وضعیت فعلی اوکراین نتیجه اتکای این کشور به نهادهای بین المللی غیرشخصی است


ساعت: 14:25
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811710

وی گفت: حمله روسیه به اوکراین درسی است برای همه کشورها و ملت ها که بدانند باید قوی باشند و برای حفظ امنیت به نیروی درونی خود تکیه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین عبادتی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: حمله روسیه به اوکراین را باید در چند بعد دید.

وی گفت: هر اقدام تجاوزکارانه در هر نقطه از جهان زشت است و باید محکوم شود. غیرنظامی شدن یک تراژدی است و دنیای در حال جنگ دنیای خوبی برای زندگی نیست.

عبادتی گفت: امیدواریم سازمان های بین المللی در اجرای تعهدات خود اجازه ندهند این شروع جنگ منجر به وقوع جنگ جهانی سوم شود. برای تهاجم و غارت کشور ضعیف تر، دنیای متمدن نخواهیم داشت و به سال هایی برمی گردیم که دنیا پر از جنگ و ناامنی بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید از حمله روسیه به اوکراین درس گرفت، گفت: شاید یکی از دلایلی که روسیه امروز جرأت انجام این تجاوز آشکار را کرد خلع سلاح اوکراین چند سال پیش باشد.

وی گفت: اگر اوکراین به جای اتکا به نهادهای بین المللی غیرشخصی که هنری جز سکوت و گاهی پشیمانی ندارند، به نیروهای نظامی خود تکیه می کرد، روسیه امروز جرأت انجام این تجاوز آشکار را نداشت.

عبادتی با تاکید بر اینکه این درسی است برای همه کشورها و ملت ها که بدانند برای حفظ امنیت باید قوی باشند، گفت: درس بزرگی برای کشور ما این است که باید برای قوی بودن و قوی ماندن تلاش کنیم.

وی گفت: متأسفانه واضح است که نهادهای بین المللی و پایدار صلح که وعده صلح جهانی را می دادند، وعده های توخالی بیش نبودند. ما میانمار و کشورهای مختلف را دیده‌ایم که متأسفانه در شرایطی نیستند که این نهادها باید فعال باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این حمله بوی معامله بین قدرت ها را می دهد، گفت: من به نوبه خود نگران معامله ای هستم که بین قدرت های جهانی که می خواهند جهان را در بین خود بازسازی کنند، ایجاد شده است تا تفرقه بیندازند و اجازه دهند همه دست درازی کنند. در قلمرو حفاظت شده خود و دسترسی و تجاوز به منابع انسانی.

وی گفت: این یک چیز خطرناک است و باید برنامه ای در نظر گرفته شود. وی افزود: در سیاست خارجی، باید یک اجماع جهانی علیه هر الگوی چنین رفتاری وجود داشته باشد، چه در یمن، غزه، میانمار، عراق، افغانستان یا روسیه، زیرا همه آنها روحیه منفی مشترکی دارند که به نظر می رسد قانون جنگل است. و که قدرت بیشتری دارد میل به خواسته و پایمال کردن حقوق انسانهای دیگر را دارد که البته باید محکوم و با آن مواجه شد.

عبادتی افزود: درسی که حمله روسیه به اوکراین برای دومین بار برای دولت و مسئولان کشورمان گرفت این است که کشور باید هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ همبستگی ملی قوی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشوری در سطح خود نیروهای نظامی داشته باشد و مردم از نظر اقتصادی مقبول در رفاه باشند و احساس همبستگی ملی در آنها در بهترین حالت باشد، امکان ندارد نیروی خارجی جرات تهاجم داشته باشد.

عبادتی با بیان اینکه اگر روزی این رویا را ببینند و دستشان را به سوی کشورمان دراز کنند، قطعا دستشان قطع خواهد شد، افزود: همانطور که همه نیروها در دوران دفاع مقدس 8 سال در کشورمان تلاش کردند در مقابل ملت ایران ایستادگی کنند. اما دلیرمردان ما ایستادند و نشان دادند اگر کشوری روی توان ملی و توان داخلی خود متمرکز باشد و همبستگی ملی داشته باشد در مقابل هر ابرقدرتی ایستادگی خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید