ولایت فقیه است.
ولایت یعنی اتحاد و یکپارچگی گروهی که یک فکر و یک هدف دارند، در یک راه گام برمی دارند، تلاش می کنند و به سوی یک هدف حرکت می کنند و یک فکر و نظر می گیرند.
فقه کسی است که ملکه فقاهت را در خود دارد و فقه به معنای فهم مسائل شرعی با استنباط از ادله معتبر شرعی است.
در منظومه فکری شهید حاج قاسم سلیمانی نیز منظور از ولایت در بحث ولایت فقیه، ولایت فقیه از جانب امام معصوم(ع) بر جامعه اسلامی است.
در دنیای امروز، پرچمدار اسلام ناب و یکی از اصول مهم انقلاب اسلامی، ولایت فقیه است.
شهید سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی در وصیت نامه خود نوشت: برای حفظ اسلام از خیمه ولایت خارج نشوید. خیمه، خیمه رسول الله است. اساس دشمنی با جمهوری اسلامی، آتش زدن و تخریب این خیمه است. دورش بگرد به خدا، به خدا، به خدا اگر این خیمه آسیب ببیند، بیت الله الحرام و مدینه، رسول اکرم و نجف، کربلا، کاظمین، سامره و مشهد باقی نمی ماند، قرآن آسیب می بیند.
ایشان هم اکنون امام خامنه ای را مصداق مرجعیت دینی می دانند و در سال 1388 در یادواره شهدای حنوک کرمان فرمودند: به خدا قسم علمای شیعه را از نزدیک و از نزدیک می شناسم.
این شهید عزیز می افزاید: رهبر همه این روحانیون حضرت آیت الله خامنه ای است.
سردار شهید در ادامه می گوید: اگر همه علمای عالم در یک طرف باشند و مقام معظم رهبری در طرف دیگر، من حتماً در کنار امام خامنه ای خواهم بود.

دیدگاهتان را بنویسید