نگرش به نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی

ساعت: 17:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1921801

شهید سلیمانی در کنگره شهدای استان گیلان با تشریح حق خانواده شهید گفت: قدر این مادران و پدران شهدای قدیمی را بدانید که پیش روی ما قدم می گذارند. بدان که همه رحمت خداوند گاهی از بخشش سرچشمه می گیرد».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی شیرازی در یادداشتی می نویسد: گفتمان ما درباره نظام اجتماعی اسلام مبتنی بر نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی است. در نظام اجتماعی ما در مورد سیستم های مختلفی صحبت می کنیم:
ج: نظام فرهنگی اسلامی;
ب: نظام علمی اسلامی;
ج: نظام مدیریت اسلامی;
د: نظام سیاسی اسلامی;
ه: نظام اقتصادی اسلامی;
و: نظام حقوقی اسلام:
یکی از نظام های اجتماعی در نظام فکری شهید سلیمانی، نظام شرع است. کلمه حقوق جمع حقوق است: حق الله، حق پیامبر، حق اولیاء الهی، حق اهل بیت، حق والی، حق الناس، حق الناس. معلم، حق پدر و مادر، حق زن، حق فرزند، حق برادر و خواهر، حق خویشاوند، حق همسایه. حق حیات، حق اعضای بدن، حق عبادت، حق دین، حق بر قرآن، حق نماز، حق اعمال دین، حق هجرت، حق جهاد، حق محرومان، حق مظلوم، حق فقرا، حق دوست، حق یتیم، حق شهید، حق خانواده شهید، حق از اسیر، حق دشمن، حق همان دین و حق اهل ذمه.
شهید حاج قاسم سلیمانی اساس احکام حقوقی را خواست خداوند می داند و معتقد است: «فقط خداوند می تواند برای انسان قانون وضع کند».
این شهید گرانقدر به همه این حقوق و قوانین از صمیم قلب علاقه مند بود، به آن عمل می کرد و در ترویج آن در جامعه تلاش می کرد.
وی در جمع رزمندگان فاطمیون گفت: برادران برای حق جهاد مبارزه کنید، در راه خدا بجنگید، حق او را ادا کنید. حق او چیست؟ ویژگی های مجاهد را داشته باشد. مجاهدین چه ویژگی هایی دارند؟ امیرالمؤمنین(ع) در مدت اقامت خود در کوفه و عراق به ذکر این صفات پرداخت و فرمود: کجایند کسانی که به اسلام دعوت شدند و به سرعت حرکت کردند و پذیرفتند، قرآن می خوانند و برای تبدیل قرآن به قرآن تلاش می کنند. حاكم… به جهاد رفتند، مثل شترى كه به سوى بچه اش حركت مى كردند، شمشير كشيدند و به آنجا رفتند كه اسلام مى خواست و نياز داشت».
ایشان در همان جمع فرمودند: نماز امر مهمی است ما به سوی خدا می رویم پایه اول نماز است برادر عزیز شب نافله را ترک نکن چون مال هست پاکی هست.
شهید سلیمانی می گفت: «در جهادتان ظلم نکنید. نه به شما ستم می شود که ما را زیر پا بگذارند و نه ظالم باشید.
وی در کنگره شهدای استان گیلان با تشریح حق خانواده شهید گفت: قدر این مادران و پدران پیر شهدا را بدانید که پیش روی ما قدم می گذارند. بدان که همه رحمت خداوند گاهی از بخشش سرچشمه می گیرد. یک پیرمرد معمولی درخشان، از یک فرد معمولی، از یک زن روستایی، از این فرزند شهید. از ابن اشق چشمانش در آن شب که من و تو نمی بینیم. اینها سرچشمه کرامت و رحمت خداوند است».
این شهید گرانسنگ همواره به رعایت این حقوق توصیه می کرد و گاه حق ولایت دینی را رعایت می کرد. اگر در 2 مهر 1395 می گفت: امام (ره) بر ما و همه افراد جامعه حق بزرگی دارد.
این حق را با تمام وجود رعایت می کرد و قدردان امامش بود. ایشان حرف های امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تمام و کمال دنبال می کردند و در هر زمان و مکانی از حمایت از ولایت دریغ نمی کردند.
شهید سلیمانی توجه ویژه ای به رعایت حقوق مظلومان داشت و در مراسم چهلمین روز شهید شعبان نصیری گفت: خون شهید نصیری و خون سایر شهدای ایرانی که به مجاهدان عراقی خدمت کردند. برادران در این همه مبارزه، از شمال بغداد تا موصل، زمین را غرق کرد… میزان خون یک ملت بود… حقیقت و وفاداری یک ملت در حمایت از کشور مظلوم و مظلوم بود. “
شهید بزرگ جبهه مقاومت به حق دوستش توجه ویژه و جدی داشت. از جمله اینکه فتح روایت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «با احمد کاظمی خیلی دوست بودم. نمی دانم او مرا بیشتر دوست داشت یا من او را بیشتر دوست داشتم. من همیشه فکر می کردم کاش می توانستم چیزی را به احمد ثابت کنم.”
شهید سلیمانی نیز معتقد بود که حاکمیت تشریعی و قانونی در دست خداوند بزرگ و حکیم است. البته خداوند می تواند برای این استان مجرای قانونی تعیین کند.
وی معتقد بود قانون در نظام جمهوری اسلامی در سه نهاد شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب می شود و با امضای ولی قانونی مشروعیت می یابد.
این شهید بزرگوار و گرانقدر گفت: اصول انقلاب توجه به رهبری است؛ پذیرش اصل ولایت فقیه است.
شهید حاج قاسم سلیمانی در وصیت نامه خود نوشته است: «خیمة ولایت را ترک نکنید… به خدا قسم اگر این خیمه خراب شد بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف کربلا و کاظمین. ، سامرا و مشهد باقی نمی ماند; قرآن فاسد است».

در همان وصیت نامه افزود: این ولایت ولایت علی بن ابی طالب و خیمه او خیمه حسین فاطمه است. دور آن قدم بزن.»
شهید سلیمانی می گفت: هیچ ثروتی با ارزشتر از ثروت رهبری نیست و این ثروت با هیچ ثروتی قابل مقایسه نیست.
وی معتقد است جمهوری اسلامی ایران با ویژگی های ساختاری خود در جهان اسلام تأثیرگذار است.
وی در یادواره شهید شاطری گفت: قانون اساسی تبلور حقیقی جزء کتاب خداست.
وی می افزاید: ولایت فقیه در مقام الله و پیامبر اسلام است.
شهید عزیزمان در همین یادواره می گوید: مجموع این ساختار، مجلس شورای اسلامی، مجالس دیگر… هر کدام در جای درست و حکیمانه برپا شد و در دگرگونی جهان تأثیر داشت.
وی می گوید: جمهوری اسلامی یک مدل است، اما در چارچوب آن مدلی که جمهوری اسلامی ارائه کرد، الگوهای خودش را مطرح کرد که تاثیر اصلی و اساسی در انقلاب و تحول در جهان اسلام داشت.
شهید سلیمانی در یادواره شهدای ملایر می گوید: نظام جمهوری اسلامی از نظر نوع نظام، نظام ساختاری، ارتباط مردم با نظام، نسبت دین و دین، نظام بی نظیری در سطوح مختلف است. مردم، در قانون اساسی، در سطوح انتخابات، در همه امور مختلف.»
وی می افزاید: «این نظام از اقتدار و عمق بالایی برخوردار است. عمقی که امروز کشور ما در ابعاد فرهنگی، سیاسی، مذهبی و مذهبی در جهان اسلام دارد، در هیچ دوره ای از تاریخ ایران به این عمق نبوده است.»

دیدگاهتان را بنویسید