4 دستور قضات در راستای افزایش امنیت و آرامش مردم در ایام تعطیلات

4 دستور قضات در راستای افزایش امنیت و آرامش مردم در ایام تعطیلات

روز جدید رئیس قوه قضائیه گفت: از بازداشت متهمانی که تکلیف قانونی برای بازداشت ندارند و خطر آنها مردم و جامعه را تهدید نمی کند باید پرهیز شود و تدابیری اتخاذ شود تا متهم در اسرع وقت معرفی شود. ضمانت و ضمانت سپرده.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای امروز (دوشنبه 9 اسفند) در جلسه شورای عالی قضایی با تبریک اعیاد مبعث و بزرگداشت مبعث حضرت خاتمی مرتبت مصطفی (ص) گفت: دو دسته برای تقويت امنيت و آرامش مردم امري ضروري است كه همه از جمله كارمندان دولت در قواي مختلف و نيز متن مردم از آنها مراقبت كنند.

بر همین اساس رئیس قوه قضائیه با اشاره به در پیش بودن ایام و اعیاد مذهبی و ملی همچون رجبیه، شعبانیه، نوروز و متعاقب آن ماه مبارک رمضان، گفت: در این ایام و اعیاد برای تقویت و تثبیت فضای تعامل، همکاری و همیاری صورت می گیرد. مهربانی، شفقت و صداقت در جامعه باید با نهایت تلاش مسئولان و مردم دنبال شود و آرمان جامعه ای عاری از بی عدالتی، دروغ، تهمت و رذالت در کشور اسلامی ما بیشتر عینی شود.

رئیس قاضی با اشاره به روزهای آتی در آستانه اعیاد مذهبی و نوروز، چهار دستور مشخص را به مقامات قضایی از جمله روسای قوه قضائیه، دادسراها و بازپرسان صادر کرد تا زمینه را برای ارتقای امنیت عمومی فراهم کنند.

4 دستور اختصاصی قضات به ضابطان دادگستری به منظور ارتقای سطح امنیت عمومی جامعه در تعطیلات پیش رو

«کمک به نیروهای انتظامی و امنیتی برای ارتقای امنیت شهروندان و جلوگیری از سرقت در ایام تعطیل»، «عدم اعطای مرخصی و شرایط دلسوزانه به محکومان سابقه دار و برهم زدن امنیت و آرامش جامعه»، «توجیه محکومان و بازداشت شدگان». مرخصی متعلق به آنها «خودداری از اعمال مجرمانه در مرخصی و بازگشت به موقع به زندان» و «اقدام به منظور اعلام اسامی محکومان جرائم و جرایم خشن – آزاد شده پس از گذراندن دوران محکومیت – به نیروی انتظامی و مقامات امنیتی برای اعمال اقدامات پیشگیرانه و نظارت لازم، چهار دستور اختصاصی قاضی به قوه قضائیه در راستای ارتقای سطح امنیت عمومی در ایام تعطیلات پیشرو بود.

بخشش و رحمت جنایتکاران با سابقه ظلم و ستم نسبت به مردم ظلم است

رئیس قوه قضائیه در این خصوص تاکید کرد: بخشش و رحمت مجرمان با سابقه و مخل امنیت و آرامش جامعه ظلم به مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اعجایی پس از جلسه امروز شورای عالی قضایی، دستورات برخورد با زندانیان و متهمان را با توجه به در پیش بودن اعیاد مذهبی و اعیاد نوروز به مقامات قضایی، دادسراها و بازپرسان سراسر کشور ابلاغ کرد. گفت: از متهمانی که هیچگونه تکلیف قانونی برای بازداشت ندارند و تهدیدی برای مردم و جامعه نیستند پرهیز شود و ترتیبی داده شود که متهمان در اسرع وقت نسبت به معرفی ضامن و تودیع وثیقه حتی برای عدم اعزام اقدام کنند. یک شبه به یک بازداشتگاه یا زندان.

از استناد به کارشناسی این مدارک بایگانی شده توسط متهمان که در قیمت آن تردیدی وجود ندارد خودداری کنید.

در این راستا رئیس قاضی به دادستان ها، بازپرسان و سایر ضابطان ذیربط قضایی توصیه کرد: از مراجعه به کارشناسی اسنادی که متهمان در ارزش و ارزش آنها تردیدی ندارند، خودداری کنند و از این رو در مرحله صدور قرار وثیقه و آزادی قرار نگیرند. متهم نباید مزاحم شود و متهمانی که الزام به بازداشت ندارند، روزهای پیشرو و تعطیلات را در کنار خانواده خود بگذرانند.

رئیس کل دادگستری بر تعیین تکلیف فوری پرونده های مربوط به زندانیان تاکید کرد

«توزیع سریع پرونده ها با مشمولان» از دیگر دستورات قاضی خطاب به مراجع قضایی ذیربط در خصوص ایام تعطیلات مذهبی و نوروزی پیش رو و همچنین حفظ حقوق متهمان و محکومان است.
ماموریت معاونت راهبردی ارزیابی جامع و دقیق از عملکرد کل قوه قضاییه در سال 1400 بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای پس از جلسه امروز شورای عالی قضایی، معاونت راهبردی قوه قضائیه را موظف کرد با کمک و حمایت سایر قوه قضائیه ارزیابی جامع و دقیقی از عملکرد کل قوه قضاییه در سال 1400 ارائه کند. انطباق با سند تحول قضایی. و مجموعه قوانین، احکام و دستورالعمل های موجود برای شناسایی نقاط قوت و ضعف قوه قضائیه برای ورود به سال 1401.

رئیس قوه قضاییه افزود: همچنین معاونت راهبردی با توجه به رویکردهای کلان قوه قضائیه، سیاست های دولت سیزدهم، قوانین و مقررات موجود، محتوای بودجه 1401 قوه قضاییه و همچنین قابل پیش بینی است. مسائل، سیاست ها و برنامه ها برای تدوین این بسته از سیاست ها و رویکردها برنامه ریزی می شود و بدین ترتیب قوه قضائیه در سال 1401 با تمرکز بر استراتژی کلان و یک برنامه تعریف شده و هدفمند آغاز به کار کرد.

مسائل امسال را به آینده موکول نکنید

حجت الاسلام والمسلمین سال و به روز رسانی پرونده ها باید در ستاد قوه قضائیه تکانی ایجاد شود و مدیریت مسائل مربوط به امسال به سال آینده موکول نشود.

رئیس قاضی در پایان اولین بخش از جلسه امروز شورای عالی قضایی، اقدامات خالصانه قوه قضائیه را در ارائه خدمات به مردم ارزیابی کرد و معاون وزیر دارایی و پشتیبانی را موظف کرد که ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را در پیش داشته باشند. و کارکنان به حداکثر تلاش نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید