نگرش به نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی


ساعت: 22:15
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920548

شهید سلیمانی هم شاگرد امام خمینی (ره) و هم در مدرسه معارف امام خامنه ای بود و با توجه به نقش تزکیه و تهذیب در شکل گیری تمدن نوین اسلامی در جهان، معتقد به تربیت اهل علم و اصحاب دل بود. و مردمی که خدا را می طلبند در راه رهایی از بردگی خودخواهی و خودخواهی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی شیرازی در یادداشتی نوشت: نظام فکری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را می توان در سه حوزه بیان کرد:
1. سیستم بینایی;
2. نظام ارزش;
3. نظام اجتماعی
در قسمت اول این سری از نوشته ها به سیستم بصری پرداختیم. حالا نوبت نظام ارزشی است.
نظام ارزشی مجموعه ای نظام مند از ارزش های اسلامی در زمینه های مختلف است.
در این نظام گزاره های اخلاق، تربیت، معنویت و عبادت مطرح می شود:

ج: اخلاق؛
اخلاق مهمترین بخش ارزشی و رفتاری هر نظام شناختی و اجتماعی است. شهید حاج قاسم سلیمانی بر عنصر اخلاق در منظومه فکری خود تاکید دارد و معتقد است که جامعه و فرد تنها با اخلاق و پرورش صفات و منش های نیکو در دل و انعکاس آن در اعمال خود به کمال می رسد.
24 اردیبهشت 1394، شهید سلیمانی در کنگره شهدای استان گیلان گفت: اولین قدم برای رسیدن به مقام شهادت مسئله هجرت است: هجرت از خود، هجرت از اختیارات، هجرت از مال، هجرت از مال خود. فایل های پیوست و زیبایی ها شهدا این هجرت را در تمام جهات به خوبی انجام دادند.
کسانی که در نظام تربیتی توحیدی و حاج قاسم تربیت می‌شوند، هر چه قدرتمندتر می‌شوند و اقتدارشان بیشتر می‌شود، خضوع و خضوع و بندگی‌شان بیشتر می‌شود و با غلبه بر هوای نفس به خدا نزدیک‌تر می‌شوند.
اگر در فلسفه مدرن با نوعی نشانه شناسی روابط متقابل سر و کار داریم، این امور متقابل برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار هم ایجاد شده و کاملاً درک می شود و کار معناسازی را به عنوان تار و پود اندیشه انجام می دهد.
در منظومه فکری شهید حاج قاسم سلیمانی، چه در تبیین مسائل و مضامین اخلاقی و چه در عرصه عمل، شهید جبهه مقاومت مزین به صفات الهی است و به عنوان الگو و نماد اخلاق، عرفان، اخلاص، فداکاری، روحیه دنیوی، تقوا و متانت معرفی شد و با سادگی و مردمی بودن و خلوص بیان و عمل و اندیشه و رفتار و گفتار پرهیزگارانه جغرافیا را تحت تأثیر خود قرار داد.

ب: آموزش و پرورش;
نظام آموزشی فصل دیگری از نظام دبیری مبتنی بر نظام بینش است که تأثیری اساسی بر نظام های اجتماعی دارد.
نظام آموزشی مجموعه ای از مفاهیم و ایده های سازمان یافته درباره آموزش است که همبستگی درونی دارند و به طور اساسی و دائمی نحوه انجام آموزش را بیان می کنند.
شهید سلیمانی هم شاگرد امام خمینی (ره) و هم در مدرسه معارف امام خامنه ای بود و با توجه به نقش تزکیه و تهذیب در شکل گیری تمدن نوین اسلامی در جهان، معتقد به تربیت اهل علم و اصحاب دل بود. و مردمی که خدا را می طلبند در راه رهایی از بردگی خودخواهی و خودخواهی بود.
شهید سلیمانی 11 مهر 1394 در یادواره شهدای ملایر گفت: یکی از ویژگی های جبهه تربیت ناب بود. انسانهای پاکی را در خود تربیت کرد. جلوتر فضایی بود که میکروب های موجود در هوا جایی نداشتند. در شرایط امروز منزوی بود. هیچ میکروب جسمانی در هوا یا زمین وجود نداشت. نه دعوا بود، نه تکبر و نه بحث.
وی در مراسم بزرگداشت شهدای لشکر تارولا گفت: پاسداشت مقدس مانند یک مکتب متحرک دینی و واقعی بود که جلوه های عملی داشت. مدرسه ای که همه مردم ایران وارد آن شدند… مدرسه ای که استادش امام (ره) بود.. معلم این کلاس امام (رضی الله عنه) بود… شخصیت امام (ره) او کم کم در تمام سطوح جنگی نفوذ کرد و از این رو آموزش تبدیل به آموزش ناب شد. آنچه از جنگ در جامعه ما به وجود آمده، کسری از این ناپاکی است. وجود نداشت، تمیز بود. اسلام نابی که امام (ره) به دنبال تحقق آن در جمهوری اسلامی بود، برخلاف اسلام انحرافی و آمریکایی که در منطقه وجود داشت و قبل از انقلاب وجود داشت، این اسلام ناب. این تبلور حقیقی و تجسم حقیقی و مظهر حقیقی آن حفاظت مقدس بود.»

ج: معنویت؛
نظام معنویت اسلامی یکی از رؤسای نظام روحانیت است و مبتنی بر نظام بینشی است که معنا و قلمرو انسان را معرفی می کند.
در منظومه فکری شهید سلیمانی، معنویت اصالت بخشیدن به عالم غیب است، در مقابل اصالت بخشیدن به عالم شهادت.
معنویت با اعتقاد به ماوراء و عالم غیب و باورهای باطنی شکل می گیرد و به نیازهای درونی و تمایلات طبیعی پاسخ مثبت می دهد.
معنویت پایدارترین عنصر دین است که رابطه شخصی انسان و خدا را مشخص می کند.

معنویت اسلامی انسان را لایق رسیدن به مقام قرب الهی می داند.
سردار شهيد ما با اين نظام فكري با اين نظام عبادت و عبادت و تقوا و خضوع و زهد و تعالي و اخلاص و دعا و تضرع و مركزيت، عطر معنويت را با رنگ و بوي خدامحور بر سراسر مكتب خود پراكنده كرد. ولایت، تمرکز بر وظیفه، به غنچه های عبادت او و یاران و پیروان مکتبش گلباران شوند.
شهید سلیمانی هر موضوعی در مسیر کمال را با معنویت پیوند می زند و معتقد است: هیچ مرکزی به اندازه جنگ در تهذیب جامعه ما به سوی کمال و معنویت تأثیر نداشته است.
فرمانده شهیدمان در خرداد 1394 فقط در راستای توجه به معنویت می گوید: «همان دعای کمیل، نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر، وصیت امیرالمومنین(ع) به امام مجتبی(ع)، خطبه های امیرالمومنین(ع)، تألیفات سجادیه و مفاتیح الجنان قابل توجه است».
وی در 14 مهر 1395 گفت: همان معنویتی که در شب های قدر از مراسم و مناسبت ها در مساجد احساس می شود، در ایام محرم در تقیه و حسینیه و جاهای مختلف هم همین احساس را دارد. دگرگونی عمومی، همان تحولی که در شب های قدر می شود، همین تحول در ایام محرم از اول محرم تا پایان محرم تا اربعین امام حسین (ع) رخ می دهد.
شهید حاج قاسم سلیمانی معنویت خود را از محرم و صفر، از نماز و مجالس با اشک، از قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان، از بیدار شدن در سحر و بیدار ماندن در شب است. از ادعیه و مناجات و نماز شب.

د: عبادت;
عبادت پوسته ای برای حفظ معنویت درونی انسان است.
در نظام فکری شهید سلیمانی، عبادت بالاترین نوع ارتباط انسان با پروردگارش است. پیوندی که همه آثار بنده را به خالقش می بندد.
او روح عبادت را بندگی خدا و بندگی را اطاعت از خدا می دانست.
بنابراین شهید بزرگوار جبهه مقاومت، بنده کامل خدا بود. خدمت او را در نماز و روزه و عبادتش دیدی; گاهی می لرزید، ناله می کرد و اشک می ریخت. آیات قرآن را تلاوت می کند و در آنها تدبر می کند.
زیارت شبانه، جنگ روزانه، محبت و حمایت مردمی او بر بسیاری از ویژگی های مردانگی او غلبه کرده بود.
او از مهاجران هجری کبری است. اهل توبه بود. از مقام معنوی نفس به سوی خدای حکیم و بزرگ هجرت کرده است. از خود و از تعلقات و زیبایی هایش به خدا بریده بود.
وی اهل جهاد درونی و بیرونی بود و از مال و جان خود گذشت و چهل سال در جنگ اصغر جنگید.
هیچ سختی سخت تر از جهاد اصغر نیست. مهم ترین سختی که می توان بر تن وارد کرد ریختن خون است که بیشتر در جهاد اصغر اتفاق می افتد و حاج قاسم سلیمانی رنگارنگ ترین سختی ها و سختی ها را در این میدان مبارزه و بندگی دید.

دیدگاهتان را بنویسید