چگونه در سفرهای نوروزی روی تاج غذا بخوریم


ساعت: 02:50
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1817003

خدمات بهبود تغذیه جمعیت در وزارت بهداشت؛

متخصصان تغذیه می گویند: امروزه با گرایش به کاهش مرگ و میر و ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب، فرصت سفر به نوروز بیشتر شده است، اما تهیه و مصرف غذا همراه با سیاست های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تغذیه مناسب یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب است و 19 عامل خطر مرگ در دنیا 10 عامل مرتبط با تغذیه است و بیش از 50 درصد مرگ و میرها ریشه در تغذیه دارد.

برخی از متخصصان تغذیه معتقدند با توجه به اینکه ما در وضعیت عروق کرونر زندگی می کنیم، تغذیه در ایام نوروز به خصوص در مسافرت بسیار مهم است و همه باید سعی کنند با رعایت رژیم غذایی سالم در این ایام دچار بیماری نشوند. سفر را با تلخی تجربه نکنید.

رعایت نکات بهداشتی و تغذیه سالم یکی از مهم ترین اصول پیشگیری از بیماری عروق کرونر در سفر در نوروز است.

زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از مهم ترین اصول پیشگیری از بیماری عروق کرونر در سفر به نوروز، رعایت عادات غذایی سالم و سالم است. تهیه کنید و به خانه ببرید یا به رستوران هایی بروید که اصول بهداشت تاج را رعایت می کنند و از سلامت غذای شما اطمینان دارند.

وی افزود: قبل از غذا دستان خود را با آب و صابون بشویید و یا با الکل ضدعفونی کنید و پس از خوردن غذاهای سنگین یا چرب یا معده سنگین رانندگی نکنید. این کار باعث خواب آلودگی راننده می شود.

عبداللهی با تاکید بر اینکه از خرید و مصرف شیر و پنیر تازه و خام خودداری شود، گفت: از آب چشمه، رودخانه و آب شرب عمومی در اماکن عمومی استفاده نکنید و باقیمانده آب بطری را پشت شیشه و زیر تابش بگذارید. در معرض نور خورشید قرار بگیرید، از آب بطری مجاز در طول تولید، تولید و ماندگاری استفاده کنید.

از خوردن سالاد و سبزیجات در رستوران ها به دلیل احتمال انتقال عفونت های طوقه و انگلی خودداری کنید.

وی افزود: در رستوران‌ها به دلیل عدم اطمینان از شستشوی صحیح و احتمال ابتلا به عفونت‌های انگلی و انتقال کرونا، بهتر است از خوردن سالاد و سبزیجات پرهیز کنید و در صورت عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، حداقل یک بار آب بنوشید. یک دقیقه بپزید.

مدیرکل سرویس بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه می دهد: در صورت مصرف کنسرو به تاریخ مصرف توجه کنید و 20 دقیقه قبل از مصرف بپزید. در صورت مصرف مواد غذایی در رستوران، ظاهر رستوران، کارکنان و شرایط بهداشتی آن، مراحل مربوط به محیط تاج کارت سلامت کارکنان را رعایت کنید.

عبداللهی می گوید: غذاهای خشک مانند کتلت و کاکائو یا تخم مرغ آب پز بهترین غذا در طول سفر هستند. غذایی که در جاده تهیه می کنید نباید آبکی باشد، غذاهای آبکی مانند خورش ها سریعتر فاسد می شوند زیرا میکروب ها و باکتری ها در فضای باز محیط بهتری برای رشد و تولید مثل دارند.

خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به مواد غذایی مصرف شده در سفر بستگی دارد و بهتر است غذاهای خانگی مانند کتلت، کاکائو را تهیه کرده و در طول سفر مصرف کنید.

زیبا کاوی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب بیشتر به وضعیت پرسنل در غذا بستگی دارد تا غذای مصرفی، بنابراین بهتر است از غذاهای خانگی استفاده شود. غذا در سفر.»

وی گفت: در صورت رعایت بهداشت مواد غذایی در طول سفر، خطر مسمومیت غذایی کاهش می یابد، برخی غذاها مستعد رشد میکروب های بیماری زا هستند، غذاهایی مانند کباب و ساندویچ که ممکن است خوب گرم نشوند. بودن.

این متخصص تغذیه می افزاید: تهیه اخبار بهاری توسط فروشندگان همچنان احتمال مسمومیت غذایی را افزایش می دهد. در صورت خرید این ظروف، ابتدا آنها را کاملا بشویید و سپس مصرف کنید.

کاوه یی خاطرنشان می کند: رعایت اصول تغذیه مناسب و پرهیز از پرخوری و سوء تغذیه را در نظر بگیرید. غذاهای پرچرب، بسیار شیرین یا شور را از برنامه غذایی خود حذف کنید و مراقب باشید با پرخوری در سفر و استراحت وزن اضافه نکنید.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید