وضعیت هواشناسی امروز 25 آبان 1400 / آغاز بارش برف و باران در بیشتر نقاط کشور

وضعیت هواشناسی امروز 25 آبان 1400 / آغاز بارش برف و باران در بیشتر نقاط کشور

روز جدید سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از آغاز بارش برف و بارش در بیشتر نقاط کشور خبر داد و نسبت به وقوع سیل و کولاک هشدار داد.

بر اساس تحلیل هواشناسی و نقشه‌های آینده‌نگر سازمان هواشناسی امروز در آذربایجان‌های شمال شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمانشاه، همدان، مرکزی، کوم، اصفهان، چهارمحال و بوهتی ایلام برف و باد پیش بینی می شود

در خوزستان، بوشهر، فارس، دامنه های جنوبی البرز افزایش ابر، بارش پراکنده و وزش باد وجود دارد. بارش ها در استان های جنوبی با رعد و برق همراه است و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش ها به صورت برف خواهد بود.

بارش امروز برای استان های گیلان و مازندران است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، فردا بارش ها در نوار شمالی کاهش می یابد و در لرستان، جنوب مرکزی، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان و شمال فارس، هرمزگان، خورزا، خراسان یزد ادامه دارد. بارش کوتاه مدت و وزش باد پیش بینی می شود.

در شرق فارس، کرمان، هرمزگان، غرب یزد و روز جمعه در ارتفاعات کرمان بارش باران و وزش باد پیش بینی می شود. شنبه آینده در ارتفاعات جنوب غرب و غرب کشور بارش های کوتاه مدت پیش بینی می شود.

طی 2 روز آینده دمای هوا در نیمه شمالی کشور 6 تا 12 درجه کاهش می یابد. امروز در شمال شرق و فردا در شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید پیش بینی می شود. در همین حال، انتظار می رود غلظت آلاینده ها در روزهای پنجشنبه و جمعه در شهرهای صنعتی پرجمعیت دوباره افزایش یابد.

شرح سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: سه شنبه 1400/08/25

زمان پایان: چهارشنبه 1400/08/26

نوع خطر: برف و باران

منطقه دیدنی:

سه شنبه 1400/08/25: کردستان، ایلام، خوزستان، نیمه جنوبی کرمانشاه، شمال و غرب فارس، شمال بوشهر، نیمه شمالی یزد، تهران، قزوین، البرز، غرب سمنان، قم.

چهارشنبه 5 مرداد 1400: خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، نیمه شمالی کرمان، شمال و شرق خوزستان، نیمه جنوبی یزد، نیمه شمالی کوم.

اثر خطر: احتمال روان آب، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزنده بودن جاده ها با کاهش دید به ویژه در گردنه های کوهستانی، احتمال بالا آمدن سطح رودخانه و احتمال تاخیر پرواز.

توصیه: احتیاط هنگام رانندگی و عدم توقف در کنار رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در فعالیت های کوهستانی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از جاده های کوهستانی و تجهیزات زمستانی.

توضیحات سیستم دوم: نفوذ سیستمی با فشار بالا و هوای سرد

زمان شروع: سه شنبه 1400/08/25

زمان پایان: پنجشنبه 1400/08/27

نوع خطر: از سه شنبه تا چهارشنبه با کاهش 6 تا 12 درجه ای دما در اردبیل و استان های ساحلی دریای خزر.

از چهارشنبه تا پنجشنبه دمای هوا در شمال شرق و شرق کشور بین 6 تا 12 درجه و در غرب، مرکز کشور و در استان های جنوبی رشته کوه البرز بین 4 تا 8 درجه کاهش یافت. البرز، تهران و سمنان).

حوزه نفوذ: شمال غرب و غرب و مرکز و شمال شرق و شرق

اثر ریسک: امکان کاهش فشار گاز و افزایش مصرف انرژی و احتمال آسیب به محصولات کشاورزی و ماشین آلات ناشی از خنک شدن هوا.

توصیه: مدیریت استفاده از حامل های انرژی، احتیاط در تردد جاده ای و فعالیت های گردشگری، انتقال محصولات باغی و کشاورزی به انبار، استفاده از ضدیخ در رادیاتورها و انجام سایر اقدامات برای جلوگیری از آسیب به کشاورزی.

توضیحات سیستم: تشدید فعالیت سیستم برای بارش های نسبتا سرد

زمان شروع: سه شنبه 1400/08/25

زمان پایان: چهارشنبه 1400/08/26

نوع خطر: بارش برف، مه و احتمال وقوع کولاک

منطقه دیدنی:

سه شنبه 14/08/25: همدان، خراسان شمالی، نیمه شرقی اردبیل، کرمانشاه شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین، اصفهان و نیمه شرقی.

چهارشنبه 5 مرداد 1400: خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان، گلستان، مازندران و شرق تهران.

اثرات خطرناک: لغزندگی جاده های عمومی، کاهش دید، قطع شدن ترافیک در جاده ها به ویژه هنگام عبور از گردنه ها و گردنه های کوهستانی، تاخیر یا لغو احتمالی پروازها، مسدود شدن مسیرهای سرد روستایی.

توصیه: پرهیز از تردد غیرضروری جاده، پوشیدن تجهیزات زمستانی در سفر، آماده سازی بزرگراه ها و شهرداری ها برای نمک پاشی و برف روبی، پرهیز از ارتفاعات و مدیریت مصرف انرژی.

شرح سامانه دوم: تقویت فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه شنبه 1400/08/25

زمان پایان: چهارشنبه 1400/08/26

نوع خطر: برف و باران، مه

ناحیه ضربه:

سه شنبه 14/08/25: گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد.

چهارشنبه 5 مرداد 1400: اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، لرستان، گلستان، مازندران، نیمه جنوبی کوم و نیمه شمالی یزد.

اثر خطر: لغزندگی معابر عمومی، اختلال در تردد شهری و جاده ای، طغیان معابر عمومی، طغیان رودخانه ها، طغیان رودخانه ها و کاهش دید.

توصیه: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید، دامنه ها و راه پله ها را بازگشایی کنید، از فعالیت های کوهستانی خودداری کنید، در سفر با وسایل زمستانی عشایر را جابجا نکنید و میزان سوخت خودرو را تامین کنید.

توضیحات سیستم: بادهای نسبتاً شدید همراه با تلاطم در دریا

زمان شروع: سه شنبه 1400/08/25

زمان پایان: چهارشنبه بعدازظهر 14:00/08/26

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج دریا: تا 3 متر در ساحل و حداکثر 5.5 متر از ساحل.

ناحیه ضربه:

سه شنبه مورخ 25/08/14: مناطق ساحلی و ساحلی استان های گیلان و مازندران،

چهارشنبه 26/08/14: مناطق ساحلی در حاشیه سواحل گیلان و مازندران

اثر خطر: آسیب به تاسیسات دریایی و ساحلی، غرق شدن شناورهای سبک و سبک سنگین، اختلال در شناورهای سنگین، پارگی تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس.

توصیه: حرکت قایق های سبک و تفریحی را ممنوع کنید، از فعالیت های ماهیگیری خودداری کنید، در جابجایی کشتی های تجاری دقت کنید و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب های احتمالی انجام دهید.

توضیحات سیستم: نفوذ هوای سرد با کاهش نسبی دما به ویژه در نیمه شمالی کشور

زمان شروع: اوایل چهارشنبه 5 مرداد 1400

زمان پایان: اواخر پنجشنبه 14:00/08/27

نوع خطر: احتمال یخ زدگی محصول و آسیب به ادوات و ماشین آلات کشاورزی

ناحیه ضربه:

چهارشنبه 26/08/14: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی البرز، تهران، سمنان، استان های جنوبی گیلان، مازندران، کرمانشاه.

پنجشنبه 1400/08/27: خراسان جنوبی، یزد، کرمان شمالی، شمال فارس، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر خطر: خسارت به محصولات کشاورزی و خسارت به دام

توصیه:

مزارع و باغات: تسریع در انتقال محصولات ذخیره سازی برداشت شده، استفاده از کودهای پتاسیم (Soloptas) و ترکیبات بور و روی (مانند پتوهای میوه) و کودهای اسید آمینه، به طور غیر مستقیم روی تاج درخت، برای تقویت درختان به سرما، ادامه افزایش. رطوبت در مزارع و باغات به منظور تنظیم دمای محیط با آبیاری نامرتب، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از هرس درختان، عدم توصیه به مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمال کاهش دما به زیر صفر وجود دارد – تسریع در برداشت مرکبات در استان های شمالی، تسریع در جمع آوری سیب زمینی در استان های کردستان و آذربایجان شرقی.

سالن های پرورش قارچ، گلخانه ها و انبارها: تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت در سالن به دلیل کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبارها به دلیل افزایش رطوبت، برای جلوگیری از آسیب بیماری های قارچی، نگهداری دریچه های بسته گلخانه در هنگام کاهش دما. .

سالن های طیور و دام: تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها به دلیل کاهش دما، تهیه علوفه پرانرژی برای دام به دلیل کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن.

استخرهای ماهی: عدم کوددهی آب گرم و کاهش تغذیه به نصف نرمال به دلیل ابر و کاهش دما، شکستن آب یخ سطح استخر در مناطق سردسیر جهت هوادهی ماهی.

عشایر و زنبورداران: جداسازی و حفاظت کندوها از کاهش دما و تغذیه اضافی خانواده ها برای زمستان، عدم چرای دام در مراتع و جابجایی دام به داخل خانه.

ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی: ​​لوله های زهکشی و جمع آوری، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و حفاظت از تجهیزات کشاورزی به دلیل روند نزولی دما.

دیدگاهتان را بنویسید