نگرش به نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی

ساعت: 17:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1921802

شهید سلیمانی زیربنای اقتصاد را معنویت می دانست و معتقد بود: در اسلام ناب، در نظریه ولایت فقیه، عزت، قدرت و ثروت در کنار معنویت حق است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی شیرازی در یادداشتی نوشت: گفتیم سه مشکل مهم در نظام فکری شهید سلیمانی قابل بیان است:
1. سیستم بینایی;
2. نظام ارزش;
3. نظام اجتماعی
در نظام اجتماعی، این سیستم ها مورد بحث قرار می گیرند:
ج: نظام فرهنگی اسلامی;
ب: نظام علمی اسلامی;
ج: نظام مدیریت اسلامی;
د: نظام سیاسی اسلام:
یکی از نظام های اجتماعی در نظام فکری شهید بزرگوار جبهه مقاومت، نظام سیاسی اسلام است که بر سایر نظام های اجتماعی تأثیر می گذارد.
نظام سیاسی بر اصل سیاست و نظام سیاسی متمرکز است که از عناصر و مؤلفه های بسیاری تشکیل شده و روابط دین و اخلاق، سیاست، فرد و جامعه و روابط بین ملت ها و دولت ها را در بر می گیرد.
شهید حاج قاسم سلیمانی در وصیت نامه خود می گوید: هنر خمینی عزیز این بود که ابتدا اسلام را به حمایت ایران رساند و سپس ایران را در خدمت اسلام قرار داد. اگر اسلام نبود و اگر روح اسلامی بر این ملت حکومت نمی کرد، صدام چون گرگ درنده این کشور را درید، آمریکا هم مثل سگ هار همین کار را کرد. اما هنر امام حمایت از اسلام بود; از عاشورا و محرم و صفر و فاطمیه حمایت کرد. انقلاب ها در انقلاب خلق شده به همین دلیل در هر دوره ای هزاران زائر جان خود را برای پاسداری از شما و ملت ایران و سرزمین ایران و اسلام نثار کرده و بزرگترین نیروهای مادی را ذلیل کرده اند».
شهید عزیزمان خطاب به اجلاسیه هشت هزار شهید استان گیلان گفت: امام به فکر تأسیس حکومت اسلامی افتادند و در اولین فرصت آن را اجرا کردند. امام سعی کرد این مملکت را بیمه کند، امام سعی کرد اسلام را بیمه کند… امام با اسلام ناب آمد. بررسی کنید، آن را در چارچوب وضعیت این ملت قرار دهید».
وی در یادواره شهدای مخابرات می گوید: اقدام امام برپایی حکومت اسلامی در وابسته ترین کشور بود… وابسته ترین کشوری که از بعد فرهنگی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و سیاسی به غرب وابسته بود و غرب بود، امام یوغ غربی ها را برداشت و سپس جمهوری اسلامی را در آن حکومتی که وابسته ترین و تحت کنترل کامل بود، تأسیس کرد.
شهید حاج قاسم سلیمانی در یادواره شهید شاطری می‌گوید: جمهوری اسلامی یک الگو است، اما در چارچوب این مدلی که جمهوری اسلامی ارائه کرد، الگوهای خودش را مطرح کرد که تأثیر اصلی و اساسی در انقلاب و تحول در نظام اسلامی داشت. جهان آن‌ها داشتند و درباره شخصیت‌ها و آدم‌ها بود.»
وی در کنگره شهدای گیلان گفت: امام اول این ملت و ایران را بیدار کرد. مگر می شد بدون اسلام، بدون انگیزه دین و اسلام… (جوانان) بروند مرزهای شلمچه، در طلایه، در کوه های کردستان، سرشان را بگذارند، این سرها را ببرند، و مردان و جوانان… با چهره های آراسته و سپس با چند استخوان به دامان مادرانشان بازگردانده می شوند! آیا این بدون اسلام ممکن بود؟»
شهید عزیزمان در سالگرد شهید حمدانی گفت: داعش جوانان شیعه را با این شمشیرهای مخصوص سر برید. 1600 نفر را سر بریدند. آنها به هر یک از آنها گفتند که دین خود را رها کنید و به اصول آنها توهین کنید.”
تلفیق دین و سیاست از او مرد مبارز و جنگ و مجاهد ساخت. او حکومت پادشاه را از بین برد. او صدام را شکست داد. جمهوری اسلامی را تأسیس کرد. انقلاب اسلامی را به دنیا آورد.
شهید سلیمانی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کرمان می گوید: «اولین قدم امام این بود که حوزه را از خلوت بیرون آورد و به سمت سیاست سوق داد. از آنجایی که امام شناخت دقیقی از اسلام داشت… او این نظام را پایه گذاری کرد. .. در اندیشه امام، فقه، حکمت و عرفان با هم آمیخته شد و وارد سیاست شد. آنها را از هم جدا نکرد.»
همان نگاه را به روحانیت و مردم معطوف کرد. مردم با این نگاه اسلام ناب را به جهانیان معرفی کردند.
شهید بزرگ جبهه مقاومت در یادواره شهدای ملایر می گوید: عمقی که امروز کشور ما در ابعاد فرهنگی، سیاسی، مذهبی و مذهبی در جهان اسلام دارد در هیچ دوره ای از تاریخ ایران به این عمق نبوده است. عراق می بینید که مردم عراق چقدر به مردم ایران احترام می گذارند، چقدر به رهبر ایران توجه دارند، در افغانستان و جاهای دیگر، علیرغم اینکه دشمن تلاش زیادی برای تغییر عقاید، زور، فشار انجام داده است. امروز همه دلها متوجه جمهوری اسلامی است.»
ه: نظام اقتصادی اسلامی;
یکی از مهم ترین اجزای نظام اجتماعی در نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی، نظام اقتصادی اسلام است.
این شهید گرانسنگ متفکر و برنامه ریز و صاحب عقل و منطق بود. در برنامه ریزی همه زوایای کار را در نظر گرفت. او تنها مرد جنگ و مبارزه نبود. او تنها مرتد نبود. به دنیای آدم ها هم توجه داشت.
شهید سلیمانی در سال 1395 گفت: بخشی از ریشه ناامنی در مشکلات اقتصادی و فقر اقتصادی است.
دقیقاً با همین نگاه در جنوب شرق کشور و در مبارزه با اشرار برای رونق اقتصاد ملی برای آنها کار آفرید. چاهی برای آب حفر کرد و به آنها زمین داد تا زندگیشان با کشاورزی زیبا شود. اسلحه اشرار را به زمین و آب و کشت و برداشت تبدیل کرد و امروز کشاورزان ثروتمند منطقه هستند.
شهید سلیمانی راه را برای تجارت خارجی در سوریه و عراق باز کرد تا مسیر صادرات کالا از ایران هموار و اقتصاد کشورهای همسایه ساماندهی شود.
او به زندگی مردم و برنامه ریزی بدن و شکم آنها می اندیشید تا توده مردم آباد شوند.
او تمام این نگاه را از اسلام ناب گرفته و اقتصاد را زیر نظر مکتب اسلام تعریف کرده است.
شهید سلیمانی معنویت را مبنای علم اقتصاد می داند و معتقد است: «در اسلام ناب، در نظریه ولایت فقیه، عزت، قدرت و ثروت در کنار معنویت حق است. او دلیل همه اینها را معنویت می داند. قدرت، توان مالی، آزادی واقعی از همه بردگی هایی که بشریت را در کنار معنویت به بردگی می کشد، از مولفه ها و ویژگی های اسلام ناب است.
او معتقد بود: «همه کسانی که فریب خوردند. انحرافات سیاسی، انحرافات اقتصادی، انحرافات اخلاقی، همه به این دلیل است که دین خود را نمی دانند.»
وی با نگاهی به اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی را تعریف کرد و حکمش اجرای اقتصاد مقاومتی بود.
وی در سال 1394 در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان گفت: اقتصاد مقاومتی به عنوان ابتکار رهبری یک راهکار فوق العاده بزرگ و موثر است که جستجوی صد ساله نظام است.
شهید بزرگوار جبهه مقاومت در حاشیه این دیدار طی گفت وگویی گفت: اگر دولت در اقتصاد مقاومتی موفق باشد دولت موفق است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مردم پایه است… در کشورهای منطقه و هرجا اقتصاد مبتنی بر مردم بود، فشار خارجی تاثیری نداشت و هرجا اقتصاد دولت پایه و اساس بود. دولت در راس کار بود و مردم کارگران او بودند که اقتصاد با معکوس شدن دچار مشکل شده است.»
وی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی سهم دولت حداقلی و سهم مردم حداکثری است و دولت نقش ستاد و پشتیبان را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید