نگرش به نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی


ساعت: 20:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1921173

یکی از کلیدی ترین نظام های اجتماعی در نظام فکری شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی، نظام فرهنگ اسلامی است. او معتقد بود که فرهنگ; به معنای ماهیت محلی و جوهر جامعه و ملت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی شیرازی در یادداشتی نوشت:
منظومه فکری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مجموعه ای نظام مند متشکل از اجزای سازمان یافته و عناصر مرتبط و هدفمند با محوریت هسته مرکزی توحید است.

سه مشکل مهم را می توان در این نظام فکری بیان کرد:
1. سیستم بینایی;
2. نظام ارزش;
3. نظام اجتماعی
مجموعه ای از نقش های اجتماعی مرتبط با هم که با هدف خاصی مرتبط هستند، نظام اجتماعی نامیده می شود.
در این نظام اجتماعی، نظام فرهنگی اسلامی، نظام علمی اسلامی، نظام حکومت داری اسلامی، نظام سیاسی اسلامی، نظام اقتصادی اسلامی، نظام حقوقی اسلام، نظام قضایی اسلامی و نظام امنیتی و دفاعی اسلامی مطرح می شود:
ج: نظام فرهنگی اسلامی;
یکی از کلیدی ترین نظام های اجتماعی در نظام فکری شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی، نظام فرهنگ اسلامی است.
او معتقد بود که فرهنگ; یعنی ماهیت و جوهره بومی یک جامعه و یک ملت، افکارش، ایمانش، آرمان هایش، پایه های فرهنگ یک کشور و یک ملت را تشکیل می دهند.
علم نیز بخشی از فرهنگ است. اما اخلاق و بعد اخلاقی فرهنگ بیشترین تأثیر را در تأمین آینده دارد.
سابقه علمی، فرهنگی، اخلاقی، رفتاری و تجربی شهید والامقام از جبهه مقاومت نشان می دهد که وی با فعالیت های فرهنگی و قدرت نرم در اولین گام برای گسترش فرهنگ و گفتمان اسلامی انقلاب اسلامی بوده و همواره با درایت به طرح نظریه ها می پردازد. و منطق در محیط های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بازی می کند.
شهید بزرگوار جبهه مقاومت با شناخت صحیح از سیره الهی و سیره نبوی و علوی و التزام به ارکان ایمانی توانست با فطرت الهی جوامع اسلامی همگام شود و حرکتی اجتماعی را ایجاد و تقویت کند. جهان اسلام نهضت مقاومت اسلامی را نامید.
شهید عزیزمان در میدان نبرد نرم، با آشکار ساختن راهبردهای نوین دفاع فرهنگی، با تمام توان به جنگ قدرت ایدئولوژیک و فرهنگ غرب رفت و در جدال با آرمان های شکل گرفته در رنسانس، درگیری پیشرونده ای را برقرار کرد.
شهید سلیمانی مرتباً تاریخی، علمی، اخلاقی، دینی، حقوقی، تفاسیر، رمان، روایات و تاریخ شفاهی جنگ را مطالعه می کرد و با قرآن، نهج البلاغه و صفیحه سجادیه آشنا بود. او با یادداشت ها و یادداشت های خود دیگران را به کتابخوانی تشویق می کرد و در گسترش فرهنگ دینی و دیدگاه های انقلابی تلاش می کرد.
او حتی کتاب های گابریل گارسیا مارکز، نویسنده کلمبیایی را خواند. ایشان به این کتاب اهمیت دادند و در هفته بسیج 1396 توصیه کردند: کتاب کوفه و نقش آن در قرون اولیه اسلامی نوشته آقای دوانی که کتابی قطور اما مهم است را به شما تقدیم می کنم. … من این کتاب را با دقت مطالعه می کنم توصیه می کنم. من کتاب های دیگری در این زمینه خواندم.»
همه این بحث ها حکایت از بینش عمیق عالم شهیدمان در موضوع فرهنگ و توجه این شهید عزیز به مقوله تعلیم و تعلم داشت.
وی همچنین با همان عینک جنگ را تبیین کرد و در سال 1392 در کنگره شهدای استان قم گفت: «جنگ بهترین نمایانگر دین و دین ما بود… اگر انسان بخواهد در عرفان و معنویت واقعی باشد، در حقیقت. عبادت، مرحله ای برای دیدن، بوییدن و احساس این اسلام ناب، مرحله ای از این گستردگی و جامعیت نیست».
وی همچنین در سال 1392 در مراسم تجلیل از شهدای لشکر تارولا گفت: مهمترین مولفه ای که یکی از مهم ترین پیروزی های جنگ در دوران دفاع مقدس محسوب می شود، کمک به تحول عمیق فرهنگی در ما بود. انجمن. “
شهید سلیمانی عزیز در خرداد 1393 در سالگرد عملیات بیت المقدس گفت: جنگ ما این جامعیت را دارد که حقیقت یک دین یعنی عرفان واقعی، دعای راستین، دین واقعی، اخلاق واقعی، دوستی واقعی را آشکار کند. سطوح مختلف؛ ما آن را دوست داریم، ما آن را نداریم.”
وی در 23 مهر 1394 در سالگرد شهید حمدانی گفت: فرهنگ ما در دفاع مقدس پیروز شد. از اول انقلاب تا کنون در همه صحنه‌ها با التزام به همان فرهنگ امام حسین (ع) همه پیروزی‌ها و تضمین پیروزی‌های ما از آن است که ما در این راه رفتیم.»
شهید گرانقدر حاج قاسم سلیمانی در تاریخ 10 مهر 1394 در یادواره شهدای ملایر گفت: ما در کشورمان دو نهاد داریم که بر رفتار و اخلاق جامعه تأثیر می گذارند: یکی حوزه علمیه است که طبیعتاً جهت گیری اصلی دین را فراهم می کند. و زندگی بر اساس رفتار و اخلاق صحیح نقش اساسی دارد.
دوم دانشگاه های ما هستند که علاوه بر اینکه اثر اخلاقی و رفتاری دارند، جدا از اثر اخلاقی و رفتاری، به نظم و انضباط و اداره جامعه نیز کمک می کنند. این دو نهاد بعد از خانواده مهمترین جریان فرهنگی جامعه ما هستند که بر جامعه تأثیر می گذارند.

وی افزود: حراست مقدس به دلیل اینکه توانست همه نظریات نظری و همه مباحث اخلاقی توصیه شده دینی و رفتاری را به مرحله اثبات و عمل برساند، فراتر از این دو جریان مهم فرهنگی، نه تنها توانست جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. مؤثر، اما و برای تأثیرگذاری بر این دو جریان مهم فرهنگی».
شهید سلیمانی در روز جهانی مسجد در 8 مرداد 1395 گفت: ما در جهان اسلام سه نوع مسجد داریم… مسجد مسجدی است که در دو بعد اسلام را اطلاع رسانی، تربیت و پاسداری کند: یکی در بعد فرهنگی و دینی. .. همزمان مدافعان فرهنگ را تربیت می کند و برای ایثار تربیت می کند…»
رهبر شهیدمان با این نگاه بر ایمان، اعتقاد و آرمان ها تاکید کرد و بندگی در راه الهی را اوج توسعه فرهنگی در مسیر کمال مطلق دانست.
ب: نظام علمی اسلامی;
نظام علمی اسلام یکی از عرصه های نظام اجتماعی در نظام فکری شهید حاج قاسم سلیمانی است.
واژه آموخته به معنای دانش، دانش و ادراک است.
شهید بزرگ جبهه مقاومت در یادواره شهدای ملایر فهم و علم را از عوامل رشد دانست و گفت: اگر امروز آمده ایم سطح شعور مردم را بالا برده ایم و درک و علم مردم را توسعه داده ایم و به اصول اساسی توجه کرده ایم. مسائل این کشور در حال رشد است.”
وی در یادواره عملیات رمضان گفت: این علم ارزشمندی است که می توان به آن عمل کرد.
شهید سلیمانی در سالروز شهادت حاج عماد مغنیه گفت: عماد شیوه تعلیم و تعلم عجیبی داشت… از تجربیات دیگران به عنوان طلبه و دانش آموز نیازمند استفاده می کرد… ساعت ها می نشست و با هم صحبت می کرد. قوم خود با علما، با افراد مختلف، نکات مهم آنها را در مورد تربیت متذکر شد و سپس آنها را در تربیت مجاهدین گنجاند.
این شهید بزرگوار معتقد بود: بسیاری از کادرهای بزرگی که در حزب الله و در جهان شیعه و سنی، در فلسطین، عراق، ایران و جاهای دیگر تربیت شدند، در مدرسه عماد مغنیه تربیت شدند.
با این بیان باید باور کنیم که شهید سلیمانی برای علم بدون عمل ارزش قائل نبود. وی علم تعلیم و تربیت را علمی خاص و مهم می داند و در سخنرانی های خود بر آن تأکید می کند.
ج: نظام مدیریت اسلامی;
یکی از مهم ترین نظام های اجتماعی در نظام فکری شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی، نظام حکومتی اسلامی است.
سردار شهیدمان مهم‌ترین نقشی را که اسلام ناب در نظریه‌ها و روش‌های علمی مدیریت ایفا کرد، تأثیر ارزش‌های اسلامی بر مدیریت می‌دانست.
وی به جمع مدیران گفت: یکی از ویژگی های مهم اسلام ناب محمدی، استبداد ستیزی، عدالت خواهی، حمایت از مستضعفان و مستضعفان، امیدبخشی و زدودن ترس و جهل از جامعه است. اما مهم این است که ما به عنوان مدیران کشور معتقد به اجرای آنها هستیم.»
وی با همین دیدگاه در یادواره شهدای ملایر گفت: یکی از مشکلاتی که جنگ ما را تحت تاثیر قرار داد مدیریت جنگ بود. مدیریت بسیار کارآمد است. چگونه والدین بر پاکی خانواده، معنویت خانواده و تربیت فرزندان تأثیر می گذارند. مسئولیت پذیری و حکمرانی چنین نقشی دارند. جامعه ما یک جامعه شاهنشاهی بود. ما جامعه امپراتوری بودیم. چه کسی این تحول بزرگ را در جامعه ما ایجاد کرد؟ من دارم؛ برجسته، تحصیل کرده، پاک، سرشار از اخلاص. .. با گرم شدن آفتاب احساس کرده ایم و جامعه مان تغییر کرده است باید از فرماندهان شهدای جنگ و رفتار و کردار و راه رفتنشان الگو بگیریم… آنچه در جنگ تردیدی ایجاد نمی کند این است که نحوه مدیریت و اداره، حفاظت مقدسی بود، مخصوصاً در جاهایی که فرماندهان شهید ما بر آن حکومت می کردند.
شهید سلیمانی در کنگره شهدای استان قم گفت: یکی از ویژگی های سرداران شهید ما که آن را در جنگ پایه گذاری کردند سنت شکنی در مدیریت جنگ بود و این سنت شکنی در یک کلمه بیان شد. .. سرداران شهید ما در سطوح مختلف. آنها این سنت را شکستند. تفاوت فرماندهی در جنگ ما با فرماندهی کلاسیک در هر ارتشی در یک کلمه بود: کلمه برو و بیا. یعنی دستوری گفت: برو! و مردم را به خطر انداخت. فرمانده ما در اوج خطر است. او بلند می شد و می گفت: «بیا! شهادت سرداران شهید ما در دوران دفاع مقدس را ببینید، ببینید چگونه کشته شدند؟ چگونه باکری، شهید حامت، شهید زین الدین، شهید حسن باقری که واقعاً بهشت ​​جنگ بودند، کشته شدند».
شهید عزیزمان در مراسم لشکر شهید تارولا گفت: اساس هر تحول و ساده ترین راه هر تحول و موفق ترین راه هر تحولی…به رهبران این جامعه برمی گردد…حکومت اساس است. از مشکل.”
مدیریت و فرماندهی که نشات گرفته از نظام حکومتی اسلامی است. قاعده ای که فرمان سردار شهیدمان با آن مطابقت داشت و همچون خورشید در میدان حکومت اسلامی می درخشید.

دیدگاهتان را بنویسید