پوشش زنان در جنوب کشور نماد حجاب و عفاف اسلامی است/ زنان عرب مشتری کامل قرص های لباس ورزشی هستند.


زمان: 09:42 ساعت
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823081

هرمزگانی ها از گذشته های دور بر حفظ حجاب و عفاف تاکید داشته اند و بر همین اساس لباس های بومی هرمزگانی مظهر حجاب، عفاف و آستین بلند است و بیرون رفتن از خانه زیر چادرهای زیبای رنگارنگ گلابتون دوزی شده خود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; هنر و هویت فرهنگی ایرانیان همواره در جهان خاص و متداول بوده است و مردم متمدن ایران اسلامی از گذشته های دور از آنچه در دل طبیعت است استفاده کرده اند. بهترین صنایع دستی را می ساختند.

وسعت آب و هوا و طبیعت متفاوت در نقاط مختلف ایران اسلامی باعث می شود که مردم کشورمان از جنوب تا شمال، شرق و غرب از صنایع دستی و دوستی انسان با طبیعت برای تولید هنرهای باشکوه استفاده کنند.


“ایرانی ها هنر دارند و بس”

شعر «ایرانی ها هنر دارند و بس است» توسط مردان و زنان زحمتکش کشورمان به عمل تبدیل شده است؛ شعری زیرا از شن های صحرا گرفته تا صدف های کف اقیانوس ها و دریاها به استفاده هنرمندانه و آثار فاخری منجر شده است.

مردم داریا هرمزگانی در جنوبی ترین نقطه کشور با الهام از طبیعت و ابزار و تجهیزات عرصه زندگی و هنر دست به تولید صنایع دستی می زنند که هر بیننده ای را از بین می برد.

از نخل های سر به فلک کشیده گرفته تا صدف های بی جان در سواحل، از گلابتون ها، پولک ها و مهره ها و… هر کدام به یک اثر هنری ارزشمند تبدیل می شوند.


e8e0355d bd4e 4129 829f ee7d93d631d6 خبر خاکستری

پوشاک محلی و محلی بانوان جنوب کشور از آن دست صنایع دستی است که علاوه بر اینکه مشتریان زیادی در داخل کشور دارد، در خارج از کشور نیز طرفداران زیادی به ویژه همسایگان ما در حاشیه خلیج فارس دارد.

با استفاده از هنر دست دختران و مادران جنوب و بافتن گلابتون طلایی-سفید بر روی پارچه هایی با رنگ های شاد و متنوع و تزیین آن با پولک، منجوق، منجوق و … لباس هایی که یادآور هنر زنان ساحلی است را مهار کنید. … به نتیجه خواهد رسید.


لباس بومی هرمزگانی نماد حجاب و عفاف است

هرمزگانی ها از گذشته های دور بر حفظ حجاب و عفاف تاکید داشته اند و بر این اساس لباس های بومی هرمزگانی مظهر حجاب و عفاف و آستین بلند بوده و زیر چادرهای رنگارنگ و زیبای خود خانه را ترک می کنند. گلابتون حکاکی شده و بر روی آن پوشیده می شود، روسری به نام جلویل می پوشند.


364e9cf8 27e2 4951 a503 3b77133a045a خبر خاکستری

اگرچه پوشش محلی و محلی جنوبی ها در طول زمان تغییر کرده است، اما مردم منطقه با جنگ و دندان از فرهنگ اصیل خود پاسداری کرده و حجاب و عفاف را در پوشش محلی خود حفظ کرده اند.


هنرمندان جنوبی گردنبند شما را با عشق به تاروت می بافند

روگاجه جعفرزاده یکی از بانوان هنرمند هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه لباس های سنتی و بومی هرمزگانی طرح و نقش خاصی دارد، گفت: لباس های بومی هرمزگان ظرافت خاصی دارد که گردن شما در پارچه

این هنرمند با اشاره به اینکه هنر گلوبتون روی پارچه را که به آن گلدوزی می گویند را از مادرش آموخته است، گفت: دختران بندری از دوران کودکی علاقه خاصی به گلدوزی دارند به همین دلیل این هنر را میراث خواهران بزرگترش می دانند. و مادران

جعفرزاده با بیان اینکه هنر گلدوزی را از 12 سالگی آموخته است، گفت: از پارچه های بی روح اما با رنگ های شاد و با نقش و نگار زیبا و روحیه ای جدید ساخته شده است. لباس های داده شده برای من بسیار ارزشمند است.

«هرگز خاطره اولین لباسی را که برای خودم پوشیدم فراموش نمی کنم. او گفت: برای دوخت یک شلوار معمولی بیش از 10 سوزن شکستم اما به خودم گفتم می خواهم. شاید.

این هنرمند هرمزگانی گفت: اکنون پس از 16 سال درآوردن، چنان مهارتی به دست آورده ام که سرم واقعاً مشغول پوشیدن لباس بندری است و گاهی وقت را از دست می دهم.


88e4f509 58c3 4ae9 92dd cca467682a0d خبر خاکستری


نوجوانان و جوانان علاقه خاصی به پوشیدن لباس های سنتی در مجالس عروسی و جشن ها دارند

جعفرزاده با اشاره به آداب و رسوم عروسی هرمزگانی ها بیان کرد: در گذشته باید تعداد زیادی پیراهن، شلوار، چادر و جلوی لنگرگاه روی چمدان عروس گذاشته می شد که باری بر دوش خانواده داماد بود. به گرانی لباس های بندری به همین دلیل معمولاً در خانواده ها هنرمندانی بودند که خودشان آن ها را تولید می کردند.

وی با اشاره به گرانی لباس بندری گفت: مهم ترین لباس های بندری مانند گلوبتون، پولک، مونسون و … بسیار گران است اما از طرفی نقاشی گل های زیبا با هنر انگشت روی پارچه ها نیز بسیار است. آزاردهنده و سخت اما همراه با علاقه و عشق که لباس بندری را گران می کند.

این هنرمند هرمزگانی با اشاره به مدرن بودن لباس بندری گفت: لباس های بندری سنتی هر روز مد می شود و نوجوانان و جوانان علاقه خاصی به پوشیدن لباس های سنتی در مجالس عروسی و شادی دارند.


2db4d28a 89cf 4097 9dd8 7bc461b9a569 خبر خاکستری


عرب ها مشتری بزرگ لباس بندری هرمزگانی هستند

جعفرزاده با تاکید بر اینکه حجاب و عفاف در لباس های سنتی و در بین مردم محلی هرمزگان حفظ شده است، افزود: .

وی با اشاره به اینکه بازار پوشاک بندری در هرمزگان از دیرباز داغ بوده است، گفت: پوشاک «آیا بندرهای هرمزگانی هستند.

این هنرمند هرمزگانی گفت: تولید البسه بندری توسط بانوان زبده هرمزگانی از جنوب به منبع درآمدی برای بانوان این منطقه تبدیل شده است لذا با ایجاد تسهیلات توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ایجاد می کنند. کارگاه های تولیدی


a1b45796 14be 42fc bb47 a0c066e2f157 خبر خاکستری


پرداخت 65 میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات صنایع دستی در هرمزگان

سهراب بناوند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: سال گذشته 65 میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات مشاغل داخلی مستقل و حمایتی در حوزه صنایع دستی استان پرداخت شد.

بناوند گفت: این تسهیلات از طریق بانک های تعاون و رفاه به 151 طرح مستقل و حمایتی صنایع دستی اعطا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه بیمه صنعتگران از مهمترین برنامه های اداره کل صنایع دستی است، افزود: 74 نفر به صندوق دهقانان و عشایر مراجعه کرده اند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید