30 درصد معتادان نمی دانند که «یک بار» معتاد می شوند


ساعت: 18:44
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837339

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نتایج این نظرسنجی گفت: بیش از 30 درصد از کسانی که پرسیدند چرا معتاد شدی از ما خواسته شد مقاومت کنیم و جواب منفی بدهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار اسکندر مومنی در نشست تخصصی تبیین برنامه ها و سیاست های راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح همیاران گفت: خلاصه طرح همیاران این است که همه باید به همدیگر کمک کنیم. کسانی که معتاد هستند باید نجات یابند و کسانی که آسیب پذیر هستند نباید تحت تأثیر این فاجعه قرار گیرند. این دو امر برای پیشگیری و کمک به معتادان تنها با مشارکت اجتماعی و حضور خیریه ها محقق می شود.

وی گفت: ما در کنار کشوری زندگی می کنیم که حدود 95 درصد تریاک جهان را تولید می کند. در 20 سال گذشته، تولید مواد مخدر افغانستان حدود 50 برابر شده، اقتصاد این کشور از بین رفته و امنیت از بین رفته است. زمین های قابل کشت را توسعه می دهند.

واردات تکنولوژی تولید صنعتی مواد مخدر از اروپا به افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: از سوی دیگر می توان این گونه در نظر گرفت که تنها کشور افغانستان تولید و حمل و نقل مواد مخدر می کند، در حالی که در دهه اخیر برعکس، یعنی. مواد خام، دانش و تکنالوژی تولید مواد مخدر صنعتی از کشورهای اروپایی در افغانستان وارد می شود و در آنجا به مواد مخدر صنعتی تبدیل و مجددا توزیع می شود. یعنی یک جریان دو طرفه وجود دارد و این شناخت رسمی سازمان ملل است که از یک طرف کشت و تولید مواد مخدر سنتی را در افغانستان داریم و از طرف دیگر مواد اولیه و دانش و تکنولوژی صنعتی را داریم. تولید مواد مخدر از کشورهای اروپایی در یک داروی صنعتی وارد افغانستان می شود.

مومنی با بیان اینکه با پدیده بسیار پیچیده ای مواجه هستیم، گفت: در سال های اخیر در حوزه مقابله به درستی عمل کرده ایم، اما در حوزه فرهنگ، پیشگیری، توانمندسازی و کارآفرینی در دهه های گذشته کم غفلت کرده ایم. ما را به این نتیجه می رساند.

مومنی گفت: اکنون بخشی از انتظارات دولت و دولت این است که سعی کنیم دارو وارد نشود تا کسی مصرف نکند. این انتظار درست و ضروری است. این ما را به زمانی می رساند که به پیشگیری، درمان، توانمندسازی و اشتغال زایی نیز توجه می کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینکه مواد مخدر بسیار پیچیده است، گفت: منشأ همه این ها را می توان کم کاری دانست. بیشتر آنها درست است. آمارها و تحقیقات داخلی و بین المللی نشان می دهد که بیش از 50 درصد معتادان شاغل یا بیکار هستند و نشان می دهد که با پدیده بسیار پیچیده ای مواجه هستیم.

وی گفت: بهترین کاری که باید انجام دهید این است که اجازه ندهید کسی وارد این چرخه شود و اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخشی را در اولویت قرار دهید.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه هیچ دولتی در دنیا فقط نمی تواند آسیب های اجتماعی ایجاد کند و از مواد مخدر و اعتیاد پیشگیری کند، گفت: باید به یکدیگر کمک کنیم و به هم کمک کنیم تا به سمت مواد مخدر نرویم.

مومنی با اشاره به طرح همیاران زندگی گفت: میزان شیوع در بین جوانان، نوجوانان و دانش آموزان 2.1 است. با اینکه خیلی کمتر از دنیا هستیم و این درصد متوقف شده است، اما باز هم برای ما درصد بالایی است که گاهی با کار اجتماعی، فرهنگی و ورزشی می توانیم از اعتیاد پیشگیری کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نتایج بررسی ها گفت: چرا معتاد هستید؟ بیش از 30 درصد گفتند که نمی‌دانستیم به وسایل دور ریختنی معتاد خواهیم شد و بیش از 30 درصد گفتند که نمی‌توانیم در مقابل همسالان خود که به ما پیشنهاد نه گفتن می‌کردند مقاومت کنیم.

وی تمرکز ما در زندگی را آموزش در طرح همیاران زندگی عنوان کرد و در ادامه به انعقاد تفاهم نامه ای برای اجرای این طرح با همکاری آموزش و پرورش در سال 1401 اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید