وزارت بهداشت: آلودگی هوا سالانه جان 4400 نفر را می گیرد

وزارت بهداشت: آلودگی هوا سالانه جان 4400 نفر را می گیرد

روز جدید : معاون فنی مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۴۴۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست می دهند. میانگین غلظت ذرات معلق در شهرهای تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، خرم آباد، اراک، کرج و کرمانشاه 6 برابر میانگین سازمان بهداشت جهانی است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میانگین غلظت ذرات معلق در شهرهای تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، هرم آباد، اراک، کرج و کرمانشاه 6 برابر بیشتر از میانگین جهانی سازمان بهداشت

بر اساس آخرین نتایج بررسی های کشوری در سال 1399، حدود 21 درصد از روزهای سال، شاخص کیفیت هوا (از صفر تا 50) در محدوده هوای خوب (پاک) (سبز)، 62/35 درصد روزهای سال است. شاخص کیفیت هوای سال (51 تا 100) در محدوده هوای مجاز (زرد)، 8.10 درصد روزهای سال، شاخص کیفیت هوا (101-150) در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

در تهران، متوسط ​​مرگ 3751 نفر به دلیل مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM2.5 در سال 1399 است و نتایج نشان می دهد که میانگین مرگ منتسب به ذرات معلق در کشور در سال 1399، 51.7 – بالاتر از کشوری بوده است. میانگین در شهرهایی مانند اهواز، زابل، هرم آباد، اصفهان و دسفول که تحت تاثیر پدیده گرد و غبار هستند.

نتایج نشان می دهد که میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه ناشی از ذرات معلق در کشور 19.11 درصد بوده که بالاتر از میانگین کشوری در شهرهایی مانند اهواز، زابل، هرم آباد، اصفهان است.

در سال 2019، سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که آلودگی هوای داخل و خارج از خانه در مناطق شهری و روستایی منجر به بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در سال می شود که به طور متوسط ​​حدود 54 درصد از مرگ های زودرس ناشی از آلودگی هوا، هوای بیرون است. ایست قلبی و سکته مغزی هفت درصد از مرگ و میرها به دلیل سرطان ریه و 19 درصد به دلیل بیماری مزمن انسدادی ریه است.

محسن فرهادی افزود: بسیاری از افرادی که بر اثر عوارض مزمن آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، دچار بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و ریوی هستند.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور که مربوط به آلودگی هوا و گرد و غبار است، ممکن است آلاینده های زیست محیطی باعث مرگ فوری نشوند اما عمر مفید آنها کاهش می یابد.

فرهادی افزود: البته بسیاری از آلاینده های زیست محیطی مانند هوا و گرد و غبار ارتباط تنگاتنگی با تغییرات اقلیمی و تغییرات اقلیمی جهانی که در کشور ما در حال رخ دادن است دارند و این اتفاقات در آینده نزدیک بسیاری از استان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. سلامتی انسان.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، پسماندهای بیمارستانی نیز یکی از آلاینده‌های زیست‌محیطی محسوب می‌شوند و در ۲ سال اخیر با اپیدمی کرون، حجم زباله‌های عفونی افزایش یافته و تاثیرات منفی بر محیط‌زیست گذاشته است.

فرهادی افزود: استفاده از پلیت ها یک بار حجم زباله های عفونی را در زمان اپیدمی کرون سه تا چهار برابر افزایش داد و آلاینده های محیطی را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: با توجه به افزایش آلاینده‌های محیطی در سال‌های اخیر و افزایش شدت بیماری‌ها، وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط باید با برنامه‌ریزی اصولی از افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی جلوگیری کنند. گرد و غبار و غیره و مردم نیز در این زمینه مشارکت اجتماعی دارند.

میزان آسیب های زیست محیطی ناشی از مدیریت نادرست پسماند ناشی از دفع نامناسب، تفکیک زباله، تصرف زمین، آلودگی منابع خاک و آب های سطحی و زیرزمینی ناشی از نشت و نفوذ نفوذ، تولید گازهای گلخانه ای، تخریب چهره و چشم انداز زیست محیطی سالانه 448 تریلیون ریال برآورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید