کاهش خشونت علیه کودکان با آموزش مهارت های زندگی و فرزندپروری به والدین


ساعت: 13:45
تاریخ انتشار: 1301/07/17
کد خبر: 1902158

کودک آزاری تراژدی تلخی از دنیای بی گناه کودکان است.

آنچه خشونت خانگی را کاهش می دهد، آموزش مهارت های زندگی و فرزندپروری به والدین است، زیرا این موضوع در بهبود روابط بین زوج ها و تعامل آنها با فرزندان موثر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اشرامون ، کودک آزاری انواع مختلفی دارد که تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله ویژگی ها و ویژگی های قربانی و مهاجم، محیط فرهنگی، اجتماعی و مادی قرار می گیرد.

برخی از کودکان آگاهانه یا ناآگاهانه مورد آزار دیگران قرار می گیرند. این خشونت می تواند از طرف خانواده، دوستان، غریبه ها و حتی از سیستم آموزشی کشور باشد.

در خانواده هایی که خشونت خانگی (کودک آزاری) وجود دارد، همه کودکان زیر 18 سال شاهد خشونت محسوب می شوند. اگرچه کودکانی که شاهد آزار و اذیت هستند به طور مستقیم قربانی آزار تلقی نمی شوند، اما در معرض خطر بدرفتاری، بی توجهی و شکست مراقب هستند.

این روزها نگرانی از وضعیت کودکان در خانه ها به خصوص در خانواده های پرجمعیت بیشتر شده است، برخورد فیزیکی و کلامی با تعداد زیادی از کودکان در خانه ها مشاهده می شود.

در زمینه سلامت روان، مشاوره بالینی برای پیشگیری از کودک آزاری انجام می شود

فاطمه سرگزی مدیر گروه بهداشت روان و مراقبت های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به استقرار روانشناس بالینی در مراکز جامع سلامت و خدمات روانی اظهار داشت: این خدمات در سال جاری به صورت رایگان ارائه می شود. این مراکز در ارتباط با خشونت خانگی که نمونه ای از کودک آزاری و کودک آزاری است، مشاوره و آموزش به والدین می باشد.

وی افزود: خدمات سلامت روان، مشاوره بالینی، برای ردیابی خشونت خانگی و کودک آزاری و کودکان مورد آزار شناسایی و بررسی می شود.

سرغزی خاطرنشان کرد: در این معاینات والدین اگر احساس شود کودکی مورد خشونت قرار گرفته یا از تحصیل بازمانده است و یا رشد ذهنی و روانی او مختل شده است. مشاوره و آموزش روانشناختی معلمان، والدین و معلمان انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید