پنیر قرمز برای سبز مازندران / نشانی از دل محیط زیست با دفن زباله در طبیعت


ساعت: 13:22
تاریخ انتشار: 1401/03/19
کد خبر: 1854656

هر روز بر تعداد اراضی کشاورزی افزوده می شود که این امر فرسایش آبی، بادی و خاک را به دنبال خواهد داشت. این غده بدخیم سرطانی به دلیل بی توجهی محیط زیست، هر روز بزرگتر و بزرگتر می شود تا آخرین تبر از بین برود. دوستدار محیط زیست باشید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، آب و هوای منحصر به فرد مازندران از دشت تا جنگل، از ساحل تا ارتفاعات کوهستانی، او را متمایز و ممتاز کرده و البته او را در بالای جدول تخریب قرار داده است که توجه بیشتری را می طلبد. نظارت.

مازندران به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی خوب یکی از استان های پر چالش در زمینه محیط زیست است. آنچه امروز مازندران را به بمب ساعتی تبدیل کرد سوزاندن روزانه بیش از 2000 زباله در دل این طبیعت بکر است. در پسماندها و دفن زباله های بی وجدان سال هاست که این یک فاجعه برای این استان شده است، یک مسئول صریح هم می خواهد با مافیای زباله برخورد کند و هم بودجه لازم را جمع آوری کند.

بی هدفی انسان ها هر روز زخم های عمیق تری بر روح طبیعت وارد می کند که دود آن اولین بار در چشمان ما دیده می شود، ساختارهای فرهنگی را نسبت دهید، زیرا قاره سبز با وجود صنایع و فناوری های روز به خوبی توانسته است اکولوژی خود را حفظ کند.

باید تا دیر نشده ساختار طبیعی محیط را احیا کنیم و زخم های آن را التیام دهیم، زیرا در شرایط بحرانی قرار داریم. بروز سرطان های شایع در استان مازندران به ویژه در دستگاه گوارش به دلیل آلودگی آب و خاک است.

عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی در نواحی صنعتی، چرای بی رویه، شکار غیرمجاز، بهره برداری از معادن، آلودگی شیرابه و آلودگی دریا، چالش های صنعتی از جمله عواملی است که هر کدام مثنوی هفتادمان، استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی مانند فسفات، پتاس و غیره در زمین های کشاورزی و حتی در مزارع پرورش ماهی باعث آلودگی منابع آبی می شوند.

همچنین طعم نامطلوب ماهی خزر، آلودگی به مواد نفتی در زنجیره غذایی انسان از طریق آبزیان باعث بروز بیماری های گوارشی خواهد شد.

برداشت بی رویه شن و ماسه و مجوز، سنگ تراشی، واگذاری زمین کشاورزی از دیگر اقداماتی است که باعث تخریب محیط زیست شده و هر ساله با این روند مواجه هستیم.

روز به روز بر تعداد اراضی کشاورزی استفاده شده افزوده می شود که فرسایش آبی، بادی و خاک را به دنبال خواهد داشت. این غده بدخیم سرطانی به دلیل بی توجهی محیط زیست هر روز که می گذرد بزرگتر و بزرگتر می شود تا اینکه آخرین تبر از بین می رود. زیست محیطی

وحید رضاییان رئیس اداره محیط زیست آمل در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از نگرانی ها ریزگردها است که با وجود حجم زیاد مهاجرت به این استان به دلیل شرایط جوی افزایش یافته و این هجوم بی رویه مشکلات زیادی را با کمبود ایجاد کرده است. زیرساخت ها ایجاد شده است، زیرساخت های این استان 4 میلیون است، اما در ایام تعطیلات در این استان بیش از 12 میلیون نفر می آیند که به طور ویژه درگیر بحث زباله خواهند شد.

وی گفت: 80 درصد تخلفات ناشی از عدم اطلاع رسانی است.

رئیس اداره محیط زیست آمل گفت: مناطق مدیریت محیط زیست آمل کم است، منطقه سیاه بیشه از ارتفاع 4000 متری بالای دماوند حفاظت شده و منطقه نشل اندوار منطقه شکار ممنوع است که نیاز به همکاری دارد. با کمک جامعه، گونه های حیوانات وحشی در حال افزایش است و امیدواریم بتوانیم منطقه شکار ممنوع را به منطقه حفاظت شده بازسازی کنیم.

وی از کمبود محیط بان ابراز نارضایتی کرد و افزود: در هر هزار هکتار باید یک محیط بان وجود داشته باشد و اینجا هر ده هزار هکتار یک محیط بان است، البته اساس سازمان حفاظت محیط بان با این حداقل کار است.

رضاییان یکی از دغدغه های زیست محیطی را گردشگری بی ضابطه دانست و گفت: در مناطقی که گردشگران زیادی از جمله دماوند، بلیران، چلاو و … جذب می کنند زیرساخت های گردشگری فراهم نیست و پس از تعطیلات تنها چیزی که از گردشگران باقی می ماند زباله است.

وی ادامه داد: در ایام تعطیلات بیش از 4 هزار کوهنورد ضمن سنجش ظرفیت و گردشگران منطقه به دماوند صعود کردند.

رئیس اداره محیط زیست به تعطیلی آخرین پوکه معدنی در کوه دماوند اشاره کرد و افزود:

وی با بیان اینکه 40 درصد از معادن مازندران در آمل است، گفت: خواستار آسفالت همه واحدهای معدنی ماسه های ورودی و خروجی و اقدام برای توسعه فضای سبز شدیم. توجه داشته باشید که متأسفانه برخی از واحدهای معدنی به دلیل کاهش هزینه ها این کار را انجام نمی دهند، اما با جلساتی که با معدن درخا داشتند، از روز پنجشنبه بعدازظهر تا صبح روز شنبه تمامی واحدهای معدنی را به صورت داوطلبانه تعطیل کردند.

رضایان بلوک کوره را یکی از دغدغه های زیست محیطی خواند و گفت: از سال 88 هیچ بلوک کوره زغال سنگی نوسازی نشده است. ماه گذشته برای شناسایی کوره ها از دهیاری ها و بخشداری ها گرفته تا کوره هایی که اکثرا سنتی و غیرمجاز هستند ردیابی کردیم.

وی افزود: خواستار این شدیم که شهرک صنعتی سامانه آنلاین داشته باشد و فوراً سیستم فاضلاب شهر را مشخص کند. همه واحدها باید سیستم پیش تصفیه داشته باشند و خود شهر موظف است این سیستم فاضلاب را اصلاح و سیستم جدیدی را برای کنترل آن راه اندازی کند.»

رئیس اداره محیط زیست حل معضل زباله را یک عزم ملی خواند و افزود: این عمارت بیش از 40 سال است که انبار شده است. مدیریت پسماند در استان شمالی به ویژه در شهر امل نیازمند حکمرانی و عزم ملی است. شهرداری از سازمان محیط زیست مجوز گرفت.

وی بهترین منطقه برای زباله ها را منال خواند و گفت: بهترین منطقه ای که شرایط لازم را دارد منال است، پسماند نفوذی زباله هایی است که بیش از 180 بیماری حاد را منتقل می کند، یک لیوان نفوذی درخت تنومند را می شکند.

اینجا مازندران سرسبزی است که با دود هزاران کارخانه سعی در نفس کشیدن به بهترین نحو داشت، خودروهایی که مسافران از زیبایی آن دریغ نمی‌کنند و… اما همیشه سرکوب شده، با آلودگی هوا شهرهای بزرگ را در آغوش می‌گیرد. شاکی هستند اما خودشان دستگاهی برای سنجش آلودگی هوا ندارند که حتی درصد این آلودگی را هم مشخص کند.

احمدرضا اکبری کارشناس محیط زیست ادامه داد: سال هاست چالش زباله مازندران از خط قرمز بحران عبور کرده است. روزانه بیش از 3150 تن زباله در روستاها تولید می شود و به لطف تعطیلات به 6000 تن در روز می رسد، تن زباله 500 لیتر نفوذ یا بهتر بگوییم سرطان تولید می کند.

وی افزود: شهرهای ساحلی از انباشت زباله بیشتر از سواحل مظلوم نیستند. هر مازندران روزانه 180 لیتر فاضلاب تولید می کند و برای محاسبه حجم بالای فاضلاب کشاورزی و صنعت باید بگوییم اکنون با یک غده بدخیم در استان مواجه هستیم.

محمدزاده فرهنگ سازی و تفکیک زباله را اولین گام دانست و خاطرنشان کرد: در سیستم زباله سوز اگر زباله های خشک و مرطوب با هم بسوزانند به انرژی بالایی نیاز دارد. چون با پسماند خیس مشکل نداریم و مدیریت آن آسان است و در صورت تفکیک زباله این مشکل نیز حل می شود.

وی ادامه داد: متأسفانه هیچ گونه فعالیت موثر تفکیک زباله انجام نشده و با وجود ایستگاه های تفکیک زباله فراوان و برنامه های سازمان پسماند تاکنون نمی تواند مؤثر واقع شود.

این استاد دانشگاه درباره حل معضل زباله گفت: کاهش ضایعات و تفکیک زباله از محصولات، ایجاد سیستم خشک کن که رطوبت زباله ها را جذب می کند و در نهایت سوزاندن زباله راه حلی برای معضل زباله است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید