نگرش به نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی

ساعت: 21:12
تاریخ انتشار: 1301/10/24
کد خبر: 1922672

دفاع یعنی دفع حمله و حمله نظامی دشمنان. وقتی فرد یا مردمی در برابر حمله دشمنان خود مقاومت می کنند و مقاومت می کنند، از خود دفاع کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی شیرازی در یادداشتی می نویسد: گفتار ما درباره نظام اجتماعی اسلام در منظومه فکری شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی بود. در این سیستم از فرهنگ، علم، حکومت، سیاست، اقتصاد، قانون، عدالت و امنیت صحبت کردیم. اکنون ادامه مقاله را دنبال می کنیم:

و: نظام دفاعی اسلامی;

یکی از مهم ترین نظام های اجتماعی در نظام فکری سردار دلها، نظام دفاعی است.
دفاع یعنی دفع حمله و حمله نظامی دشمنان. وقتی فرد یا مردمی در برابر حمله دشمنان خود مقاومت می کنند و مقاومت می کنند، از خود دفاع کرده اند.
شهید سلیمانی در بهمن 87 در سپاه قدس گفت: «در دنیای امروز، دفاع از یک کشور مانند دنیای دیروز نیست. اگر کشوری در تمام مرزهای سیاسی، جغرافیایی، نظامی و فرهنگی خود به دفاع از مرز طبیعی خود محدود شود، آن کشور نمی تواند ایستادگی کند و سقوط خواهد کرد. اگر کشوری مرزهایش را توسعه دهد، قدرت مقاومت دارد.»

وی در تشریح الگوی دفاعی جنگ 8 ساله در هفته دفاع مقدس در سال 1389 گفت: دوران دفاع مقدس یک الگوی تجسم یافته و یک الگوی واقعی و آزمایش شده است و برای همه دوره های ما موثر است.
وی در هفته دفاع مقدس در سال 1392 افزود: واقعاً معتقدم در قرن ما هیچ نقاشی جامع، دلنشین و جذاب تر از نقاشی دفاع مقدس نیست.
شهید سلیمانی در سال 1390 در یادواره شهدای قم به 3 عامل مهم و استثنایی در حراست مقدس اشاره می کند و می گوید:

اولين ويژگي حمايت مقدس ما كه كمتر به آن پرداخته شده اين است كه اين حراست معرف دين ما بود، نماينده دين ما بود; بسیار بعید است که شما جنگی را در جهان پیدا کنید که این جنگ و این کارزار بتواند نماینده یک دین باشد.
نکته دوم؛ جنگ ما با محوریت مردم بود… جنگی مردمی بود، اگر کسی در تاریخ بخواهد ملت ایران را قضاوت کند، این جنگ نماینده ملت ایران در تاریخ است و خواهد بود… این جنگ خیلی بود. نماینده ارزشمند و تاثیرگذار شاید این کارنامه ای که ملت ایران از خود نشان داده است، یکی از مهم ترین و باثبات ترین عوامل مهار نه تنها در دوره کنونی، بلکه در دوره های آینده در برابر همه افکار نادرست و ناپاک باشد.
سومین ویژگی حراست مقدس که با همه حمایت ها متفاوت است، عامل تربیت است. به سختی کسی می تواند تصور کند که جنگ می تواند به یک عامل اصلی و اساسی در تربیت انسان تبدیل شود… همه اعتراف می کنند و کسی نیست که آن را نپذیرفته باشد و نپذیرد که دیگر هیچ عقده ای در بعد تربیتی- اخلاقی وجود ندارد. جامع از حفاظت مقدس
شهید عزیزمان می افزاید: دو عامل مهم تربیتی است یکی عامل قرب و دیگری عامل القاء. طبیعتاً وقتی انسان مدتی را با کسی می گذراند، چه به صورت منفی یا مثبت، چه مثبت یا منفی، تحت تأثیر او قرار می گیرد. خب این عامل زمان می برد. یکی از محورهای اصلی تأثیرگذاری بر یکدیگر در دوران حفاظت مقدس، تأثیر مجاورت بود.

وی در 23 اردیبهشت 1392 در یادواره شهید شیرازی رفسنجان گفت: پاسداشت مقدس ما به شهادت همه کسانی که در این پاسداشت حضور داشتند و مطالعه کردند، یکی از تأثیرگذارترین و بی نظیرترین صحنه های فرهنگی و معنوی است. ما باید جنگ را در بعد فرهنگی بررسی کنیم، در حالی که معمولاً در ابعاد، تکنیک ها، تاکتیک ها و استراتژی های نظامی و امنیتی مورد مطالعه قرار می گیرد. اما جنگ ما یک مدرسه فرهنگی تمام عیار، دانشگاهی ماندگار و تأثیرگذار بود. این چه چیزی است که جوانان مشتاق پیروی آن هستند، معارف عالیه، حفظ مقدس است، یعنی آن چیزی که جزو عقاید شیعه بود، و این اعتقادات هشت سال در صحنه حفاظت مقدس ظاهر شد و تجلی عملی یافت. همه اینها در آثار دینی و شیعی است. از آنجایی که روایات و احادیث و جان اولیاء و اصحاب گرانبها است، این امر در صحنة پاسداری تجلی می یابد. بنابراین این نسل جوان بیشتر تشنه آن قسمت از جنگ است، یعنی دانش جنگ. این هم از لطف خداست و از معجزات است که صحنه جنگ و پر از کشتار و کشتار، حالتی معنوی مانند صحنه حج دارد و مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.
شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در سال 1392 در هفته دفاع مقدس 5 ویژگی مهم فرماندهان دفاع مقدس را برشمرد و گفت:

اولین خصوصیتی که در سران دفاع مقدس وجود داشت معنویت و اخلاص بود… این ویژگی در همه سطوح فرماندهان شهید ما از گردان و گروهان گرفته تا لشکر و ارتش وجود داشت.
دومین ویژگی فرماندهان خستگی ناپذیری بود… بیست و چهار ساعت کار می کرد. جنگ 24/7 بود یعنی مدیریتش 24/7 بود یعنی بعد خستگی نبود ساعت استراحت نبود و هر چه سطح رهبران و فرماندهان بالاتر بود تحمل و توجه بیشتر می شد.
نکته سوم شهادت بود; این در مدیران نظامی بیشتر به چشم می آمد… اگر این صفت شهادت طلبی در فرماندهان و مدیران نظامی نبود، هرگز نمی توانستیم نابرابری میدان جنگ را به پیروزی تبدیل کنیم.
نکته چهارم، اطاعت و قبول ولایت هم در بالاترین حد بود… این اطاعت و ولایت در شرایطی بود که ارتش پرچمدار جنگ بود و امکان اجبار همگان به اطاعت و پذیرش وجود نداشت. مسئولیت، مدرک تحصیلی نبود، نه تصدی، نه آیین نامه انضباطی، نه دادگاه نظامی، نه حفاظت از اطلاعات برای ردیابی جرم و نه دفتر قضایی. وقتی در سازمانی به این بزرگی و گستردگی این همه فداکاری و حمایت وجود دارد، این بسیار مهم است.
پنجمین ویژگی، اطاعت بود. از سطح مدیران به صورت جریانی از بالا به پایین بدن و نیرو سرایت می کند. به شهادت فرماندهان نظامی نگاه کنید، این پنج ویژگی که گفتم کاملا مشخص است.
شهید حاج قاسم سلیمانی از این زاویه به «دفاع» نگاه کرد و جایگاه نظام دفاعی اسلامی را از منشور دفاع مقدس تبیین کرد. این نما زیباترین نمای موقعیت سامانه پدافندی است.

دیدگاهتان را بنویسید