6 علامت ضعیف شدن چشم در کودکان

ضعیفی چشم در کودکان می تواند منشا مشکلات زیادی باشد که باید به آن خیلی توجه داشت.


زندگی رنگی | علائم ضعیفی چشم در کودکان، شامل چند مورد مهم است که توجه به آن‌ها و اقدام به‌موقع، مانع از بروز مشکلات جدی برای بینایی فرزند شما خواهد شد. در یک نگاه کلی، مهم‌ترین علائم ضعف بینایی کودک شما به شرح زیر است:

پلک زدن مدام

چشمک یا پلک‌زدن، ممکن است نشانه‌ای باشد که کودک شما دارای یک عیب انکساری است که بر میزان تمرکز چشم‌ها روی یک تصویر یا شی‌ء تاثیر می‌گذارد. با چشم‌دوختن کودک شما به تصویری، ممکن است کودک بتواند به‌طور موقت تمرکز و وضوح دید روی یک شیء را بهبود بخشد؛ اما این کار با پلک‌زدن مداوم همراه است.

نزدیک شدن به تلویزیون یا اشیا

اگر فرزند شما خیلی نزدیک به تلویزیون بنشیند یا وسایلش را خیلی نزدیک به چشم بگیرد، مانند پایین‌انداختن سر هنگام مطالعه یا نوشتن مشق و… همگی از نشانه‌های احتمالی ضعف بینایی هستند. همچنین این مورد از علائم ضعیفی چشم نزدیک بین به شمار می‌رود که باعث می‌شود فرد، دید واضحی در فاصله نزدیک و دید ضعیف‌تری نسبت به فاصله دور داشته باشد. در واقع، نزدیک‌کردن یک شیء یا تصویر به چشم، آن را بزرگ‌تر و واضح‌تر می‌کند.

شکایت از سردرد یا درد چشم

اگر کودک شما در پایان روز از درد چشم یا سردرد شکایت می‌کند، ممکن است نشان‌دهنده این امر باشد که به دلیل تلاش برای افزایش تمرکز تاری دید، بیش‌ از‌ حد به چشم‌ها فشار وارد می‌کند. سردرد یا درد چشم اگر به‌صورت مدام رخ دهد، باید جدی گرفته شود و به چشم‌پزشک مراجعه شود.

کج کردن سر یا پوشاندن یک چشم

یکی دیگر از علائم ضعیفی چشم در کودکان، این است که فرزند شما گاهی یک چشم خود را می‌پوشاند یا سر خود را کج می‌کند تا زاویه دیدش را برای افزایش وضوح تصاویر تنظیم کند. این امر ممکن است نشانه‌ای باشد که چشم‌ها ناهماهنگ هستند یا اینکه فرزندتان آمبلیوپی دارد که به‌عنوان تنبلی چشم نیز شناخته می‌شود و یکی از شایع‌ترین اختلالات چشمی در کودکان است.

عدم تمرکز روی درس و تکالیف

یکی دیگر از علائم ضعیفی چشم در کودکان، عدم تمرکز روی درس و تکالیف است. از آنجایی‌ که کودکان باید تطابق بصری خود را سریع و دقیق از دور به نزدیک و روی تعدادی اشیای مختلف از تخته‌سیاه و رایانه گرفته تا کتاب‌های درسی و تبلت تطبیق دهند، مشکلات بینایی ممکن است به‌صورت عدم تمرکز روی تکالیف مدرسه ظاهر شوند.

مالش بیش‌ از حد چشم‌ها

یکی دیگر از علائم ضعیفی چشم در کودکان، مالش بیش‌ از‌ حد چشم‌هاست. گاهی این امر نشان می‌دهد کودک شما در حال تجربه خستگی شدید چشم یا فشار چشم است. همچنین می‌تواند نشانه بسیاری از مشکلات و بیماری‌های چشمی رایج، از جمله ورم ملتحمه آلرژیک باشد که باید جدی گرفته شود.

 



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید