مرگ بیت کوین در «نور سلطان»!

مرگ بیت کوین در «نور سلطان»!

برای شهر نور سلطان، پایتخت قزاقستان، بحران ارزهای دیجیتال یک پدیده کاملاً جدید بود. در اکتبر 2021، شبکه برق Kegoc قزاقستان اعلام کرد که شبکه برق قزاقستان به دلیل افزایش قابل توجه مصرف برق در این کشور با آسیب و کمبود جدی مواجه است.

گزارش TRT World News جنبه جدیدی از اعتراضات و ناآرامی های اخیر در قزاقستان، به ویژه تأثیر بحران بر بازار ارزهای دیجیتال و به ویژه قیمت جهانی بیت کوین را پوشش می دهد. TRT World مدعی است که شورش های اخیر در قزاقستان و اختلال در اینترنت و برخی دیگر از امکانات زیرساختی در این کشور نقش مهمی در کاهش شدید قیمت بیت کوین در هفته گذشته داشته است. این یکی از جدی ترین آسیب پذیری ها در بازار ارزهای دیجیتال است.

TRT World می نویسد: صبح روز 7 ژانویه امسال، قیمت بیت کوین به شدت کاهش یافت (روندی که البته در روزهای قبل تا حدی ادامه داشت). در این راستا، ارزش ارز دیجیتال اصلی جهان (بیت کوین) 8 درصد کاهش یافت و قیمت هر بیت کوین به زیر 42000 دلار رسید. آلت کوین ها (سایر ارزهای رمزپایه که پس از ظهور بیت کوین معرفی شدند) نیز کاهش قابل توجهی در قیمت داشتند.

در همین حال، بسیاری از ناظران و تحلیلگران کاهش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به اختلال در اینترنت در قزاقستان نسبت می دهند. قزاقستان در روزهای اخیر درگیر ناآرامی های گسترده ای بوده است و دولت قزاقستان برای مقابله با این مشکل اینترنت را در سراسر کشور قطع کرده است.

به گزارش فرارو، نیکیتا زوبارف، تحلیلگر ارشد پروژه Bestchange.ru به رسانه های روسی گفت که وضعیت کنونی قزاقستان را باید به عنوان یک علت در نظر گرفت نه یک علت در روند فعلی قیمت در کد ارز. کاتالیزور (شتاب دهنده) را ارزیابی کنید.

“این نسبتاً کوته فکرانه است که فکر کنیم آنچه در قزاقستان اتفاق افتاد تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال نخواهد گذاشت. با این حال، ما نباید در مورد تأثیر توسعه قزاقستان به عنوان کشوری با مراکز مختلف مرتبط با ارزهای دیجیتال و حفاری صحبت کنیم. در این زمینه فعال هستند. بیایید بازار کلی این صنعت را اغراق کنیم.”

زوبروف گفت: قیمت و ارزش بیت کوین در وهله اول به دلیل فروپاشی بازارهای سهام جهانی سقوط کرد که این خود نتیجه تخمین ها و پیش بینی ها است مبنی بر اینکه فدرال رزرو آمریکا ممکن است در بهار آینده نرخ بهره را افزایش دهد.

قزاقستان؛ بهشت استخراج رمز ارز

بر اساس مطالعه ای که در اکتبر 2021 در دانشگاه کمبریج در بریتانیا انجام شد، قزاقستان رتبه دوم را در استخراج بیت کوین در جهان دارد. سهم آن 18.1 درصد است که قزاقستان را با سهم 35.4 درصدی از تولید و تولید جهانی بیت کوین پشت سر ایالات متحده قرار می دهد.

این گزارش خاطرنشان می کند که در سال 2021، ایالات متحده و قزاقستان جهش قابل توجهی در استخراج جهانی بیت کوین تجربه کردند. این عمدتا به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط دولت چین برای استخراج بیت کوین است.

در سپتامبر 2019، شرکت‌های چینی 75 درصد از تولید جهانی ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص دادند، اما در نیمه اول سال 2021 به 46 درصد کاهش یافت. این موضوع نتیجه ممنوعیت کلی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در چین توسط بانک مرکزی این کشور در 24 سپتامبر گذشته است. سال .

برای شهر نور سلطان، پایتخت قزاقستان، بحران ارزهای دیجیتال یک پدیده کاملاً جدید بود. در اکتبر 2021، شبکه برق Kegoc قزاقستان اعلام کرد که شبکه برق قزاقستان به دلیل افزایش قابل توجه مصرف برق در این کشور با آسیب و کمبود جدی مواجه است. به گفته این شرکت، این افزایش تا حد زیادی به دلیل حفاری ارزهای دیجیتال در قزاقستان است. افزایش مصرف برق در قزاقستان نیز به نوبه خود آسیب جدی به نیروگاه های این کشور وارد کرده است. در این راستا، وزارت انرژی قزاقستان به همراه شرکت Kegoc تلاش کردند با همکاری یکدیگر سیاست هایی را در حوزه برق اعمال کنند که بخشی از بار نیروگاه های این کشور را از بین می برد.

امکانات محدود

در واقع، اعتراضات در سراسر جهان در سال‌های 2020-2019 آسیب‌پذیری و ضعف بازار ارزهای دیجیتال را نشان داده و ثابت کرده است. از این حیث امنیت فنی حوزه ای است که به شدت تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته است. به عنوان مثال، در بحبوحه تشدید ناآرامی‌های اجتماعی در لبنان، تاجران بیت‌کوین (تجار و فعالان) به طور گسترده شکایت کرده‌اند که هکرهای ناشناس به نحوی به تلفن‌های همراه و اطلاعات مربوط به رمز ارز و حتی رمز عبور دسترسی پیدا کرده‌اند. ارزهای آنها را دزدیدند. علاوه بر این، هکرها حتی موفق شدند به یک اپراتور مخابراتی لبنانی به نام Touch دسترسی پیدا کنند و به راحتی اطلاعات افراد را به سرقت ببرند (که می تواند منجر به سرقت اطلاعات رمز عبور شود).

این واقعیت که بیت کوین و سیستم های مرتبط در مواقع اضطراری غیرقابل استفاده هستند، به ویژه پس از ناآرامی ها در هنگ کنگ مشهود بود. لازم به یادآوری است که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال تا حد زیادی به شبکه‌های ارتباطی رسمی دولتی بستگی دارد، که دولت‌ها می‌توانند به راحتی آن‌ها را کنترل کنند و در موارد خاص حتی (شبکه‌های ارتباطی) را مختل کنند. یک منبع ناشناس در هنگ کنگ گفت: “مردم هنگ کنگ به دلیل حوادث و اعتراضات در این کشور به راحتی پول خود را به خارج از کشور منتقل می کنند. البته باید توجه داشت که این اتفاق از طریق بانک رخ می دهد.” این برای بانک اتفاق می افتد (و هیچ پیچیدگی خاصی از کدهای ارز و مشکلات گسترده مرتبط با استفاده از آنها وجود ندارد).

لازم به ذکر است که تجربه در صنعت کریپتوکارنسی نشان می دهد که وقتی امکانات ارتباطی قطع و غیرقابل دسترسی است، فناوری ارزهای دیجیتال کار نمی کند و کار نمی کند. در همین راستا، در برخی موارد، معامله‌گران و دارندگان ارزهای رمزپایه در شرایطی که دولت‌ها برای آنها ایجاد می‌کنند گرفتار و زندانی می‌شوند و قادر به انجام هیچ اقدامی نیستند.

اعتراضات در قزاقستان نه تنها بر ارزش و قیمت جهانی بیت کوین، بلکه بر قیمت اورانیوم نیز تأثیر گذاشته است. نباید فراموش کرد که قزاقستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اورانیوم در جهان است. در واقع قزاقستان حدود 40 درصد اورانیوم جهان را تولید می کند. در بحبوحه اعتراضات و ناآرامی های اخیر در قزاقستان، قیمت کنسانتره اکسید اورانیوم تقریباً 8 درصد (در هفته های اخیر) افزایش یافته است.