کمیسیون راه اندازی مشکلات استان خراسان رضوی تشکیل شد/نیاز به ایجاد دانشگاه برای حل مشکلات صنعت خودرو


ساعت: 10:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808584

حجت الاسلام پژمان فر گفت: دانشگاه باید در حل مشکلات خودروسازان ورود پیدا کند، بنابراین کمیته ای متشکل از قطعه سازان، خودروسازان، صمت و دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شود و مشکلات خودروسازان و قطعه سازان باید برطرف شود. در اینجا خطاب شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; حجت الاسلام نصرلا پیمان فر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 شب گذشته در جلسه بررسی کیفیت خودروسازان داخلی که در اداره کل صمت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از این گلایه ها با توجه به فضای ایجاد شده در کشور است. بحث تولید خودرو در کشور است که البته بدون در نظر گرفتن موضوع قطعه سازان نمی توان به بررسی آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تولید قطعات در خراسان رضوی پس از تهران و البرز در رتبه سوم قرار دارد، گفت: حدود 16 درصد از کل قطعات خودرو در خراسان رضوی تولید می شود و البته اگر بخواهیم در صنعت خودروسازی به قله برسیم، این قله رقابتی است. ماشین مانند سایر خودروهای کشورهای دیگر است، باید مشکلات را از قبل بررسی کنیم، به جایی خواهیم رسید که نیازی به این حمایت نباشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از موارد تحمیلی که به عنوان تحریم هایی که نیاز به حمایت همیشگی دارد که بگذریم، باید خودروهای باکیفیتی در اختیار مردم قرار دهیم که از سوی دیگر ما در مجلس و کمیسیون انتظار بی دلیل نیست. ما مشکلات قطعه سازان و خودروسازان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: زیان انباشته خودروسازان نسبت به قطعه سازان بر قیمت نهایی خودرو سایه افکنده و این امر مشکلات خودروسازان و قطعه سازان را حل می کند.

حجت الاسلام پیمان فر تاکید کرد: موضوع قیمت گذاری خودرو یا نگهداری خودرو در شرکت های خودروسازی یا افراد حقیقی موضوعی نیست که بتوان به صورت منظم به آن پرداخت و عوامل زیادی را دخیل دانست که برخی از آن ها به خودروساز برمی گردد و برخی دیگر به خودروساز بازمی گردد. به دلیل مداخلاتی که در حال انجام است.

نایب رئیس کمیته در اصل 90 یادآور شد: به طور منظم به خودروساز اعلام می کنیم که خودرو باید با این قیمت در اختیار مشتری قرار گیرد در حالی که موضوع قیمت گذاری نباید به صورت منظم جلو برود، بنابراین باید امروز اجازه ورود به بازار را بدهیم.«البته باید مراقب بود که به مصرف کننده ظلم نشود و مشتری با پولی که می دهد، خودروی باکیفیتی دریافت کند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز با بی توجهی به ظرفیت تولید خودرو ما آسیب جدی وارد شده و امروز شاهد هستیم که قطعه ای که تولید آن از قطعه ساز داخلی سخت است، واردکننده همان قطعه با کیفیت وارد می کند و خیلی پایین تر. قیمتی که خودروساز به دلیل قیمت پایین‌تر در نهایت در خودروهای ارزان‌تر از آن استفاده می‌کند.

حجت الاسلام پژمان فر با بیان اینکه این اتفاق باعث رشد و رونق در تولید قطعه نخواهد شد، تصریح کرد: به دنبال رفع موانع هستیم تا خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب به دست مشتری برسد.

محمدمهدی شکوری زاده رئیس اتحادیه قطعه سازی خراسان رضوی در نشست بررسی کیفیت خودروسازان داخلی با اشاره به فروش 200 هزار میلیارد دستگاهی به خودروسازان گفت: پیش از این 20 درصد خودروسازان کشور در خراسان رضوی سررسید تولید می کردند. به دلیل عدم حمایت مقامات، این سهم می تواند به 15 درصد برسد.

وی ادامه داد: پیش از این میزان تولید قطعات در خراسان رضوی به حدی بود که این قطعات به خارج از کشور نیز صادر می شد اما امروز به دلیل مشکلات ایجاد شده این امکان دیگر وجود ندارد.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از دلایل توسعه صنعت خودرو تا قبل از سال 85 وجود سیستم پرداخت منظم بود، اما پس از آن سال با اعمال سیاست های غلط و اعمال تحریم، قطعات دیگر را توسعه داد. تولیدکنندگانی که می‌توانستند در قیمت با هم رقابت کنند.

شکوری زاده با بیان اینکه برخی از ضررهای انباشته خودروسازان عمدی بوده است، تصریح کرد: نیروی کار بسیار فعال و ماهر پس از آن به دلیل مشکلات ایجاد شده مهاجرت می کنند.

وی گفت: برای بازگرداندن قیمت ها و شرایط تولید خودرو نیاز به بازگرداندن بسیاری از شرایط است. از سوی دیگر، شرکت های مرتبط با ایرانخودرو و سایپا باید برای جبران بخش قابل توجهی از زیان انباشته به بخش خصوصی واگذار شوند. سازندگان در حال شکل گیری هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید