کمک به کشاورز، تامین بازار فروش و حذف واسطه از مزایای جشنواره محصولات کشاورزی


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910262

معرفی هر چه بهتر محصولات کشاورزی، کمک به کشاورزان، فراهم کردن بازار فروش محصولات و عرضه مستقیم به مشتریان و حذف دلال مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود و این امر جز با ایجاد غرفه امکان پذیر نیست. فروش محصولات در مقاطع مختلف سال، برگزاری جشنواره های غذا و کشاورزی و توجه ویژه مسئولان به این گونه اقدامات.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه، بررسی روند تاریخی توسعه اقتصادی کشورها نشان می دهد که اکثر کشورهای توسعه یافته جهان امروز کشاورزی را به عنوان بخش اصلی توسعه اقتصادی خود برگزیده اند و با استفاده از ظرفیت های بزرگ این بخش، مورد توجه قرار گرفته اند. بتواند علاوه بر تامین منابع مناسب برای رشد سایر بخش ها، به توسعه سایر بخش ها نیز دست یابد.

علاوه بر موارد ذکر شده، سلامت و امنیت غذایی یک کشور به طور مستقیم به تولید بخش کشاورزی وابسته است و هرگونه وقفه در روند تولید این بخش می تواند مستقیماً امنیت غذایی و حتی سیاسی آن کشور را تهدید کند. بنابراین محصولات باغی و زراعی می توانند نقش بی نظیری در روند توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.

از آنجایی که استان فارس از دیرباز به عنوان یک استان کشاورزی مطرح بوده است، به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز و تنوع اقلیمی فارس برای کاشت محصولات مختلف در بخش کشاورزی، به نظر می رسد این نقش در استان ما بسیار پررنگ تر و مهمتر باشد. نیروی کار کافی در روستاها و مراکز تولیدی، وجود نیروی کار تحصیلکرده کافی در رشته های مرتبط با کشاورزی، برخورداری از مزیت های نسبی خداوند در زمینه محصولات با ارزش از قبیل انواع محصولات باغی، پسته، گیاهان دارویی، فرآورده های غذایی و صنایع ارتباط با داشتن بخش کشاورزی و مانند آن یکی از مزیت های بخش کشاورزی این استان است.

در این راستا معرفی هرچه بهتر محصولات کشاورزی، کمک به کشاورزان، فراهم کردن بازار فروش محصولات و عرضه مستقیم به مشتریان و حذف واسطه ها از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه شود و این غیر از تنظیم امکان پذیر نیست. غرفه های بالا فروش محصولات در بازه های زمانی مختلف سال، برگزاری جشنواره های غذا و کشاورزی و مسئولان در حال اندیشیدن هستند.

اگرچه این کار در حیطه وظایف اداره کشاورزی است، اما چند سالی است که در برخی از شهرهای کوچک و روستاها جشنواره هایی با عناوین مختلف از جمله جشنواره گل محمدی داراب، جشن گل نرگس در کازرون، جشنواره پسته برگزار می شود. و جشنواره انار در فاروک (از توابع شهرستان مرودشت) توسط اهالی و مردم روستا، گامی موثر در جهت معرفی محصولات و فروش هر چه بهتر آنها می باشد.

پایگاه تحلیلی خبری شیراز در نظر دارد در راستای حمایت از کشاورزان و شناسایی محصولات مختلف به مردم طی گزارشی به معرفی جشنواره ها و نمایشگاه های محصولات کشاورزی استان بپردازد.

در اولین قدم از جشنواره انار فاروق در منطقه سیدان شهرستان مرودشت بازدید کردیم. با وجود اینکه چند سالی است که این منطقه شهر نامیده می شود، اما به دلیل داشتن جغرافیای خاص و محصولات باغی، همچنان شکل روستایی خود را حفظ کرده و به دهکده ای توریستی تبدیل شده است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

وجود باغات انار، گردو، بادام، زردآلو و فرآورده هایی مانند عسل و حلوای سنتی (سین)، قنات های قدیمی و مسیرهای باغی با طراوت از جاذبه های گردشگری این شهرستان است که در کنار جشنواره کشاورزی می تواند ظرفیت قابل توجهی در حوزه اقتصاد روستایی و گردشگری.

دیروز با حضور در جشنواره انار فاروق با تعدادی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و بازدیدکنندگان جشنواره به گفت وگو نشستیم تا دیدگاه آنها را در مورد نقش این گونه جشنواره ها در توسعه گردشگری و اقتصاد جویا شویم.

راضیه زارعی یکی از تولیدکنندگان عسل که در گذشته به دلیل تاخیر در فروش محصولات خود با مشکلاتی از جمله حمل و نقل، بازاریابی و بعضاً خراب شدن محصول مواجه بود، گفت: این جشنواره توانسته به ما در رفع مشکلات فروش کمک کند. و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.


خبر خاکستری

خانم اکمالی یکی از شرکت کنندگان جشنواره که در زمینه ساخت وسایل تزیینی و گلدان های سنگی فعال است نیز به استقبال خوب مردم منطقه و حتی شهرستان ها اشاره کرد و گفت: با شرکت در این جشنواره توانستم کاردستی هایم را بهتر ارائه دهم.» و فروش بهتری را شاهد باشیم.


076c5c3f b3c8 4d29 a682 5be47db85612 خبر خاکستری

کمک به کشاورز، فراهم کردن بازار فروش و حذف دلال از مزایای جشنواره کشاورزی + عکس و فیلم

مهندس جعفری گردشگری که از شهرستان کنگان استان بوشهر در این جشنواره حضور داشت به نقش این گونه جشنواره ها در ترویج گردشگری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان پرداخت و افزود: این محصولات ارگانیک و سالم هستند زیرا توسط جوامع محلی تهیه می شود. .


خبر خاکستری

وی گفت: برگزاری این جشنواره ها می تواند در تقویت اقتصاد بومی و جذب گردشگر بسیار موثر باشد و تعاونی هایی تشکیل شود تا محصول مستقیماً از تولیدکننده به دست مصرف کننده برسد.

محمد اسدپور مدیر اجرایی جشنواره در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این جشنواره برای ششمین سال برگزار می شود و هر ساله استقبال بازدیدکنندگان بسیار چشمگیر است.

وی بیان کرد: هدف از برپایی این جشنواره ها خدمات رسانی مستقیم به مسافران، گردشگران و مردم منطقه از یک سو و حمایت از کشاورزان از سوی دیگر است.

اسدپور به حضور زنان سرپرست خانوار در این جشنواره برای فروش محصولات خود اشاره کرد و گفت: تلاش کرده ایم از صنایع دستی این منطقه حمایت کنیم.


خبر خاکستری



در آخرین گفتگو با برخی از کشاورزان، مشکلاتی مانند مصرف بی رویه مواد شیمیایی و غیر ارگانیک، نبود بازار مناسب برای فروش محصولات، وجود دلال و …. از جمله مشکلات و محدودیت های بخش کشاورزی در این منطقه بود که با برگزاری چنین جشنواره هایی تا حدودی مطرح شد.

به گفته رضا زارعی، دبیر جشنواره انار فاروق، در این جشنواره حدود 45 غرفه محصولات کشاورزی از جمله انار و فرآورده های آن شامل رب انار، آب انار، لواش انار، گردو، بادام، عسل، خرمالو، زیتون، ترشیجات و ترشی جات وجود دارد. و صنایع دستی مستقیما به کسانی که مایل هستند ارائه می شود.

وی گفت: عرضه مستقیم و فوری محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال بانوان و روستائیان از نکات مهم این جشنواره است.

زارعی با بیان اینکه انار شیرین شهرستان فاروق شهرستان مرودشت به دلیل مرغوبیت ثبت ملی شده است، افزود: تاکنون بیش از هزار تن انار از باغات فاروق برداشت شده است.

دبیر جشنواره انار فاروق با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره انار زمینه گردشگری شهرستان فاروق را فراهم کرده است، افزود: پیشینه تاریخی، قنوات زیاد، کیفیت انار و مزارع انار این منطقه از جمله مواردی است که دلیل ورود گردشگران

به گزارش شیرازه، پیش بینی می شود تا آخرین روز از جشنواره انار و شهرستان فاروق حدود 30 هزار نفر بازدید کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید