وزارتخانه ها با کسب و کار مردم مخالف هستند

ساعت: 12:48
تاریخ انتشار: 1400/11/14
کد خبر: 1805690

حسین محمود اصل گفت: مقاومت ساختاری منجر به پیچیده‌تر شدن مجوزهای راه‌اندازی شده است. وزارتخانه ها آمادگی ورود به تجارت دیجیتال را ندارند و نمی دانند چه باید بکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین محمود اصل در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز، با بیان اینکه روند در دنیا نشان می دهد که نرخ رشد کسب و کار اینترنتی هر روز در حال افزایش است و شاهد فضاهای جدیدی در این حوزه هستیم، گفت: کسب و کار اینترنتی وارد شده است و به عنوان یک نتیجه این امر باعث جذابیت بیشتر مشاغل دیجیتال شده است.

وی گفت: در دوران سلطنت، اهمیت تجارت اینترنتی در همه کشورهای جهان دوچندان شده است. کسب‌وکارهای اینترنتی، از جمله ایران، متنوع‌تر و محبوب‌تر شده‌اند.

این کارشناس اقتصادی گفت: تجارت اینترنتی بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار گرفته است. به عنوان مثال، ممکن است از فروشگاه های آنلاین سوء استفاده شود و این فروشگاه ها نتوانند اطمینان کافی و تضمین های لازم برای ادامه فعالیت را ارائه دهند. بنابراین ضمن تسهیل در اعطای مجوزهای لازم، نظارت بر این مشاغل اینترنتی باید تقویت شود و حتی خدمات تحویل در محل به تمامی مشاغل اضافه شود.

محمود اصل معتقد است که این تصویر نقش مهمی در اعتمادسازی دارد اما زمان اعطای این مجوز باید تسریع و تسهیل شود. به نظر من شرکت هایی که شرایط لازم و واجد شرایط را دارند باید زمان کمتری را برای اخذ این مجوز صرف کنند. صدور مجوز علاوه بر بررسی مجوزهای لازم می تواند اتفاقات خوبی را در زمینه توسعه کسب و کار اینترنتی به همراه داشته باشد. اما اگر این نظارت کافی نباشد، صدور مجوز ساده نمی تواند اعتماد ایجاد کند و می تواند به اعتماد همه در خرید از فروشگاه های آنلاین آسیب برساند. بنابراین علاوه بر مجوز اینماد و تسهیل در صدور آن، نیاز به تقویت نظارت است.

وی افزود: معتقدم باید تعادل را حفظ کرد. به عبارت دیگر سرعت مصوبات، کیفیت مجوزها و کیفیت نظارت باید افزایش یابد تا مشکلات و مشکلات جزئی به وجود نیاید.

وی با اعلام اینکه تعداد اصناف در ایران هفت برابر جهان است، گفت: این امر گذر از پارادایم کسب و کار سنتی به پارادایم مدرن را کمی سخت کرده و مقاومت هایی را ایجاد کرده است. به عبارت دیگر ما با کمبود مراکز تفریحی مشکل داریم و به همین دلیل مردم خرید را سرگرمی می دانند و تجارت اینترنتی به جذابیت تجارت سنتی نیست. حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور فعال هستند که این تعداد واحد صنفی باعث افت کسب و کار اینترنتی شده است و علاوه بر این موارد باید محدودیت های سختگیرانه ای در هنگام صدور پروانه کسب یا همان تصویر اضافه کرد.

این استاد دانشگاه به بوروکراسی حاکم بر صدور مجوز مانند اینماد در حوزه کسب و کار اینترنتی اشاره کرد و گفت: مقاومت ساختاری صدور مجوز را برای استارت آپ ها دشوارتر کرده است. متأسفانه وزارتخانه ها و نظام اقتصادی کشور آمادگی ورود به عرصه تجارت دیجیتال را نداشتند و زمانی که ناگهان با موج عظیمی از فعالیت کسب و کار مجازی مواجه شدند، نمی دانستند باید چه کنند. به عنوان مثال همچنان در روند جذب نیروی متخصص در زمینه صدور مجوز و نوع نظارت مشکل دارند. بنابراین تا به روز رسانی آیین نامه و یا ارائه مفاد لازم تاخیرهای زیادی وجود خواهد داشت.

محمود اصل درباره استفاده از ارزهای رمزنگاری شده به عنوان ارز جایگزین در فضای مجازی و احتمال دور زدن قانون توسط فروشگاه های اینترنتی یا کسب و کارها در صورت محدودیت صدور مجوز گفت: بعید است به زودی ارزهای دیجیتال جایگزین پول ملی در تجارت آنلاین شوند. “؛ از آنجایی که برخی کشورها این ارزهای رمزپایه را قبول نکرده اند و در معرض خطر بالایی هستند. البته پلتفرم بلاک چین به رسمیت شناخته شده است، اما ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین به طور رسمی توسط دولت ما پذیرفته نشده و حتی برای دور زدن قانون تجارت اینترنتی استفاده می شود، این غیرقانونی است. ، که در صورت تسهیل با صدور این مجوز، غیرقانونی است.

وی افزود: به نظر می رسد سازمان ها و متولیان امر باید سریعتر خود را با شرایط تطبیق دهند و نیروهای متخصص جذب و از سیستم های نظارتی لازم استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که رونق کسب و کار اینترنتی موجب رونق بازارها و کاهش هزینه های ترافیکی می شود و مزایای دیگری نیز به همراه دارد. بنابراین لازم است با تسهیل صدور مجوز، سطح اعتماد به فضای کسب و کار اینترنتی افزایش یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید